HEQ5 och PHD2

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

HEQ5 och PHD2

Post by Nikonist800 »

Hej igen.
Jag kör en SW ED80 tub med SW HEQ5 montering genom PHD2.
I vintras när jag var alldeles färsk på det här med astrofotografering så låg min guidning på runt 1,5-2 i RMS.
Efter hjälp från er på forumet så har jag nu kommit ner i RMS en aning men framförallt ligger mitt RMS mer stabilt.
Jag har börjat balanserat riggen lite öst-tungt, även om jag inte märker så stor skillnad mot neutral balansering.

När jag guidar idag så ligger min RA på 0,8-1 i RMS och jag kommer inte lägre än så.
Nu har jag testat allt mellan himmel och jord.
Monteringen är omoddad och inköpt ny från astrosweden i våras.

*Har uppdaterat mitt guideteleskop från 162mm till ett 242mm,
*Balanserat väldigt öst-tungt, lagomt samt neutralt.
*Justerat dreven så dom rullar väldigt lätt med fingertopparna flera rotationer.
*Nytt litium fett på alla drev.
*Både aggresiva och lugna inställningar i PHD2.
*Polinställer väldigt noggrant genom SharpCap tills jag har ca 00.00.03 avvikelse.
*Avvägt monteringen innan polinställning.
*Vridit teleskopet så det är balanserat i "tredje dolda axeln" då jag har fokusmotorn på ena sidan och guidetuben på andra sidan.
*Dragit alla kablar under teleskopet och fäst allt med karborreband på den fast delen av monteringen. (inget dinglar bakom kameran)
*Satt vikter på teleskopet så jag har kunnat använda den andra motvikten och på så sätt fått riggen tyngre och mer stabil.
*Kalibrerar där meridianen möter ekvatorn. (några grader norr och inom 1h)
Min guidning tenderar att ligga på 0,6 första minuten dock, men sen drar nånting iväg och ligger stabilt på 0,8-1 i RMS.

Image
Image
Image
Image
Image

Jag hoppas att någon av er kan se nånting uppenbart fel i min setup och kan komma till undsättning.
Tackar som ödmjukast för all hjälp. ;)

Samt om någon vet något serviceställe i mellansverige som är duktiga på att plocka isär och kontrollera monteringar så mottages tips.

Önskar er en trevlig helg.

Mvh Andreas
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: HEQ5 och PHD2

Post by ati27 »

Hej,

Jag har nästan samma "combo". ED80 och HEQ5 montering. Jag har köpt den här montering, som begagnat, och det var ganska gammalt, men förre ägare anvent inte så mycket, och det var lång tid på garage, eller källare. Några skruv har rostat liten men funkade. Så helt enkelt jag har bytt fett, och adjusterat backlash. MEn en liten skilnad, jag har uppdaterat det med "Rowan belt" kit.

*min guideteleskop en vanlig SW 50mm telescope.
*balansering är ok, men jag fokuserade inte så mycket på det..
*Jag har justerat backlash, men bara för känsla.. Fokusera bara att varje position gå smidigt..
*fett: superlube instället Lithium (ptfe) men jag tror spelar inget roll, nästan allt är mycket bättre som SW original fett..
*Polinställer: Jag har en fix ställe framme carporten, helt enkelt målat ben positioner, men fokusera inte so mycket: Bara kasta ut, kolla polaris position med en telefon app, och ska lägga bara aprox samma position i polarteleskope. det tar runt 1 minut.. Och 5-10 minut kolla igen, och adjustera liten med skruvar om behövs.. (men jag har kollimerat min polarteleskop, runt halv år sen..)
*Kabeldragning:Jag fokusera inte så mycket det....

Så RMS på min "setup" brukar runt 0.5 men ganska ofta under det..

Så här är igårs kväll första session:

Image
https://drive.google.com/file/d/1x_LkEZ ... sp=sharing

Jag använder asi120mm mini guidecam, som är mycket-mycket bättre som min gammal touptek camera. Andra sak, RMS kan bero på Seeing också.

Men, jag tror 0.8-1 är inte så farligt, Jag tror den någranhet är ok för 500mm fokus. (jag tror du använder 0.85x korrektor också) Min känsla det är ok för ommoddad HEQ5. Om du vill mer, då köp belt mod kit. Jätte enkelt att installera, (runt 1 timme) då monderingen kommer mycket tystare och ser ut guiding också kommer bättre.. (Men tyvärr jag kan inte att öppna dina bilder)
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: HEQ5 och PHD2

Post by Nikonist800 »

Vilket toppensvar :good: Tusen tack!
Så belt-modden gör riktigt stor skillnad alltså?
Jag har alltid trott att den bara gjorde riggen tystare och fixade problem med backlash? :sad:
Då ska jag kolla upp det.
Ska även ta en fundering på att byta min Orion Star Shoot kamera till en asi 120 eller dyligt.

Ja du har helt rätt, jag kör 0.85x FR.
Jag har väldigt runda fina stjärnor, men som sagt jag vill fixa guidningen då jag vet att det är möjligt. Det kommer ju att komma tillökning på teleskopsidan i framtiden och ska jag kosta på en ES 127 t.ex så måste det här med RMS'en fixas.

Åter igen tack så mycket för ditt svar.
(Jag försökte svara dig tidigare, men Astronet.se verkar ha legat nere).

Ha en toppen helg.
Jag återkommer längre fram i höst med en uppdatering när jag moddat riggen. ;)

Mvh Andreas
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: HEQ5 och PHD2

Post by ati27 »

Nikonist800 wrote:Vilket toppensvar :good: Tusen tack!
Så belt-modden gör riktigt stor skillnad alltså?
Ja det ser ut. Den här belt mod är riktig bra! Men en god nyhet, finns yttligare förbättring. Jag har läst om att byta yt kullager då kommer mer stabil sen. (den original kinesika kullagerna är inte top kvaliten) Till ex om du ska montera större teleskop sen. Jag har en 152/740 Maksutow-Newton som cirka 9-10 Kg, men det också funkar bra..

Här är en PHD2 guide log som är hellt nytt:
https://drive.google.com/file/d/1tKH2SP ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du lädda när PHD2 guide log viewer, då kan kolla det. Första perioden finns en ganska stor "peak" för att jag har använt "guide assistans" Då det sa jag har runt 20 arcsec polinställning fel, och jag hade ganska stor drift båda axelrna.. Men jag har adjusterat inte det. Då min RMS var runt mellan 0.2-04 område som är helt perfekt för 500mm. Här är en light och du kan kolla att stjärnorna är helt runda:

https://drive.google.com/file/d/1Y_Fhkn ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Om ASI120. Jag har köpt mini varianten, och mono. Förre tiden jag har använt Touptek kamera och ibland det var svårt att hitta stärn.. Till ex, när jag börja att fåta M31, då touptek hittade nästan inget, med 2-3sec exponering. Men med asi 120mini mono... Jag fått runt 100 stärnor, och M31 och m32 också syns med 2 sec exponering, med 50mm guide teleskop... Så jag rekommendera det..
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: HEQ5 och PHD2

Post by Nikonist800 »

ati27 wrote:
Nikonist800 wrote:Vilket toppensvar :good: Tusen tack!
Så belt-modden gör riktigt stor skillnad alltså?
Ja det ser ut. Den här belt mod är riktig bra! Men en god nyhet, finns yttligare förbättring. Jag har läst om att byta yt kullager då kommer mer stabil sen. (den original kinesika kullagerna är inte top kvaliten) Till ex om du ska montera större teleskop sen. Jag har en 152/740 Maksutow-Newton som cirka 9-10 Kg, men det också funkar bra..

Här är en PHD2 guide log som är hellt nytt:
https://drive.google.com/file/d/1tKH2SP ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du lädda när PHD2 guide log viewer, då kan kolla det. Första perioden finns en ganska stor "peak" för att jag har använt "guide assistans" Då det sa jag har runt 20 arcsec polinställning fel, och jag hade ganska stor drift båda axelrna.. Men jag har adjusterat inte det. Då min RMS var runt mellan 0.2-04 område som är helt perfekt för 500mm. Här är en light och du kan kolla att stjärnorna är helt runda:

https://drive.google.com/file/d/1Y_Fhkn ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Om ASI120. Jag har köpt mini varianten, och mono. Förre tiden jag har använt Touptek kamera och ibland det var svårt att hitta stärn.. Till ex, när jag börja att fåta M31, då touptek hittade nästan inget, med 2-3sec exponering. Men med asi 120mini mono... Jag fått runt 100 stärnor, och M31 och m32 också syns med 2 sec exponering, med 50mm guide teleskop... Så jag rekommendera det..
Nu har jag gjort moddningen och fick stjärnklart väder inatt så jag kunde testa.
Guidningen är värre än någonsin. :(
Fick du ändra inställningarna i PHD2 mycket efter din mod och åt vilket håll?
Jag ska justera skruvarna ikväll och kolla så inget binder i snäckdreven. Mer än så kan jag inte göra är jag rädd.
Jättekonstigt. Monteringen borde jobba bättre än så här med bältdrift även med orginal kullager tycker jag då det va bättre med drevdrift.
Jag kunde inte ladda ner din log fil.

Mvh Andreas
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: HEQ5 och PHD2

Post by ati27 »

Jag har skickat ett pm til dig!

Return to “Monteringar”