Raspberry Pi som USB-server

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Hejsan,

Jag efterlyste i en annan tråd ett billigt sätt att fjärrstyra DSLR och kom fram till att en USB-server vore det enklaste för mig. Jag citerar mig själv:
Efter att ha testat ett antal varianter känns det som att virtuella USB-portar över nätverket är det rätta för mig här och nu. Transparent och flexibelt. Man kan använda sin favoritklient både med avseende på OS och programvara.

Först försökte jag med usbip på min Aspire One mini-laptop med Mint. Efter en halv dags försök och diverse googlingar som alla antydde buggar i Ubuntu gav jag upp.

Valde istället VirtualHere som installerade klockrent på första försöket på linuxdatorn. Klienten installerade jag på en Windows-dator men den finns även för OSX och Linux. Kameran anslöts till servern vilken i sin tur gick på mitt trådlösa nätverk. Går troligen att köra Ad Hoc också om man tycker det passar bättre. Windowsklienten hittade kameran direkt och EOS Utility och APT fungerade som om kameran var ansluten lokalt. Nåja, 4-5 fps i live view var väl kanske ingen höjdare, men det funkar.

usbip är förvisso gratis om man orkar krångla vidare med det. VirtualHere kostar bara 39 USD så det är väl överkomligt. Kvarstår att prova en Raspberry Pi som server istället. Kanske blir ett varv till med usbip på den också.
Nu har jag alltså kört med en Raspberry Pi och kommit fram till ungefär samma slutsats. usbip-servern gick att installera utan problem denna gång, men det uppstod istället nåt problem vid uppkoppling till servern.
PiUsbip.png
PiUsbip.png (52.14 KiB) Viewed 8908 times
Err.png
Err.png (45.23 KiB) Viewed 8908 times
Där gav jag upp igen med usbip och gick återigen över till Virtualhere. Det installerade klockrent på RPin och sen var det bara att installera Windowsklienten och köra.
vhserver.png
vhserver.png (34.12 KiB) Viewed 8908 times
vhclient.png
vhclient.png (10.33 KiB) Viewed 8908 times
Det enda jag har anslutit till servern nu är en EOS 1000D, men det ska gå med vilken USB-pryl som helst. Här har jag startat APT som alltså beter sig som om kameran var ansluten direkt till Windowsdatorn.
apt.png
apt.png (61.49 KiB) Viewed 8908 times
Nu kvarstår att installera en Wifi-plutt i RPin och köra trådlöst istället. Sen kan jag naturligtvis ansluta själva monteringen också, men i första hand var det kameran jag ville få till.

/Q
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by stoffe »

Fantastiskt kul med Linuxprojekt här på Astronet, det ser ut som att det fungerar bra? Om du är i trädgården och astrofotar och har tillgång till fast el så vill jag bara tipsa om att ett par powerlines (homeplug) ger både mindre ping (latency) och högre hastighet än wifi.

Det ska bli intressant att få höra hur guidning fungerar över dessa avstånd?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Ja, då verkar det som jag slutligen har fått igång Wifi här. Raspbian har tydligen gått ifrån Debian-standarden för nätverkning och börjat använda dhcpcd så det var inte helt lätt att få statisk IP på både Wifi och kabel. All dokumentation är för den gamla interface-filen eller så hänvisas till nåt grafiskt gränssnitt till dhcpcd som jag inte kör. Det slutade med att jag fick köra DHCP på Eth0 för att få det trådlösa att fungera.

Hursomhelst, jag körde vidare med VirtualHere och APT. 6-7 fps i LiveView, vilket är snabbare än när jag testade min gamla mini-laptop som server. Detta nöjer jag mig med tills vidare. Runt 20 minusgrader nu så jag får nog vänta ett tag innan jag gör några skarpa tester.

I framtiden blir det att testa att styra monteringen också och så småningom kanske autoguidning.

/Q
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Tyckte uppkopplingen var lite instabil här, men det kan ha varit så enkelt att WiFin gick in i viloläge efter 60 sekunder. Åtgärdades (förhoppningsvis) genom att lägga till

Code: Select all

options 8192cu rtw_power_mgnt=0
i /etc/modprobe.d/8192cu.conf

/Q
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Frazze »

Om man använder dhcpcd (vilket jag tror raspian gör default) så kan man stänga av power management genom att lägga till raden

Code: Select all

wireless-power off
i /etc/network/interfaces

/Daniel
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Ja, efter några gråa månader har jag äntligen provat skiten i skarpt läge.

Dagens setup: C8 + reducer och Canon 450D riktad mot M81. CG5-montering och kamera styrd via WiFiad Raspberry Pi som serieportsserver. Cartes du Ciel och APT på standard laptop.

Det här med WiFi är nog bara att slänga i Siljan eller annan valfri insjö. LiveViewen kom upp i 1..2 fps och titt som tätt tappade APT kontakten med kameran under LiveView. Förmodligen nån timeout för att det gick så långsamt. APT hängde sig, porten förblev låst, VirtualHere spårade ur. Omstart av kamera, VirtualHere och APT räckte inte alla gånger utan det blev att starta om Windowsdatorn. Efter 3 timmars krånglande ryckte jag ur skiten och drog en aktiv USB-förlängning istället.

Detta var det första seriösa försöket att fota med min C8 och bilderna blev crap. Tar det i en separat tråd :|
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Jonas »

Jag har lite svårt att förstå varför man ska lägga tid på att fjärrstyra en DSLR med dator när man kan köpa en programerbar fjärrkontroll och låta kameran styras av den under det antal exponeringar man förvalt. Behövs ingen ljusförorenande dator heller.

Om man däremot ska använda en dedikerad CCD-kamera, är det något helt annat. Då måste man naturligtvis använda dator. Eftersom denna typ av kameror är byggda för att styras av ett program på en dator, är det sällan några problem att få det att fungera.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

* Man får bilderna sparade direkt på servern.
* Man kan köra DSS Live.
* Fokuseringsverktyg
* Enklare att lägga upp scheman för fotograferingen
* Automatisering
* Man kan sitta inne i stugvärmen när man väl kört igång
* Det är roligt att bygga eget. Sen att det fungerar skit är en annan sak.

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Jag skulle nog säga det beror lite på.

Mitt nya lätta stativ som är tänkt för utflykter vill jag ha så enkelt som möjligt. Med intervallometer slipper jag datorn och de flesta batteriproblem. Då är det ofta kameralinser jag använder.

Mitt större teleskop, en 5" APO refraktor känner jag det vore en omöjlig sak utan att ha dator kopplad till kameran, dessutom montering, fokus och lite annat. Utan dator skulle det vara svårt att göra dithering, det som på senaste tiden blivit så värdefullt för mig genom att det i de flesta fall eliminerar dark kalibration med alla problem det innebär, det är en fröjd att slippa dark bilderna! Fokuseringen får jag mycket exaktare via datorn, dessutom temperaturkompenserad. Off-axis guidning blir också så mycket enklare när det går över datorn. Jag behöver ingen sökare på teleskopet, det tar datorn hand om genom mönsterigenkänning och identifiering av stjärnområdet. Stjärnkartor finns i datorn. En massa andra hjälpmedel också.

Visst svär man många gånger över datorn när det krånglar men allt den ger överväger. Förresten ger den inget ljus ifrån sig. Har varken tangentbord eller skärm. Den fungerar bara som en server till datorn i värmestugan som jag fjärrstyr den ifrån.

Quilding nämnde nästan samma saker, men så sa han något som jag helt glömt bort, köra DSS live. Kommer nu ihåg jag läst om det men glömt bort tills nu. Quilding, på vilket sätt utnyttjar du det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Jonas »

Tja, jag har väl hållt på med det här så länge att jag fastnat i träsket att vara utan dator.
För mig fungerar det alldeles utmärkt men finns tydligen de som tycker man behöver datorn tillsammans med DSLR-fotografering.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Lars: Jag har faktiskt aldrig provat DSS Live. Kom bara att tänka på det angående fördelar med dator.

Jonas: Jag har fram tills i förrgår kört enbart med kamera och intervallometer så det här var första gången jag försökte mig på det här med dator. Nackdelarna jag snubblat över hittills med min "enkla" setup är följande:

* Svårt att fokusera direkt på kameran när man lider av astigmatism, närsynthet och långsynthet i ett.
* Svårt att fippla med intervallometern när fingrarna är bortdomnade.
* Displayen på intervallometern segar ihop i minusgrader.
* Min 1000De har ett av de berömda Err99 som gör att man måste öppna och stänga SD-luckan inför varje fotoserie om man ska spara bilderna på minneskortet.

Detta motiverar väl egentligen inte användande av dator, utan snarare bättre utrustning :D Men det underlättar.

/Q
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Jonas »

Quilding wrote: Jonas: Jag har fram tills i förrgår kört enbart med kamera och intervallometer så det här var första gången jag försökte mig på det här med dator. Nackdelarna jag snubblat över hittills med min "enkla" setup är följande:

* Svårt att fokusera direkt på kameran när man lider av astigmatism, närsynthet och långsynthet i ett.
* Svårt att fippla med intervallometern när fingrarna är bortdomnade.
* Displayen på intervallometern segar ihop i minusgrader.
* Min 1000De har ett av de berömda Err99 som gör att man måste öppna och stänga SD-luckan inför varje fotoserie om man ska spara bilderna på minneskortet.

Detta motiverar väl egentligen inte användande av dator, utan snarare bättre utrustning :D Men det underlättar.

/Q
Hej Quilding,

Med ovanstående "problem" är det förståeligt att du väljer att koppla kameran till datorn.
Jag använder själv (oftast) en Canon 60D med vikbar skärm och Liveview. Ställer in teleskopet mot en stark stjärna, slår på Liveview och förstorar stjärnan till maximal förstoring (tror det är 10x). Sedan använder jag ett förstoringsglas mot displayskärmen för att enkelt se var exakt fokus är.

Att du har svårt att använda en programerbar fjärrutlösare till en kamera med Err99 förstår jag. Det fungerar helt enkelt inte utan att ta exponering för exponering. Jag (som inte har Err99) kör serier på 10 exponeringar åt gången. Igår körde jag exempelvis 10x2 minuter vilket gör att jag kan göra annat under de ca. 20 minuter kameran arbetar. Många gånger har jag ett annat instrument som jag samtidigt observerar med.

Men, snart ska även jag börja använda dator (tyvärr) eftersom jag ska börja lära mig den ädla konsten att fotografera med monokamera. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av det, blir det en inlärningskurva men som tur är har jag vänner som är duktiga på foto med dedikerade CCD-kameror så det ska nog gå.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

Jonas wrote: Att du har svårt att använda en programerbar fjärrutlösare till en kamera med Err99 förstår jag. Det fungerar helt enkelt inte utan att ta exponering för exponering. Jag (som inte har Err99) kör serier på 10 exponeringar åt gången. Igår körde jag exempelvis 10x2 minuter vilket gör att jag kan göra annat under de ca. 20 minuter kameran arbetar. Många gånger har jag ett annat instrument som jag samtidigt observerar med.
Förtydligande på detta. Det är alltså inte efter varje exponering jag måste öppna luckan utan endast inför en ny serie exponeringar. Alltså så fort man previewat eller ändrat någon inställning. Annars skulle det bli ännu mer ohållbart :green:

/Q
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Jonas »

OK, då missförstod jag dig. :)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by magnuslar »

Hej!

En detalj om R-Pi-en: jag har också haft stora problem med att få den att fungera med wifi, men så inhandlade jag en sån här:

http://www.modmypi.com/raspberry-pi/acc ... 0wodqnIFIA

Med den fick jag upp hastigheten rejält (plus lite tweakande med min accesspoint faktiskt), men fortfarande inte i klass med ethernet förstås. Ändå, kanske värt ett försök.

Vet du hur hög hastighet du behöver, för att det ska funka?

Magnus