Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Perfekt, Lars! Rimligt pris på den också. Visst tänkte du att man skruvar fast ett par vanliga dovetails vinkelrätt mot denna för att få en dubbelmontering?

Verkar finnas lite billigare här:
http://williamoptics.com/long-version-v ... tail-plate" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Nej, jag hade nog tänkt mig att fästa tubringarna direkt på den här plattan om det går. Borde vara möjligt med ett mycket litet teleskop. Ja du ser hur jag monterat mina tubringar enligt länken till min hemsida tidigare. Du slipper extravikt och kostnader då.

Köper du utanför eu riskerar du åka på tull och moms, priset i din länk var i dollar.

Kolla ebay o alibaba också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Nej, jag hade nog tänkt mig att fästa tubringarna direkt på den här plattan om det går. Borde vara möjligt med ett mycket litet teleskop. Ja du ser hur jag monterat mina tubringar enligt länken till min hemsida tidigare. Du slipper extravikt och kostnader då.

Köper du utanför eu riskerar du åka på tull och moms, priset i din länk var i dollar.

Kolla ebay o alibaba också.

Lars
Nej, det kommer inte att fungera. Även kamerans fäste måste skruvas någonstans, se på bildexempel nedan. Se bred är inte WO-plattan. Det är därför jag vill kunna montera två dovetails parallellt.
0DtPmcg.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Såhär borde väl bli stabilt och bra? Två vanliga dovetails på den breda WO-varianten. Bägge sitter med två skruva. Kamera och objektiv (enligt bild ovan) på den ena, guider på den andra. Kan någon se några problem med denna lösning?
Dubbel-dovetail.JPG
Dubbel-dovetail.JPG (32.3 KiB) Viewed 4918 times
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by ragge »

Som alternativ till dubbla dovetails ovanpå skulle du kunna ta 2 st 4-kantsrör, tex detta :
https://www.ebay.com/itm/Aluminium-Rect ... XyNQGcuyhw som finns i 60x20x2 mm.
Svenska maskindelen.se har också alu-rör men begränsat utbud.

Flex kommer alltid att uppstå, mera ju längre ifrån varandra resp tub sitter, men i ditt fall är det så kort brännvidd att det borde inte vara något problem.

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

ragge wrote:Som alternativ till dubbla dovetails ovanpå skulle du kunna ta 2 st 4-kantsrör, tex detta :
https://www.ebay.com/itm/Aluminium-Rect ... XyNQGcuyhw som finns i 60x20x2 mm.
Svenska maskindelen.se har också alu-rör men begränsat utbud.

Flex kommer alltid att uppstå, mera ju längre ifrån varandra resp tub sitter, men i ditt fall är det så kort brännvidd att det borde inte vara något problem.

Ragnar
Undviker helst allt för mycket egen metallbearbetning och jag tror att en vanlig dovetail är styv nog. Som du är inne på, med mina korta brännvidder (135-300 mm) borde det funka. Jag har det ju i princip så redan idag.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Såhär borde väl bli stabilt och bra? Två vanliga dovetails på den breda WO-varianten. Bägge sitter med två skruva. Kamera och objektiv (enligt bild ovan) på den ena, guider på den andra. Kan någon se några problem med denna lösning?

Dubbel-dovetail.JPG
Har du inte tänkt fel?
Du behöver två prismahållare som tidigare beskriven DuoMount. Det du behöver är att kunna flytta utrustningarna så nära varandra som möjligt med bibehållen balans.
Eller är jag ute och cyklar?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Martin F wrote:Såhär borde väl bli stabilt och bra? Två vanliga dovetails på den breda WO-varianten. Bägge sitter med två skruva. Kamera och objektiv (enligt bild ovan) på den ena, guider på den andra. Kan någon se några problem med denna lösning?

Dubbel-dovetail.JPG
Har du inte tänkt fel?
Du behöver två prismahållare som tidigare beskriven DuoMount. Det du behöver är att kunna flytta utrustningarna så nära varandra som möjligt med bibehållen balans.
Eller är jag ute och cyklar?
/Jonas
Jonas, det är så lättviktiga prylar så jag tror balans inte är ett problem. Själva dovetailen går ju att skjuta i sidled, för att få balans i DEC. RA balanserar jag genom att flytta motvikten. Jag hade tänkt att skruva fast bägge dovetail i den där breda saken, dock då utan att kunna justera dem framåt/bakåt.

Lutar åt att jag ändå köper en sån här nu, för enkelhetens skull:
https://www.altairastro.com/starwave-du ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kamera och objektiv på en dovetail, guideteleskopern på en bredvid. Har svårt att se varför det inte skulle fungera. Jag kan ju skjuta "dubbelhållaren" i sidled för att få rätt balans mellan guider och kamera.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Nu anser jag dig vara på rätt spår Martin!
Jag har två liknande skenor där teleskop och kamera är monterade på ena sidan och autoguider med teleskop är monterat på andra sidan. En för lättare teleskop, en för tyngre. Skenan för tyngre har jag fast monterad på en EQ-6:a och den "lättare" varianten på en EQ-5:a.
På EQ-5:an skiftar jag ofta mellan två (foto-)teleskop. En refraktor och en liten R-C. R-C:n är tyngre vilket betyder att jag har två lägen på skenan. Det gör det enkelt att skifta mellan de båda. Jag bara skjuter skenan till två positioner beroende på vilket teleskop jag använder.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt