Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Utrustning och metoder.
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Post by Magnus Nyborg »

Hej,

Jag undrar lite över inställningar för guidehastighet. Jag använder MaxImDL genom ASCOM EQMod driver mot teleskopet. Inställningar för detta finns på olika nivåer, med olika betydelser, ex. MaxIm's inställningar är tidsbaserade, medans EQMod har driver-specifika inställningar. Jag kör med Pulseguide, och undrar mest över betydelsen av dessa inställningar i EQMod.

Problemet jag noterat är att, trots att guidningen har fungerat, så flyttas teleskopet väldigt lite - dvs det tar för mycket tid att korrigera ett guidefel på ex. 1.5". Det verkade faktiskt som om det tog precis 1.5sec att korrigera ca 1.5" fel, vilket nog sammanfaller med att jag satt MaxImDL till att maximalt korrigera 1.5 sec.

Även om man naturligtvis inte vill se guidekorrigeringar på 5" så nog borde det väl gå att sätta inställningarna så att ett sådant fel korrigeras på under 1 sekund. Dvs att ett fel på 1" korrigeras med under en 0.2 sec puls.

Så är det någon som har erfarenhet av vilka värden man bör använda i EQMod under Pulseguide Settings? Just nu har jag RA Rate=0.5x och Dec Rate=0.5x.

Kan man mäta ut declination backlash på något sätt? Jag såg inte att det skulle vara något problem här, men utifall - kan man mäta ut detta på något sätt?

Med vänlig hälsning,
Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Post by Tompa »

Hej,

det beror nog på att du i Eqmod har en hastighet om 0.1X för korrigering i RA och DEC, detta går att ställa via sliders i Eqmod menyn, längst upp till höger lite hafsigt inringat. +,2 av 0,5 blir ganska pluttigt. Jag ställde upp dessa sliders, till 0.9 om jag inte minns fel. Nu har jag övergått till att använda guidekabel från kameran direkt till monteringen. Då är eqmod inte med och påverkar. Edit: såg att du satt dem till 0,5, testa att öka detta värde.
EQMOD_1.jpg
EQMOD_1.jpg (305.55 KiB) Viewed 3484 times
Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Post by Magnus Nyborg »

Japp, det var precis den inställningen jag satt till 0.5x, jag trodde 0,5x betydde 7.5"/sec (0,5x15). Verkar som det var fel.

Jag planerar använda donglen för direktkontroll från datorn, men en sak i taget...

Med vänlig hälsning,
Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Post by Tompa »

Den ska nog ses som delar av max. Eftersom du i Maxim DL redan använder 0,5 ggr så kan du nog skjuta på dessa reglage ganska mycket, annars blir det tårta på tårta.
Funkar det bra att kalibrera Maxim DL eller måste du ha väldigt lång kalibreringstid för X och Y?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Az-EQ6 och ASCOM EQMod guider inställningar

Post by Magnus Nyborg »

Jag ställde upp kalibreringstiden i MaxIm till 15 sekunder för att få ett tillräckligt stort L, så redan där noterade jag att förflyttningen var väl liten.
Troligen orelaterat, men jag har nu även ändrat guide-hastigheten i Synscan från 0.5x till 1.0x, jag misstänker dock att detta inte har någon effekt utan att det vid styrning med EQMod (PC Direct via handkontrollen) är endast inställningarna i EQMod som används. Men jag får se när jag väl kan testa igen.

Med vänlig hälsning,
Magnus