PHD2 driftalign semiautomatiskt

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by AstroFriend »

Skall man fota med längre fokallängd och långa exponeringstider är det viktigt att monteringen är noggrant polinställt för att undvika fieldrotation och utdragna stjärnor.

En mycket bra och noggrann metod är driftalign och det har varit några frågor här på Astronet om drift align på senaste tiden. Visar här hur enkelt och elegant driftalign kan vara med lite datastöd och en webb/guidecamera.

I PHD2 (Push Here Dummy) har ett riktigt fint stöd implementerats för driftalign. Jag använder det ihop med EQMOD för att kontrollera EQ6 monteringen och kartprogrammet CDC.

Innan man startar drift align måste PHD2 ha kalibrerats, mata även in teleskopets fokallängd under avancerade inställningar (hjärnan).
Drift align azimuth.jpg
Drift align azimuth.jpg (399.85 KiB) Viewed 7302 times
När man väljer verkyget för drift align kommer ett fönster upp som visar var teleskopet pekar och offseten från meridianlinjen och deklinationen. Första steget är att justera azimuth inriktningen på monteringen. För det väljer man en stjärna utefter meridianlinjen (söderut) och declinationen 0 grader (ca 30 grader upp från horisonten i Stockholm) eller så nära som möjligt. Har här lagt mig något till Väster för att slippa meridianflipp på teleskopet när det passerar meridianlinjen, skrolla höger i bild för att se. Direkt när man tryckt på drift så börjar grafen visa upp trenden och efter ca 1 minut har den stabiliserats sig. Man får upprepa proceduren några gånger och som resultat fick jag en avvikelse på 8 bågminuter efter en ganska grov justering.

När man känner sig nöjd går man över till altitud.
Drift align altitud.jpg
Drift align altitud.jpg (431.83 KiB) Viewed 7302 times
Idealiskt skall man här finna en stjärna vid horisonten på meridianlinjen i öst eller väst. I praktiken får man lägga sig på omkring 20 grader över horisonten, OBS! Man skall hålla sig på deklination 0 grader. Efter några gångers justerande fick jag här en avvikelse på 3 bågminuter från jordaxeln.

OBS! Man läser bara av trenden på deklinationsdriften, den röda linjen för både azimuth och altitude justeringarna!

Har man gjort det ett par gånger klarar man sig ibland under tio minuter för att få det rätt.
Guide precision after drift align.jpg
Guide precision after drift align.jpg (146.04 KiB) Viewed 7302 times
PHD2 ger en öerhörd förenkling av den fina och noggranna driftalign metoden. Här håller det sig inom +/- 1 bågsekund med inte alltför stora justeringar och man bör få minimalt med fieldrotation.

Länkar:
CDC:
http://www.ap-i.net/skychart/en/start

EQMOD:
http://eq-mod.sourceforge.net/

PHD2:
http://openphdguiding.org/

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by Moribaz »

Man ska alltså läsa av den röda (dec-driften) både i syd och i öst/väst! Det gör livet mycket enklare. Fick inte ihop hur man skulle kunna se RA-trenden när den guidade och kompenserade hela tiden. :D

Tack för en mycket informativ post! Älskar funktionen men har uppenbarligen delvis missuppfattat den. Nu kanske PHD slipper jobba ihjäl sig i RA-axeln pga av min omedvetna feljustering. :)

/Rasmus
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by DavidS »

Instämmer, nyttig post! Ska prova direkt idag om vädret håller i sig. Använder också CdC/EQMOD för att styra en AZ-EQ6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by AstroFriend »

Ni kommer älska denna funktion, att ägna massor av tid att titta i polteleskopet med alla dess skalor är inte riktigt min melodi. Det som möjligen är knepigt här att hålla reda på vilket håll man skall skruva på rattarna. Växlar ju om det öst eller väst samt om om den gör meridian flipp eler var det flopp?

Jag skall renskriva tråden och lägga den på min hemsida längre fram när det blir tid över så är allt samlat där.

Skall ut på landet med APO refraktorn i helgen, blir första gången att testa den under mörker. Räknar dock med som vanligt att något krånglar. Fick idag för övrigt uppsvarvad min adapter, kostade nästan lika mycket som att köpa ny, men men, måste ju bli gjort innan säsognen är över. Förhoppningsvis har vinjetteringsproblemen minskat något. Skall lägga ut bilder och beskrivning längre fram på hur det är gjort ifall det finns fler som fastnat i fullframe. En del finns redan beskrivet på min hemsida.
astrobox with stuff.jpg
astrobox with stuff.jpg (161.53 KiB) Viewed 5797 times
Astroboxen full laddat med bra att ha grejor. Överst ligger en skena som jag kan montera på teleskopet, två kameror för vidvinkelfoto får plats ifall man får gäster. Fast då kan man inte göra dithering, egentligen går det om det är Canon kameror och om de styrs via APT, APT håller reda på att ingen kamera är upptagen med foto när den flyttar positionen, väldigt smart. Här finns också dator, router, bilbatteri, spänningsomvandlare, batteriladdare, reservkablar, ficklampa, verktyg, renblåsare och säkert en del annat jag glömt.
TS130 APO refractor in box.jpg
TS130 APO refractor in box.jpg (64.03 KiB) Viewed 5797 times
Teleskop lådan likaså fylld till bristningsgränsen med styr elektroniken. Motorfokus, USB hub,, värmeband, spänningspmvandlare får plats i lådan utöver teleskopet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by DavidS »

:D fick kramp i året när jag kröp på balkonggolvet i går kväll. Vi bor lite för långt norrut för att polsökaren ska sitta vettigt till.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 driftalign semiautomatiskt

Post by AstroFriend »

Låter som om tradionell polinställning är en hälsofara, borde regleras i arbetslagen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;