Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Post by larsmn »

Hej, har en Synscan AltAz goto som jag kört med ett MC-batteri. Normalt laddar jag det hemma med en enkel Kjell&Co laddare med 220V, men jag skulle vilja toppa upp batteriet i bilen när jag kör. Eftersom det är 12V i cigg-uttaget letade jag efter någon utrustning som hadde samma laddkontroll som hemmaladdaren, så batteriet inte överladdas. Men, 1. tydligen är laddströmmen från cigg-uttaget för låg, risk för att säkringen går, 2. de få 12V billaddare jag fann låg på ca 1-2000 kr, mot de ca 2-300 för 220V-laddaren.

Jag vill inte bygga om elsystemet i bilen eller köpa groteskt dyra laddstationer för att bara toppa upp batteriet, någon som har en smart, enkel lösning som fungerar (alt. för en Saab 9-3 eller en BMW 320).
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Post by stoffe »

Enklast är att skaffa en RC-laddare. Jag har en B6AC+ vilket går att köpa bland annat här.

https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... o_s=gplase" onclick="window.open(this.href);return false;

Då kan du ladda från 230V eller från en 12V källa. De flesta ciggpluggar i någorlunda moderna bilar är uppsäkrade till 10A, det kan du kolla upp själv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Post by larsmn »

Tackar,

Trodde en sådan var för svag för ett MC-batt.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Post by stoffe »

6A laddström räcker gott till ett 100Ah bilbatteri, ett litet MC batteri är absolut inga problem att ladda. Tänk på att ställa ner laddströmmen så att inte batteriet kokar, det gör du i menyn på laddaren. Se bara till att du verkligen kan ta ut så mycket ström som behövs ur ciggpluggen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Laddning av extrabatteri i bilen till en synscanmontering

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Jag har mekat en del med lösningar för strömförsörjning i fält. Dock aldrig laddad i bilden då jag kört.
Skulle tipsa om följande att bygga en enkel kabel mellan cigg uttag i bilen (eller klämmor direkt på bilbatteriet) samt ditt MC batteri för teleskopet och sätta en Schottky diod på plus kabeln som släpper igenom mot MC batteriet. Schottky dioder har lågt spänningsfall samt klarar hög ström. Nedan lite data/info:
- Spänningen i ett fulladdat bil/mc bly batteri som inte är lastat är normalt runt 12.7v
- Spänningen i en bil då motorn är igång är runt 13.7-14.3 (normalt ej över 14v)
- Spänningsfallet i en lämplig Schottky Diod är runt 0.4-0.6v (berör på strömmen)

Om du kör motorn i bilen och har ~14v i cigg uttaget får du efter dioden mot MC batteriet 13.5 vilket är tillräckligt för ”float charging” eller underhålls laddning. Detta laddar samt håller batteriet fulladdat när du kör motorn. Även i fält Kan du använda detta då teleskopet tar ström från bilens generator istället för MC batteriet då spänningen i bilen är högre då motorn ör igång. Dioden säkrar också mot strömrusning till bilen vid t.ex start av motor mm.

När du observerar och inte kör bil motorn så kommer ditt teleskop via kabeln börja dra ström från bilen då MC batteriets spänning sjunker till runt 12v eller under vilket också ”räddar” ditt MC batteri från urladdning vilket normalt förstör ett bly batteri. Exempel på Schottky dioder jag kör med nedan men finns många som är bättre.

https://www.elfa.se/en/schottky-diode-1 ... track=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Monteringar”