test utav eq1 med motordrift,ST80 400mm F5

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

test utav eq1 med motordrift,ST80 400mm F5

Post by Frost »

jag skaffade mig en star stavel-80 med medföljande eq1(http://www.astrosweden.se/startravel-80 ... op/20191-0) tuben används som guidertub men jag skaffade en motor till monteringen och experimenterade med om den kunde användas för astrofoto, platsen där den testades var i utkanten utav Stockholm jag stod på en balkong med ett manfrotto stativ och det enda objekt som jag kunde rikta in mig på var ngc2126 som ligger nära capella en liten öppen stjärnhop men som dög perfekt för att testa vad monteringen kan göra, nackdelen var att den låg ganska lågt mitt över Stockholm så ljusföroreningar var det gott om och jag fick med en reflex som kan ses till höger ifrån mitten på bilden.
kameran var en nikon d5100 och fokuseraren var inte det värsta men den var inte stadig samtidigt så var den inte lös utan kändes solid när man fokuserar man kan säga att den höll kameran på plats men det krävdes att man tog i för att fokusera vilket gjorde att allt vibrerade mycket men förvånande nog så hanterade monteringen vibrationer bra och dom dog ut efter någon sekund.
min polarinställning var urusel och jag driftade långt under 3 timmar men jag fick mitt första försök på en mosaik så det var inte helt bortkastat plus att jag inte hade en komakorrektor så med mosaiken så blev övre kanten och nedre kanten mycket bättre och med fina stjärnor, men i kanterna så syns koman plus att det är många färgfel i tuben fast det är inte det jag ville testa och jag förväntade mig färgfel så det är ingen överraskning.
bilden är 25 sekunder iso 2000 men om min polarinställning var bättre så är jag säker på att 30 sekunder kan användas och kanske till och med längre.
finito.png
finito.png (23.46 MiB) Viewed 5547 times
jag vet inte varför bilden blir så stor men jag kan inte fixa det
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Tester”