Ekvatoriell plattform

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Ekvatoriell plattform

Post by nilsolof »

xxxxxxxxx
cccccc
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Bara för att ha något att posta på detta nya forum (skönt att det löste sig - hoppas detta funkar ett tag framöver!):

resultatet av dagens AmatörTeleskopMekande:

Plattformen för min 13.1" är gammal nog, och drivelektroniken, men det nya är den lilla kullagrade stången mellan "släden" och "segmentet" som omvandlar den linjära rörelsen till cirkulär.
Jag vet inte att den varianten är allmänt känd, men jag tror att den är användbar som alternativ till "gaffeln". Den verkar stadig, men molnen är tjocka så det blir väl ingen stjärntest än ett tag...


N O
Image

Image[/img]
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Fint bygge Nils-Olof. Jag har alltid misstrott dom där monteringarna, men de verkar ju fungera. Det är väl i brist på kunskap.
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Lasse wrote:Fint bygge Nils-Olof. Jag har alltid misstrott dom där monteringarna, men de verkar ju fungera. Det är väl i brist på kunskap.
För att skriva lite till:
Att de kan fungera innebär ju inte att de faktiskt fungerar alltid. Men EQ-plattformar är ett intressant fält mitt emellan ingenting (Dobson-montering) och datorstyrd GoTo. Jag har själv nåfgon slags filosofisk preferens för plattformar - man får ta utmaningen och nöjet med att hitta på himmeln, men väl där ligger objektet kvar i synfältet, inte minst trevligt om man vill visa det för någon eller några andra som inte klarar av att tracka en Dobbe med hög förstoring. Och man behöver inte extrem noggrannhet för visuellt bruk: det är en jätteskillnad praktiskt om objektet ligger kvar en halv minut eller tio minuter - men för foto duger naturligtvis inte någondera.

Med GoTo som vinner mark är kanske plattformen ett övergående utvecklingsstadium. Å andra sidan lär det finnas (ryktesvis - jag vet inte sjäv så noga) folk som föredrar att segla framför att åka motorbåt...

N O

Return to “Monteringar”