Hur förbättra guidningen ?

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Hur förbättra guidningen ?

Post by HanssonJ »

Hej - Daniel hittade ett trevligt litet program för att analysera PHD-loggar. Problemet nu blir att tolka informationen.

Här är två dagars guidning med min kära Celestron CG-5. Så nu är frågan vad man skall göra för att förbättra guidningen (förutom att göra frugan arg och köpa dyrare montering :green: ).

Image
Image

Mvh
Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hur förbättra guidningen ?

Post by Peter R »

Hej Jörgen,
Du verkar redan nu ha bra följe med 3-4 minuters subbar på 2.000 mm (eller 1.300 om du har använt reducerare).
Vad ligger din PEC på?
Känner du att det finns ett problem som behöver justeras eller är det den allmänna tanken att "bra kan bli bättre"?

/*Peter R
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Hur förbättra guidningen ?

Post by HanssonJ »

Peter R wrote:Hej Jörgen,
Du verkar redan nu ha bra följe med 3-4 minuters subbar på 2.000 mm (eller 1.300 om du har använt reducerare).
Vad ligger din PEC på?
Känner du att det finns ett problem som behöver justeras eller är det den allmänna tanken att "bra kan bli bättre"?

/*Peter R
Hej Peter. Är väl kanske egentligen nöjd, men det är som du skriver "bra kan bli bättre". Framförallt vore det intressant att veta vad "peakarna" beror på. De kommer ju med jämna mellanrum - man kanske kunde smörja monteringen eller något liknande.

Sedan jag flyttade in monteringen till mitt observatorium med 300 mm pir har guidningen blivit mycket bättre än tidigare.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hur förbättra guidningen ?

Post by Lazze »

De där peakarna kämpade jag också med när jag hade CG-5:an och belastade lite för tungt. I mitt fall var det helt enkelt för mycket glapp i Dec-axeln. Jag tog aldrig isär den monteringen, men vad jag läst om så är lagringen på den axeln obefintlig så det kan nog vara en orsak. När guidningen i dec bytte riktning så var det väldigt mycket spel att ta upp.

Det kan vara värt att prova - om du inte redan gjort det - att göra teleskopet bak- eller framtungt och prova dec-guidning åt ett håll bara. För min del funkade det ibland, men tyvärr inte så bra att jag kunde lämna guidningen obevakad någon längre tid.

/Lasse