Synpunkter på iTelescope

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Synpunkter på iTelescope

Post by Datarolf »

Hej!

Så här under de ljusa sommarmånaderna har jag provat på att använda Internet-tjänsten iTelescope som ger tillgång till fototid på ett antal teleskop i New Mexico, Spanien och Australien. Jag har hitintills använt deras T11, en 510 mm f 4.5 reflektor och T20, en 106mm f 5 refraktor, båda i New Mexico. Jämfört med dimmiga och ljusförorenade Huddinge ger dessa teleskop en helt annan bildupplevelse. Till saken hör att jag då fotograferar med äkta CCD-kameror med färgfilter, medan jag som hemmaastronom hållit till godo med en icke astromodifierad DSLR-kamera.

Jag bifogar en sammansatt bild som jag gjort av två tagningar med T20 om vardera 3 bilder R,G,B om vardera 240s + 1 luminans 240s och som visar supernovaresterna C33 och C34 i Svanen. Efter nedladdning har jag efterbehandlat fotona med PixInsight och satt ihop dem till en enda bild med Photoshop. Resultatet är mångfalt bättre än något jag lyckats med hemifrån med min CPC 9.25" Celestron reflektor. Jag tycker alltså att iTelescope är en ypperlig tjänst, om än en smula dyr. De totalt 20 bilderna på sammanlagt 80 minuter har väl kostat bortåt 600 SEK, och då fick jag ändå viss rabatt för att månen var uppe samtidigt.

Nu till frågan - är det "fusk" att göra på det här sättet och använda någon annans teleskop för datainsamlingen? Själv tycker jag nog att det är OK om man som jag först provat på att släpa runt ett eget 50kg teleskop och stativ i -25 graders kyla och svurit över guidningen som inte vill fungera. Vad tycker ni?

/Rolf J


Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Synpunkter på iTelescope

Post by AstroFriend »

Jag skulle inte kalla det fusk. Genom att utnyttja bättre utrustning än vad man själv har råd med och en bättre plats än man kan nå så kan du ju också få bättre data. Jämför med pro astronomer de tar inte ens bilderna själv idag. De kanske till och med tar bilder ur en databas för att få fram det de vill.

Är det lika spännande dock? Det beror nog på person till person.
Vill man få Nobelpris kanske resultatet mer än tekniken/metoden är det viktiga.

Fast jag tycker tekniken och labbandet är grejen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Synpunkter på iTelescope

Post by Miska »

Hur mycket kostade det för dig att ta bilden?
För jag läste något om att det kostar att om man vill ha en 5 minuters exponering då debiteras man därefter.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Synpunkter på iTelescope

Post by ThomasK »

Så länge du talar om hur bilden är tagen tycker jag inte det är fusk. Jag har själv använt T5 och T20 teleskopen på iTelescope under flera år för variabelobservationer. Förra året gav T5:an märkbart sämre bilder än längre tillbaks, men efter en grundlig rengöring av optiken är den tillbaks i gammalt gott skick igen. Man når under magnitud 16 med en minuts exponering. Tyvärr har man på iTelescope försämrat villkoren för användning av teleskopen vilket gjort att det blivit dyrare att använda, bl.a. är det numera en mininimidebitering på en minut per bild. Det större T20 har jag därför slutat använda, för mitt ändamål räckte det oftast med 15 sek på det teleskopet.

För den som sysslar med variabler har iTelescope också en väldigt smidig koppling till AAVSO:s webbaserade fotometriapplikation VPHOT. Man kan välja att få bilderna automatiskt överförda till VPHOT, så de ligger kalibrerade och färdiga att börja jobba med i VPHOT på morgonen.
Thomas Karlsson
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Synpunkter på iTelescope

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för svar och synpunkter. Bilden ovan krävde totalt 80 minuter teleskoptid vilket kostar någonstans mellan 500 och 600 kronor på teleskopet T20 med lite "månrabatt" applicerad. Känns ganska dyrt, men resultatet blev ju å andra sidan bra.

Jag håller helt med om att det är en annan känsla att visuellt observera ett objekt med sitt eget teleskop. Går man sedan över till astrofoto blir det genast lite annorlunda eftersom det mesta jag fotograferat inte varit synligt utan dyker upp först när jag tittar på den exponerade bilden. Samtidigt har det ju varit en lärorik utmaning att få teleskopet och autoguidningen att fungera. Lyckokänslan när man fått till en bra bild är stor!

ITelescope känns aningen tveksamt, men är samtidigt lockande. Det går ju att få fram fantastiska data med deras teleskop och jag gör ju efterbehandlingen av bilderna själv. (Det tog ungefär 4 timmar för bilden ovan i Pixinsight.) Men samtidigt är det ju inte jag som är på plats och tar bilden och ser den verkliga stjärnhimlen. Tänker nog ändå fortsätta lite till tills mina poäng hos dem är slut eftersom bilderna blir så vackra. Fast när jag sedan jämför med mina egna foton i vinter kommer jag förstås att bli besviken. Håhå ja ja det är inte alltid lätt att vara amatörastronom :-)

En trevlig Midsommar
önskar
Rolf J
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synpunkter på iTelescope

Post by ragge »

Definitivt inte fusk. Man hör ibland uttalanden som "...Photoshop - så du har fuskat alltså ?" och liknande. Oftast från personer som inte har en aning om att en jpeg bild direkt ur kameran också är processad. Och att en HDR-bild kan vara mer verklighetstrogen än en "vanlig" bild. Fusk kan man däremot med rätta tala om när det gäller Terje Hellesö's inklippta bilder på lodjur, samt den här killen:
http://www.slate.com/blogs/bad_astronom ... _real.html

Det kan vara fysiska eller ekonomiska hinder, eller "bara" tidsbrist som gör att alternativet till fjärrstyrt blir att helt avstå från astrofoto. Så det är väl bra att det finns. 800 kr för varje bra bild är säkert billigare än vad många åstadkommer med egen utrustning.

Men för egen del vill jag inte avvara helhetsupplevelsen som det innebär att ha planerat och förberett i detalj, kollat vädret, åkt till optimal plats, ställt i ordning alltsammans (med lärdomar från föregående tillfälle) och låtit kameran gå medan man fikar och tittar i "fågelkikaren" på stjärnkluster mm, medan kattugglan hörs på avstånd... När man sedan sitter och efterbehandlar bilderna med regnet smattrandes mot fönstret, då har man hela upplevelsen i minnet och det ger en extra dimension till hobbyn.

Egna grejor ger ju också sysselsättning i form av underhåll och ombyggnader när vädret/säsongen inte medger aktivt fotande, något som också kan vara trevligt.

EDIT: Det blev ju en väldigt fin bild på slöjnebulosan, grattis till den !

Return to “Tester”