Opålitlig Plate Solve

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Opålitlig Plate Solve

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har fått problem med den plate solve lösning som ingår i Sequence Generator Pro (SGP) och som jag sedan länge använt med utmärkt resultat. Jag undrar om någon på forumet känner igen beteendet och har några råd att ge.

Plate solve i SGP fungerar så att programmet tar en exponering på typiskt 10s genom Lum-filtret som den sedan löser med en inbygd plate solver från Plane-wave och sedan justerar teleskopets Ra och Dec för att stämma med objektets koordinater. Detta har fungerat utmärkt med både DSLR och CCD-kamera på två olika teleskop, under förutsättning att man ger plate solvern lite grunddata som pixel per arcsec,

Just nu kör jag min Atik 360EX CCD-kamera på en 190 reflektor med brännvidd 1000mm. Tidigare säsonger har plate solve i SGP med en några sekunder snabb sekvens kunnat lösa bilden, även om den varit flera tusen px "off". I år lyckas plate solve bara ibland - sporadiskt - kanske varannan gång jag försöker på ett nytt objekt. Ibland går det efter ca 30s, men ibland har inte ens 10 minuters bearbetning gett något resultat. Nu ligger jag visserligen ofta flera tusen pixel "off" vid lösningen, men tidigare var detta inget problem. Eftersom jag ibland med samma kamera, teleskop och inledande alignment samma kväll lyckas med platesolve och ibland inte så är det ett mysterium för mig. Monteringen står vågrätt och är bra polinställd, om det nu skulle kunna spela in. Jag har ingen kameraroterare men det har heller inte varit något problem förut.

Borde jag ägna mig åt att göra en ännu mer noggrann alignment av teleskopet när jag börjar kvällen? Kan det spela någon roll att det är mer ljusförorenat där jag är nu och att referensbilden blir svårlöst? Är det någon som känner igen detta beteende, alltså att en fungerande plate solve lösning plötsligt upphört att fungera utan att några inställningar har förändrats?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Opålitlig Plate Solve

Post by Datarolf »

Hej igen!

För andra som stöter på samma sak kan jag berätta att det gick att lösa problemet och att Plate Solve med SGP nu fungerar lika utmärkt som förr igen. Någon gång hade det smugit sig in ett fel i den profil där min Atik kamera är definierad i SGP. I profilen angavs felaktigt 1,88 arcsec per pixel istället för det riktiga värdet 0,94 arcsec/pixel, och det är dessa värden som används i Plate Solve processen.

Jag vet sedan tidigare att Plate Solve är extremt känsligt för att man har angivet rätt värde för kamerans upplösning i arcsec/pixel.

Hur jag identifierade felet: Jag laddade upp en bild som jag tagit till http://nova.astrometry.net/upload" onclick="window.open(this.href);return false; som löste bilden och gav mig det rätta upplösningsvärdet. När jag jämförde med värdet i profilen kunde jag konstatera att det av någon anledning blivit en faktor 2 för stort.

/Rolf J

Return to “Programvara”