Serva Losmandy GM8

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik och Timo,
Kan ni inte få till en guide kamera på era teleskop?

Drift align blir ju så enkelt då när man väl lärt sig vilket håll man dra skruvarna åt. Vid bra tillfällen kan jag klara det på 15 minuter, vid dåliga ...

Så här gör jag med hjälp av PHD:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik, monteringen du har har nog kvaliteer som inte EQ5 och EQ6 har. Ge inte upp med din fina montering, de andra orsakar säkert en massa andra nya problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Timo »

Lars,
jag är väldigt nöjd med mina 15 minuters drift align.
Har både intern guider och extern guider så inga problem där heller.
Problemet som uppstår är balansering i DEC. Stämmer den österut så är den aningen ur balans i sydväst och väster.
Har provat det mesta med motvikter m.m. men lyckas inte riktigt få till det så det stämmer även i väster.
Börjar nästan alltid mina sessioner i öster skall kanske påpekas.
Jobbar på det under morgondagen då det lär bli klart imorgon också.
/Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by AstroFriend »

Hej Timo,
Jag kanske missförstod ditt tidigare inlägg. Du skrev att det tog flera nätter att drift aligna och de 15 min du nämner är inte tiden det tog utan avvikelsen i polar align du uppnår. Därav jag trodde du gjorde en helt manuell drift align.

Jag brukar låta monteringen stå kvar på balkongen men ta in teleskopet. Jag kontrollerar polinställningen emellanåt och ibland fintrimmar med drift align, det tar inte många minuter. Numera brukar precisionen ligga omkring 5 bågminuter. Det räcker för att det inte skall synas som rotation i mina subbar, men tar ju aldrig några minutlånga exponeringar heller. Ljusföroreningarna begränsar exponeringstiden till 60 sekunder.

När du säger balans problem, är det ytterst lite obalans vi pratar om, typ 100 gram någon halv meter ut från axeln? Jag brukar inte balansera speciellt noggrant utan har bara satt en tejp var på skenan där monteringen skall fästa för att få ungefär rätt balans för dec axeln. Mina axlar går så tungt att det över huvudtaget inte märks om det är lite ur balans. Egentligen något jag borde göra något åt, men eftersom min guide avvikelse brukar ligga rms error tot 0.65 till 1" har jag inte känt mig stressad att göra det. Ibland blir det sämre dock, vet inte vilket som är största felkällan till det, men mest verkar det påverka i vilken riktning teleskopet pekar åt, dock alltid åt öster eftersom det är enda riktningen med fri sikt.

Obalans i mindre omfattning brukar ju vara fördel i dec. Men vi har ju inte samma montering så det kanske reagerar olika med vilken balans man har.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Serva Losmandy GM8

Post by magnuslar »

Hej!

Jag gör ungefär som du, Timo. Har grejerna stående ute i en slags låda på hjul, så de kan stå där. Men jag behöver justera polinställningen minst varannan natt - nån liten tweak varje gång känns det som.

Jag har också det där med min G11 att den är mer orolig i DEC på ena hållet (west pointing east) men på andra hållet (east pointing west) så är den numera väldigt lugn. Guidar du i båda riktningarna i DEC eller bara åt ena hållet? Där är ju ett problem med backlash - jag har beställt sk Belville washers - tallriksfjädrar - för att kunna belasta snäckdrevet och minska backlash, hoppas det hjälper lite till.

Jag har precis före jul bytt till One Piece Worm Gear i RA och hoppades det skulle förbättra RA lite till. Nu har jag inte hunnit köra så mkt, det har ju varit kasst väder, men märkte till min förvåning igårkväll att när jag fotade NGC2264, som har låg deklination, relativt nära himmelsekvatorn, så fick jag ganska oroligt i RA. Nu var det lite vind med. Så bytte jag objekt vid 1.30-tiden till NGC2403, som ju ligger mycket högre, och nu var nära zenit. Och då plötsligt sjönk RMS rejält till ca 0,6", RA lugnade ner sig. Samma sida monteringen och allt. Och det var inte vinden som mojnade så plötsligt. Nån ide om vad det handlar om? Jag tänkte försöka undersöka idag och om det blir klart ikväll, men vet inte riktigt vad jag ska titta efter om jag ska vara ärlig.

Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Serva Losmandy GM8

Post by ragge »

Jag balanserar alltid dec helt utan obalans, och låter i stället en backlash killer göra jobbet :
viewtopic.php?t=13336
Fördelen är att det blir samma "mothåll" oavsett hur teleskopet pekar. Givetvis förutsatt att man har en symmetrisk lastfördelning på tuben.

Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Bengt »

Jag har också en G11 som jag kört med i många år..
Losmandy ger ofta mjuka periodiska fel som går guida bort . Själv har jag alltid haft pec avstängt
Något som vållade mig huvudbry under många år var flex. Inte förrän jag skrotat dual upphängning och ersatt med fasta ringar till gudetuben och noggrann balansering så löste det sig .

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Timo »

Lars,
jag tänkte efter varför det tog 4 nätter att få till 15 min drift align i båda axlarna.
Centrumskruven som håller monteringen på plats, på aluplattan som sitter på pelaren, var inte tillräckligt spänd
så varje gång jag körde monteringen ex. från söder till öster för att drifta aligna där så rörde sig monteringen en aning.
Tog tid innan jag fattade att den bulten kanske satt lite löst.
Jag drift alignar med Maxim och i kontinuerlig focus mode. Med musen kan man dra en riktigt avlång rektangel som skär upp och nertill
i en ofokuserad stjärnas kanter. När stjärnan ligger kvar inne i rektangeln i 15 min så är jag klar.
min G11 är känslig i DEC och troligtvis för att jag lastar så mkt på den. Så svårt att få balans där.
Provar ikväll med att ta bort guidetuben och köra med den inbyggda guidern i ST2000XM fast då minskar antalet guidestjärnor betydligt.
En nackdel är det.

Ragge, får kanske testa den där backlash killern :)

Magnus, du får gärna berätta här på Astronet hur det går med dina Belville washer !
Jag har märkt samma med min G11. Nära zenit fin tracking oc långt ner mot horisonten sämre tracking. Fast jag
går aldrig längre ner än ca 45 grader från horisonten. Med 3m brännvidd så blir luftoron påtaglig annars.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Hej hörni, beklagar att jag inte har svarat på min egna tråd... har inte lagt så mycket tid på astrofoto under det senaste pga temperaturen här. Den har kanske snittat -10 grader C på de nätter som har varit stjärnklara så jag har inte riktigt haft lust att dra ut allting, speciellt när det gick så dåligt senaste gången.

För att svara på några frågor som har kommit upp i era diskussioner:

Jag har inte gett mig in på drift aligning eftersom att det verkar vara så krångligt att få till det bra på kort tid. Som sagt måste jag montera allting från "scratch" varje gång jag ska ut så mitt mål har varit att montera upp allting på en 1-1,5h sådär för att jag i huvud taget ska hinna ta några bilder, och då har det varit väldigt smidigt att bara använda polsökaren, och det har gett dugliga resultat. Jag är ju också tvungen att spendera en hel del tid på att faktiskt hitta objektet jag ska fota eftersom att jag inte har någon GoTo, och det kan ta en hel del tid beroende på vad det är för objekt (de svåraste jag har fotat är typ M33, M51, M101 och då tog runt 20 min att hitta genom den optiska sökaren). Jag har nu investera i en Telrad finder som jag hoppas ska hjälpa mig lokalisera några av de ljusstarkare objekten lite enklare.

Dock bör nämnas att jag framförallt har kört 3 minuter subs. Nu när jag ökade till 5 minuter insåg jag att jag inte kan vara så slarvig med poljustering. Jag övervägde drift align men när jag kollade på några guider så insåg jag att man måste ha fri sikt åt söder för bästa resultat, och det har jag inte där jag fotar eftersom att jag står bakom mitt hus på min gård, och huset skymmer nämligen största delen av den södra himlen. Jag har till mestadels fri sikt över öster, väster och norr, men just söder är skymd. Det var just därför jag blev så glad när jag hittade SharpCap och polar align-funktionen som finns där. Jag har bara provat en gång och poljusteringen blev betydligt bättre jämfört med innan. Jag fick ett PA Alignment error på ca 4.5 arc-min jämfört med runt 20 arc-min som jag nöjt mig med innan då jag endast använde polsökare. Tyvärr såg jag ingen skillnad i bilderna, stjärnora var fortfarande aningn utdragna, och det tror jag beror på balansering eller cable drag eller flex eller vad som helst egentligen... :)

Har återigen börjat tveka på om jag verkligen orkar fortsätta med det här, men jag ska ge det några chanser till... Kanske blir jag lite mer uppmuntrad om någon månad när temperaturen är mer förlåtande. Vi får se
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono