Bult till montering fastnat

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Hej!
Känner ni igen det att när ni äntligen får klart väder och skall observera så händer något med utrustningen?

På MAK mötet nu i helgen när jag satte upp stativet till min utrustning låste sig en bult.

Det är den bult som låser ett av stativbenen i utfällt läge. Lyckades lösa situationen med ett spännband så kvällen räddades. Men nu hemma igen försöker jag få loss bulten.

Sprinten som låser vingmuttern till skruven hade bland annat gått av, den har jag lyckats borra ur. Har satt i ny sprint men det är omöjligt att rubba på bulten. Verkar som om den skurit fast.
stativ bult fastnat.jpg
stativ bult fastnat.jpg (69 KiB) Viewed 5644 times
Bulten verkar vara i mässing och chassit den sitter i är aluminium, ingen lyckad kombination av matrial. Jag har sprutat på 5-56 (olja) men inte har det hjälpt, skall försöka värma det försiktigt och se om det hjälper. Har också provat lite våldsammare metoder med hammaren utan positivt resultat.

Någon annan som har en bättre idé?

Jag vill helst slippa borra ur bulten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bult till montering fastnat

Post by ragge »

AstroFriend wrote:...Känner ni igen det att när ni äntligen får klart väder och skall observera så händer något med utrustningen?...
Nej det känner jag inte till J :D

Skämt åsido, om du knackar ur den nya sprinten, går det då att ta loss "vredet" (vingdelen) från skruven ? I så fall skulle jag offra skruven. Spänn fast det som sticker ut av skruven i ett monster-skruvstycke och värm och gänga sedan försiktigt loss aluminium delen från skruven.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Jo gamla niten har jag fått ur så vingmuttern går att lossa lätt. Tyvärr verkar det som det skurit i gängorna och jag tror bulten går av om jag tar i mer, sprintarna håller i varje fall inte. Skall jag borra ur bulten skulle jag behöva ha baksidan av benet fri, men tyvärr är benen nitade ihop och inte så lätta att ta isär. Men jag ger mig nog på med hammaren igen med lite större kraft så får vi se vad som händer.

Tack för ideerna!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Bult till montering fastnat

Post by Quilding »

Utvidgningskoefficienterna för mässing och alu verkar vara rätt likvärdiga. Kylspray då?

/Q
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by Nokturner »

Att värma lossar ofta de mest envisa bultar. Ju mer värme, desto lättare lossnar det. Men är det aluminium får du ju vara lite försiktig så det inte smälter... 5-56 är enligt min erfarenhet i stort sett verkningslöst om det verkligen skurit/fastnat/ärgat/rostat. Du kan prova knacka/slå med hammaren på bulten i dess axelriktning, har du tur lossar det, men gänga på en mutter som sticker upp lite och slå på den så du inte skadar änden/gängan på bulten. Slå så hårt och snärtigt du törs utan att skada.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Bult till montering fastnat

Post by Jonas »

Nokturner wrote: 5-56 är enligt min erfarenhet i stort sett verkningslöst om det verkligen skurit/fastnat/ärgat/rostat.
Är det inte bättre att använda rödsprit till aluminium?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by Nokturner »

Kanske det, aldrig provat. Kanske bra?
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Bult till montering fastnat

Post by Docerland »

Hejsan!
Jag skulle nog satsa på värme i första hand. Men som påpekades tidigare är smältpunkten för aluminium 660°C.
Erland
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Tack för alla tips, värme och hammaren blir det första jag försöker med.

Rödsprit använder man för att kyla o smörja vid borrning till ex. Kanske kan vara bra här också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Ja då har man kommit lite längre. Provade att dra på två muttrar och spänna de mot varandra och hamrade lite bryskt på den. Inget resultat, spände åt muttrarna ännu hårdare och provade att dra loss den. Inget hände mer än att muttern slirade, dra åt ännu hårdare, PANG!! Där flög bulten i två delar. Suck!!

Nästa alternativ, försöka att få isär expander nitarna och få loss benet. Gick ju ganska lätt förvånande nog.
broken bolt 02.jpg
broken bolt 02.jpg (81.45 KiB) Viewed 5505 times
Nu finns chans att borra ur den trasiga bulten, Som tur var är det vanlig M8. Behöver dock en pelarborr om jag skall lyckas borra rakt i bulten så jag inte skadar gängorna. En gängverktyg sats köpte jag tidigare för andra arbeten och bra borrar har jag. Nästa vecka åker jag till en kamrat som har en pelarborr och testar vidare om det går att lösa.

Det är ju lite förvånande att en bult kan sitta så hårt fast, men aluminium och mässing är ingen bra metall kombination är mina erfarenheter från mopeder sedan tidigare.

Måtte det nu inte komma klara mörka nätter när jag inte har något stativ, men det är väl som med paraplyet, har man paraplyet med sig regnar det inte och vice versa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by Nokturner »

Aj då! I det där läget skulle jag prova värma ordentligt, men inte till den grad att metallen börjar mjukna och sedan prova vrida ur den med en vanlig polygrip eller rörtång och se. Går inte det känns borrning som nästa. Ta inte i för hårt bara... Lycka till hur du nu gör. Intressant att följa hur det går och hoppas du lyckas.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Tyvärr går den bara att skruva inått pga den fläns den har på insidan. Så det är nog bara borren som gäller. Skruvurdragare (grisp.tt) fungerar inte heller i det här fallet.

Typiskt så såg jag att det är starparty imorgon i Uppsala. Men hade nog inte gått i varje fall, har ju just kommit hem från Mariestad partyt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bult till montering fastnat

Post by Håkan N »

Lars,
Gillar tråden !
Livet kan ibland te sig hopplöst, men du vet skam den som ger sig !
Men ett gott råd på vägen från en i branschen..,när du väl fått ur bulten, sve fan ur den och berika dig sedan med en god öl !
H.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Kan tänka mig du ofta råkat ut för liknande problem i racingen. Både körde du och meckade?

Bra tips väl den dag den trilskande bulten är undanröjd, kanske till o med är värd två öl !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult till montering fastnat

Post by AstroFriend »

Nu börjar livet le mot en igen.

Var över till min kamrat Robert med pelarborrmaskinen. Men innan vi gav oss på att borra ut bulten gjorde vi ett försök med skruvstycket. Hade ju fått isär benet så att det gick att se hur bulten såg ut på insidan. Där fanns en krage som hade större diameter än bulten så att gänga ut den fanns ingen möjlighet till. Började då med att fästa bulten i skruvstycket och dra runt benet inåt, tänkte om den bara släpper så är det ju bara att såga bort de gängor som blir skadade av denna omilda behandling och sedan skruva in bulten. Men ack, den rörde visserligen på sig men inte så lätt att det skulle gå att skruva ut den den sista biten. Nya funderingar, bulten är ju i mässing och därmed inte så hård. Började att fila bort kragen på insidan vilket gick bra nu när benet var isärtaget. Det gick ganska snabbt att få bort kragen och sedan kunde bulten skruvas utåt utan några större problem. Mycket bra för att borra ur en bult i en aluminiumfläns är alltid en risk då matrialet är mjukare än det som skall borras bort.

Rensade ur gängorna med en gängtapp. Sedan tillverkades en ny bult i stål, den enda bult som hade tillräckligt lång gänga var en insexbult av M8 storlek. Alla andra "vanliga" bultar av längre storlek hade bara 25mm gänga och resten ogängat.

Så här fint blev det:
new bolt 03.jpg
new bolt 03.jpg (66.48 KiB) Viewed 5421 times
Vilken tur det inte varit någon klar fin natt medans jag hållit på att jobba med detta!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”