Får inte kontakt med SX filtersnurra

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by Lazze »

Terry Platt på SX förnekar sig inte som vanligt.

Jag vaknade tidigt på söndagsmorgonen och drog iväg en fråga till SX 6.30 om vad det kunde vara för problem jag råkat ut för med filterhjulet.
Svaret kom 45 min senare, dvs 6.15 Engelsk tid.
Jag har haft lite strul saker från SX tidigare, men servicen har alltid varit helt outstanding och likadant nu.
Här är svaret som kanske kan vara till hjälp om någon annan råkar ut för mitt problem:

Hello Lars,

The chances are that your wheel has an old version of the 'bootloader'
installed. The original bootloader was fine with 32 bit Windows, but had
trouble with 64 bit versions. I can re-program the board, if you would like
to take it out and send it to me, or you can send the whole wheel (the
postage will be a lot more).

Regards,
Terry

Så jag ska kolla om jag bara skickar elektroniken (billigare) eller hela hjulet (mera skyddat) så får vi se om det inte löser sig.

/Lasse
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by micke187 »

Men går det inte att ändra kompitabilitetsläge i Windows till 32bits för de programmet? För det finns ju 32 och 64 bits drivrutiner till hjulet. Har kanske fel här men går ju alltid att testa och installera med 32bits versionen. :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by Lazze »

Men de 32 och 64 bits rutinerna var väl för Ascomdrivisarna? Jag får ingen kontakt med hjulet på 64 bitars Win 10 och jag är inte hemma på hur jag ändrar Windowsläget till 32-bitars. Är ärligt talat inte jättehemma på datorer. Använder dom bara :D

Är inte säker på att jag vill det heller med tanke på att jag kör 4 andra program samtidigt som filterhjulet och jag vet inte hur de ställer sig till att jag ändrar till 32-bitars.

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by ragge »

Lazze wrote:Jag högerklickade på den när den blinkade till med sin varningstriangel och fick den att leta drivrutin men den svarade då att den senaste var installerad men det är tydligen ingen som fungerar i vilket fall.
Jag har någon gång lyckats, med liknande problem, genom att avinstallera endast drivrutinen (den som påstås vara den senaste) och därfter installera dvrutinen på nytt.

Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by micke187 »

Tror de ska finnas en 32bits drivrutin längre ner på sx nerladdningssida.
Annars kan ju lägga upp mina drivrutiner ja har som ja fick med på skiva ifall de skulle kunna funka.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by stoffe »

I enhetshanteraren kan du välja att avinstallera drivrutinen till ditt filterhjul, gör det och dra sedan ur kabeln till filterhjulet för att sedan sätta i kabeln igen. Då kan Windows själv söka efter en lämplig HID-drivrutin.

Funkade det?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte kontakt med SX filtersnurra

Post by Lazze »

Ragge & Stoffe: Jag provade 2 ggr att avinstallera och sedan låta Win leta efter ny drivrutin men det gick lika illa som tidigare.
Micke: Jag hittade inga gamla drivrutiner på SX-sidan förutom de som anges som USB 1.1 och de tror jag gäller äldre kameror.

Jag har bestämt mig nu för att ta loss moderkortet och skicka till Terry Platt så han får det innan han går på ev. semester och jag får förhoppningsvis tillbaka det innan den mörka årstiden är här.

/Lasse