First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Post by awasen »

Inte mycket till test egentligen men jag ville främst se hur mycket 600 mm ger mig. Jag köpte linsen nu på semestern i USA när jag "snubblade" på den till reducerat pris.
Den har redan visat sig på styva linan vad det gäller naturfoto och bilder på surfare!
Jag har främst tänkt den som "naturlins" men måste väl småningom rigga den på AstroTrac'en och se om det blir något... :)

Jag ville egentligen få en bild på mer stjärnor men det är lite dis och inte mycket syns så jag sköt månen genom svagt slöjmoln för att e om det kan anas någon blåton eller annat färgfel men det verkar lovande.

Handhållen kamera i JPG helt utan behandling...

AF
f/6.3
1/60 s
ISO 400
600 mm
Canon EOS 500D

EDIT: Skrolla till mitten på bilden så hittar du månen... :)
(OT: Hur lägger man upp en thumb-nail eller mindre preview här på forumet, går det?)
IMG_5158.JPG
IMG_5158.JPG (1.05 MiB) Viewed 6122 times
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Post by AstroFriend »

Hej!
Det var inte dåligt att fånga månen så här med handhållet tele.

Du får nog göra en egen thumbnail och läga upp den också, just i detta fall kanske du skulle croppa bilden först.

Alternativt lägger du upp bilden i galleriet och får då thumbnailen här automatiskt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Post by awasen »

Ok, tack för tipset!

Jag har börjat fundera mer och mer på vad linsen kan göra och sökte runt lite...

Hittade denna som jag tycker imponerar: https://www.flickr.com/photos/srahn/15594135241

En enda 121 sekunders exponering... :o
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Post by AstroFriend »

Hej!
Det ser väldigt bra ut med tanke på hur den är gjord.

Man brukar ju normalt inte rekommendera zoomar, de har en massa extra linselement för att få just zoomfunktionen. Alla extra linselement sätter ned kontrasten. Antar att telezoomen vinjettar en del också, det löser man ju med flatkalibrering. Men svårt att hitta samma zoom inställning annat än i ändlägena, hade varit bra med något klickstopp på vissa utvalda fokuslängder.

Blir kul att se bilderna du tar senare, man kan ju jämföra med den APO 130mm f5.3 som jag bygger ihop, dyrt och krångligt och än så länge inte speciellt bra resultat, mest beroende på att jag använder en fullframekamera. Tänk så praktist att "bara" köpa en zoom för 10000kr och allt är klart och varierbar fokallängd. fullframe dessutom. Rimligen är det stor skillnad vid lite mer krävande astrofoto, men gissar att om kvaliten är bra på zoomen kommer man långt. Framförallt att allt blir så mycket enklare att den används oftare vilket kanske är det viktigaste.

Hur är den mekaniska stabiliteten, antar den flexar lite och att en tubring längst fram som stöd är ett bra komplement.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: First light, Tamron SP 150-600MM F/5-6.3 Di VC USD

Post by awasen »

Jag har den andra utgåvan så den mekaniska stabiliteten är mycket bra tycker jag. Jag har använt den mest på mono-pod men nu hemma lite på vanligt stativ men där är det stativet som flexar och inte linsen. Min lins har heller inte "zoom-creep" alls vad jag sett hittills men vissa har skrivit att det uppkommer efter ett tags användande.

Den är aningen tung framtill fullt ut-zoomad (speciellt eftersom min 500D är så lätt) men jag tror nog inte det ska vara något problem på AstroTrac piren jag har, den ska klara det.

Upp till ca. 400 mm är den helt balanserad med stativfästet som kommer med som är nästan 80 mm långt så det finns lite "balanseringsmån".
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Tester”