Pempro test, glömde filen

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Pempro test, glömde filen

Post by Timo »

den nya snäckskruvenheten som Losmandy släppte i våras.
Efter första installationen fick jag dessa värden som är betydligt bättre än de jag hade tidigare.
Vet att många tar isär och sätter ihop delarna flera gånger för att till sist få fram ännu bättre resultat.
Testet är gjort med min Vixen Cassegrain och 2990 mm fokallängd ! Har fått ner PE från +8/-7,8 till detta som är under 3.
Hann också göra ett test med en 60 sekunders exponering utan guidning och fick runda stjärnor. Få se hur lång exponering jag kan få, utan guidning, innan stjärnorna blir avlånga med så lång fokallängd.
Bengt brukar säga att jag testar mer än fotograferar och det stämmer nog hitintills i alla fall. Att testa och försöka förbättra är rooooligt :D
Hoppas kunna visa upp en bild senare i höst då en av mina 4 "måste" objekt kommer tillräckligt högt upp på himlen.
Timo
Pempro.pdf
(97.45 KiB) Downloaded 576 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Pempro test, glömde filen

Post by Bengt »

En verklig bedrift Timo. Man blir så avundsjuk på dessa vackra kurvor.Tror du kan snart även kan lägga till titeln Sveriges amatörastrografolog :D

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Pempro test, glömde filen

Post by Robert »

Ser ut som en fin mjuk kurva som är lätt att guida bort. Vore kul att se en kurva sedan då den är PEC tränad.

Min AP900 så likande ut som din nu utan PEC på. med pek ligger jag nu på 1.2" Peak to Peak. Antar att du borde komma neråt det hållet med.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Pempro test, glömde filen

Post by Timo »

Robert,
då får jag nog hålla på en stund om jag skall komma ner till de siffrorna.
Ger den ett försök så småningom men nu är fotoabstinensen för stor :D
Bengt, nu skall vi inte ta i så vi ..... , men lite mer fotograferande skulle inte skada det vet jag att du tycker :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Tester”