Moment 22 uppgradering Stellarium?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Moment 22 uppgradering Stellarium?

Post by Nokturner »

Moment 22? Försöker uppgradera Stellarium för mobil (Android) till Stellarium Plus. Appen är hämtad från Google Play:
Går in i appen och (1) klickar på gröna rutan att uppgradera med en engångssumma för 269 kr. Sedan kommer jag till (2) granska och godkänn Google Plays villkor, klickar på gröna rutan Godkänn. Sedan kommer det upp (3) att välja betalmetod och gröna rutan Köp att klicka på. Nu kommer det upp (4) att fylla i lösenord för min .gmailadress, fyller i det och (5) klickar på gröna rutan Verifiera. Då kommer det upp (6): "Fel, Transaktionen kan inte genomföras. Kontakta oss för att fortsätta transaktionen. Läs mer" och en grön ruta med OK att klicka på. Klickar på gröna rutan OK och jag kommer tillbaks till (1).

Under textlänken "Läs mer" kommer jag till något jag som inte begriper kallar "Googles hjälpavdelning för standardsfrågor med standardsvar", ingenstans där, efter tre dagars sökande minst en timme per dag, hittar jag något som hjälper mig. Jag är fortfarande osäker på vilka "oss" i "kontakta oss" är. Inte minst har jag ingen aning om hur eller var man kontaktar dem. "Läs mer" länken ger ingen ledtråd och jag har inte lyckats kontakta någon alls genom den, inte ens experterna på googles community som google där föreslår att man kan kontakta: Hittar helt enkelt ingenstans där jag kan komma i kontakt med dem; kommer bara till otaliga dialogrutor som alla på ett eller annat vis tycks sluta i moment 22 när jag skriver in min fråga och följer de instruktioner och förslag som därefter presenteras. I stället för att komma i kontakt med någon på communityt, kommer nya standardsvar med standardlösningar och inget tycks ens tangera detta fel som dyker upp och där de uttryckligen vill att jag kontaktar "oss" för att transaktionen skall kunna genomföras.

Jag gissar att "oss" är Google kontot, någon av alla de underavdelningar och förgreningar som på "Läs mer" länken öppnar sig likt Pandoras ask. Men där jag samtidigt på inget sätt lyckats komma i kontakt med någon "oss".

Mobilen är sprillans ny sedan ett par veckor, var nyss förbi Elgiganten på vinst o förlust där jag köpte den, hade inte riktigt väntat mig att de kunde hjälpa mig, eftersom det här ligger utanför deras område, då det tycks(?) vara googlekontot som spökar på något vis och de hade heller inget tips, eller förslag på ände att försöka lösa detta i, annat än att rekommendera sin supporttjänst för runt 400 kr och jag undrar om de verkligen kan lösa detta eftersom även de gissningsvis behöver kontakta "oss".

Går detta lösa, eller får jag helt enkelt klara mig utan Stellarium på mobilen?
Screenshot_20211207-145213_Google Play Store.jpg
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Moment 22 uppgradering Stellarium?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag vet att det är Stellarium du vill ha på mobilen, men har du övervägt något annat alternativ? Själv kör jag Sky Safri Pro på en Androidtelefon utan problem. Om Stellarium har dålig support kanske du inte ska betala dem 269 kronor...

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Moment 22 uppgradering Stellarium?

Post by Nokturner »

Ja men tackar för det tipset Datarolf!

Sky Safari är nu lyckligen köpt och installerat på mobilen. Nöjde mig med plusvarianten till att börja med.

Verkar som ett superbra program (eller, ja: app) :-)

Return to “Programvara”