Styra montering med plate solving?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Styra montering med plate solving?

Post by Martin F »

Mer funderingar inför hösten :)

Jag har sett att en del har system där man inte bara kan styra monteringen via sin dator (Ascom) utan även kunna göra en plate solve på en befintlig bild och få monteringen att gå exakt dit.

Skulle någon kunna ge mig en enkel steg för steg hur detta kan fungera eller peka på några bra tutorials? Jag har licens på Astro Photography Tools, som jag tror ska kunna göra något sånt. Fick annars tips om Sequence Generator men slipper gärna köpa fler programvaror.

Montering: HEQ5 Pro Synscan
Kamera: Canon EOS 1100D / 550D
Guide: Orion Magnificent Mini Autoguider
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Styra montering med plate solving?

Post by stoffe »

Jag tror de flesta använder Maxim DL för detta. Programmet som fotar måste vara ihopkopplat med teleskopets montering så det vet var det pekar och sedan kunna ställa in teleskopets nya position till monteringen. Så tar man en bild och gör en plate solve och så synkar man monteringen och så kör man till nästa objekt och gör samma sak där och bygger till slut upp en bra pekmodell så pekar teleskopet i stort sett rätt över hela himlen. Men en plate solve är bra att göra så vet man exakt var teleskopet pekar på himlen. Det är inte dumt alls. Kör du EQMOD och CDC? Det underlättar för att göra synkroniseringen av objektet. Jag startar EQMOD från CDC när jag väljer "ansluta till montering". Maxim DL är ett bra program som kan hantera i stort sett allt utom planetfotografering.

Jag har ingen koll på de mjukvaror som du nämner, Astrofriend här på forumet kör de har jag för mig. Han kanske kan svara på det?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra montering med plate solving?

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag använder också APT. Det är kopplat över ASCOM och EQMOD kontrollerar monteringen.

Till plate solve använder jag AstroTortilla. Ganska knepigt att installera men det finns bra vägledning. Se min hemsida under astronomi länkar:
http://astrofriend.eu/links/links.html#astronomy

Skrolla ned till:
astronomy image analyze

Exakt precision i mitt fall brukar bli ca 1 bågminut.

Fungerar ypperlikt, men Ivo på APT brukar rekommendera ett annat program som kanske kan vara värt att testa om man nu ändå skall börja från början.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Styra montering med plate solving?

Post by Martin F »

Utmärkt! Jag ska se till att installera APT på min astrodator och köra igång. Jag har tidigare testat att kontrollera monteringen via EQMOD och CDC och det funkade.

Anledningen till att jag vill få snurr på detta är förutom att det verkar smidigt, att jag vill fotografera ett antal LDN-objekt som är för mörka för att ses på testbilder man tar och jag får inte tillräcklig noggrannhet på min GoTo. Jag vill kunna mata in exakta koordinater och genom plate solve ta mig exakt dit.

Det blir säkert lättare att få kläm på bra GoTo om jag får en pir så att monteringen sitter på samma ställe och kan polinställas riktigt noga. Nu släpar jag ju ut grejerna varje kväll.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra montering med plate solving?

Post by AstroFriend »

Du kommer aldrig mer vilja använda ditt datorstyrda teleskop utan AstroTortilla eller motsvarande. Perfekt för svaga objekt. Nu när jag använder detta sparar jag kanske en timme varje kväll som jag kan spendera på exponering istället.

Du har ju dessutom allt färdigt för detta och det är gratis.

Jag låter monteringen stå kvar på balkongen men tar in teleskop och dator. Polinställningen som bäst inom 1 bågminut. Har en gjuten pir på landet men har problem att hålla värmen i stugan så har inte använt det så mycket. Kanske fjärrstyrt i framtiden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Styra montering med plate solving?

Post by Tannerswe »

Jag kör också ATP och installerade båda programmen som föreslås i ATP. Jag antar att Astrotortilla kräver att man lämnar APT medans de här 2 kör man inifrån APT under GEAR-fliken och PointCraft-knappen. Nu är det ett tag sen du frågade och kanske löst det, men jag beskriver kort hur jag gjorde.

Att installera både PlateSolve2 och All Sky Plate Solver är antagligen inte nödvändigt. Jag började med att köra ASAPS. Men valde att lägga in PlateSolve2 också, då den möjligen kan vara något snabbare då den kan utgår ifrån teleskopets riktning när man väl har gjort en första solve eller synkat en punkt själv, genom att den då vet var den ska börja leta i registret. Personligen tycker jag det är hårfin skillnad mellan de 2.

Installationen är rätt enkel. Installera programmen enligt default. I varje program är det i princip samma inställningar man gör. Ställ in kamerans pixelstorlek och teleskopets brännvidd så föreslår programmet vilka register som behöver laddas hem och installeras. Har man dubbla teleskop är det bara att ändra när första hemladdningen är klar, och komplettera med de som ev saknas.

När installationen väl är klar så går man in i ATP, Gear, PointCraft och Settings och peka på resp katalog som programmen är installerade i. Nästa är att ställ in rätt brännvidd och pixelstorlek under Tools. kontrollera att du har samma koordinatsystem i ATP som i kartprogram.

Sen är det bara att skjuta av en bild i ATP, klicka på blind för börja solvea... (eller Solve om man vet riktningen) när den är klar klicka på Sync för att lagra punkten och show för att uppdatera kartan i tex Cartes du Ciel eller vad du kör med.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra montering med plate solving?

Post by AstroFriend »

Hej Tanner,
Jag har tänkt att prova PlateSolve2 den dag Astrotortilla börjar krångla. Medans det fortfarande fungarar ypperligt vill jag inte gärna röra i det. Att jag vill byta är för att dokumentation och support är dålig för Astrotortilla.

När du använder PlateSolve2 lägger den också upp automatiskt en ny punkt i pekmodellen i eqmod?

I Astrotortilla räcker det alltid med en 10 sekundersexponering vid iso800 och f5 för att det skall lyckas. Själva platesolveprocessen tar 30-60 sekunder. Är PlateSolve lika bra?

Använder inte PlateSolve2 riktningen som den får från eqmod via ascom så den vet på ett ungefär vart teleskopet pekar?

Nuvarande fungerar så bra att en sökare på teleskopet är helt överflödigt. Innan var det mycket tidsödande att få det att peka rätt. Antagligen har jag ganska stor coneerror som får teleskopet att peka rejält fel. Har aldrig haft någon sökare på teleskopet, sitter bara i vägen.

Nu efter att ha läst ditt inlägg skall jag nog installera PlateSolve2 och testa så man får lite erfarenhet av det. Bör ju inte påverka den andra installationen. Bra om man kan sköta det från apt. Fast jag har dubbla skärmar varav den ena en 24" är det trångt med alla aktiva program.

Bra inlägg Tanner!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Styra montering med plate solving?

Post by Martin F »

Låter grymt bra! Tack Jörgen! Koordinater i APT har jag tagit från Eniros kartsidor (WGS84). Borde väl funka?

Sent from my phone using Tapatalk.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Styra montering med plate solving?

Post by magnuslar »

Hej!

Har du lust att testa ett annat system så finns ju INDI/Ekos - utvecklat för Linux men lätt körbart också i windows, se

http://indilib.org/

Det är gratis (open source), med väldigt väl fungerande plate solving. Dock rekommenderas att du installerar all data, gör platsolving off-line och inte försöker använda online-solvern. Detta är det system jag använder, och det fungerar väldigt väl. :)

Magnus
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Styra montering med plate solving?

Post by Tannerswe »

Då ska vi se...


Lars
Ja, klickar du på sync i ATP så läggs en punkt till i eqmod.

PlateSolve2 vill ha riktningen för att kunna hitta. Lite därför jag valde att lägga in både PS och ASAP, så första gången när jag startat upp klickar jag på "Blind" vilket använder ASAP, sen när väl riktningen finns i systemet kan man använda "Solve" som då ska köra PS.... om jag förstått det rätt.

PS har dock 2 olika kataloger som kan installeras, om man vill. Jag läste inte så nog om vad skillnaden var mellan de 2, men kan att ena var för riktning medan andra var för "traditionell". Nu fungerar det perfekt så då blir det varken att man tittar vidare på det eller pillar i det igen :P

SEn tycker jag att PS och ASAP verkar vara ungefär lika snabba. Oftast har det tagit mig 30-40s för en plate solve, kanske att PS har gett någon 20s någon gång men oftast går den över 30s med.

Sökaren fick vara på första natten, sen åkte den av här med :D


Martin
Med karta menade jag det stjärnhimmelsprogram du kör eller vad de kallas för. Att plocka koordinaterna för din plats från eniro låter som en utmärkt metod för den delen i eqmod. Själv så hittade jag en gammal blåtands GPS-puck här hemma som jag klickar igång och plockar tid och koordinater ifrån.


Magnus
INDI har tilltalat mig länge och jag gillar det jag har sett. Att köra en indi-server vid monteringen fungerade klockrent men dock så hittade jag ingen bra windoesklient när jag kollade efter senaste. Har det kommit något alternativ där?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra montering med plate solving?

Post by AstroFriend »

Jag har också en gps-puck med usb anslutning, kostar ingenting idag. De skall dock följa en viss standard om den skall kommunicera direkt med programmen, var det NEMA tro det hette.

Fast ofta behövs det bara en gång, det kan man kanske enklast ta via gps i en smartphone.

I appen Simple Astronomy Tools presenteras koordinaterna på ett enkelt sett, Android.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Styra montering med plate solving?

Post by magnuslar »

Tanner,

Man kör det i en virtuell maskin i windows. Kolla in websidan, där finns en bra video för det och nedladdningsbar virtuell maskin. Själv kör jag windows på en av mina datorer (på grund av jobbet...) och har där VirtualBox som både är gratis och fungerar utmärkt.

Det som kan vara trixigt med att köra i en virtuell maskin är att kommuniera mellan gästen (i det här fallet Linux) och värden (Windows), t ex för att spara ner de bilder man tar Men det löser man med VirtualBox extension pack som tillåter att man kommer åt värden från gästen, och alltså kan spara ner grejer i windows filsystem, inifrån Linux. Låter kanske rörigt men det är enkelt.

Indi är imponerande välfungerande, tycker jag, med ett jättebra community som hjälper till.

Magnus

Return to “Monteringar”