Använda CCIR kamera för AG?

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Använda CCIR kamera för AG?

Post by Starfish »

Hej

Går det att konvertera en CCIR kamera med videograbber till användning som autoguidning till exempel i en moddad refraktor sökare 10x50? Går det att få den att fungera med t.ex PHD då datorn är kopplad till en ST-4 port via GPUSB? sist men inte minst hur lång kabel (komposit) kan jag använda utan att behöva signalförstärkare, jag gissar på iaf 25 meter kan det stämma eller mer utan fördröjning?

P.s jag har testat kamerans kapacitet i ljuskänslighet igenom sökaren och den är riktigt bra på att se ljussvaga stjärnor.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by stoffe »

50 mm är egentligen lite för liten apertur för ett guideteleskop mellan 70-80 mm är rekommenderat om du frågar mig, det kanske inte är tillräcklig bränvidd på din 10x50 sökare för att du ska kunna guida med bra precision. Kika på ebay säljaren scopehed1 om du behöver ett billigt guideteleskop. Jag kör med ett 80x800 mm, omoddad toucam med 0,5x fokalreducarare + Hitec astro ST4 interface vilket du hittar billigt på astrobuysell.com i fall du har tur.

Sen behöver du ju någon form av videograbber vilket det finns rätt så många varianter på. Jag hade ett ATI all in wonder grafikkort till en dator för 10 år sen och den och jag är nästan säker på att den kunde bete sig som en vanlig webbkamera driver. Jag kan inte rekommendera någon överhuvudtaget att någonsin skaffa ATI grafikkort pga av drivrutinskrångel vilket tillverkaren i fråga lidit av i 15 års tid. Mycket dåligt uppdaterade drivrutiner till i stort sett samtliga produkter, kan vara bra att veta. Sen finns ju happuage usb interface och något som heter winTV som jag inte har någon vidare koll på heller. Jag har oxå en svartvit CCIR kamera liggandes jag tror den är 15 år gammal. Har du någon adapter för objektivgängan? Vet du vad det är för gänga?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by Starfish »

stoffe wrote:50 mm är egentligen lite för liten apertur för ett guideteleskop mellan 70-80 mm är rekommenderat om du frågar mig, det kanske inte är tillräcklig bränvidd på din 10x50 sökare för att du ska kunna guida med bra precision. Kika på ebay säljaren scopehed1 om du behöver ett billigt guideteleskop. Jag kör med ett 80x800 mm, omoddad toucam med 0,5x fokalreducarare + Hitec astro ST4 interface vilket du hittar billigt på astrobuysell.com i fall du har tur.

Sen behöver du ju någon form av videograbber vilket det finns rätt så många varianter på. Jag hade ett ATI all in wonder grafikkort till en dator för 10 år sen och den och jag är nästan säker på att den kunde bete sig som en vanlig webbkamera driver. Jag kan inte rekommendera någon överhuvudtaget att någonsin skaffa ATI grafikkort pga av drivrutinskrångel vilket tillverkaren i fråga lidit av i 15 års tid. Mycket dåligt uppdaterade drivrutiner till i stort sett samtliga produkter, kan vara bra att veta. Sen finns ju happuage usb interface och något som heter winTV som jag inte har någon vidare koll på heller. Jag har oxå en svartvit CCIR kamera liggandes jag tror den är 15 år gammal. Har du någon adapter för objektivgängan? Vet du vad det är för gänga?
Ok, har sneglat lite på en rätt billig ED80/700mm, det borde nog räcka? Inte högsta kvaliteten men tror det ska gå för sig annars har jag även funderat på OAG vilket jag även tror min CCIR skulle fungera bra med. ST4 adaptern är väl ST-4 -> USB som du nämner? som går från kontroll av montering osv. Dator jag använder är min stationära hemma (Jag bor på landet, 0% ströljus så behöver inte åka runt hehe) och har en lite sämre laptop jag aldrig använder båda är med Nvidia kort i men hur som helst så är videograbbern jag kollat på inte kopplat till grafikkortet utan USB. Har ingen adapter och har inte hunnit kolla va det är för gänga på men den är i vilket fall rätt så liten, om CCIRen inte går att använda på sättet jag tänkt mig så kan jag ju alltid köpa en dedikerad guide CCD, men vill åtminstonde testa innan så man kan skrota CCIRen då jag inte använder den till nått.

Tack för ditt svar, Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by stoffe »

Du verkar vilja hitta prylar till billigt pris? Kollade du upp vad ebay säljaren scopehed1 hade för lämpliga guideteleskop? Du behöver inte ha ED glas för ett guideteleskop det är inte så viktigt. Du ska inte fota i det utan bara ha det för guidening.

OAG kräver en mycket känslig kamera jämfört med ett piggyback guideteleskop OAG kan behöva ha en fin kamera gärna med ett Sony EX View super HAD chip.

Jag föreslår en toucam som guidekamera om du vill komma undan billigt. Har du riktigt mycket tur så kan du faktiskt hitta guideteleskop + kamera med ir-filter och 1,25" adapter för totalt under 1000 kr. Jag behövde även en fokalreducerare för det guideteleskop som jag köpte.

Jag kan faktiskt kolla om min CCIR kamera passar med toucam adaptern, gör den det så finns det drivor med adaptrar ute på webben att köpa.

NVidia är bra grejor, de har uppdaterade drivrutiner som funkar i stort sett alla lägen och till alla systemkonfigurationer (Linux & Windows) Då slipper man ha konstiga grafikfel pga av tillverkarens undermåliga drivrutin :)

Ja GPUSB och HitecAstro ST4 är båda för USB det finns faktiskt fler tillverkare och något enstaka DIY projekt oxå.

CCIRen kan du sälja på elektronikforumet.com om du ändå ska skrota den.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by Starfish »

stoffe wrote:Du verkar vilja hitta prylar till billigt pris? Kollade du upp vad ebay säljaren scopehed1 hade för lämpliga guideteleskop? Du behöver inte ha ED glas för ett guideteleskop det är inte så viktigt. Du ska inte fota i det utan bara ha det för guidening.

OAG kräver en mycket känslig kamera jämfört med ett piggyback guideteleskop OAG kan behöva ha en fin kamera gärna med ett Sony EX View super HAD chip.

Jag föreslår en toucam som guidekamera om du vill komma undan billigt. Har du riktigt mycket tur så kan du faktiskt hitta guideteleskop + kamera med ir-filter och 1,25" adapter för totalt under 1000 kr. Jag behövde även en fokalreducerare för det guideteleskop som jag köpte.

Jag kan faktiskt kolla om min CCIR kamera passar med toucam adaptern, gör den det så finns det drivor med adaptrar ute på webben att köpa.

NVidia är bra grejor, de har uppdaterade drivrutiner som funkar i stort sett alla lägen och till alla systemkonfigurationer (Linux & Windows) Då slipper man ha konstiga grafikfel pga av tillverkarens undermåliga drivrutin :)

Ja GPUSB och HitecAstro ST4 är båda för USB det finns faktiskt fler tillverkare och något enstaka DIY projekt oxå.

CCIRen kan du sälja på elektronikforumet.com om du ändå ska skrota den.
Jasså, då kan jag komma undan bra o billigt då, tack för att du förklarde det med OAG så man inte köper en sån med en för svag kamera o tömmer plånboken utan resultat :) jag har en nära vän som jobbar med aluminium och kan gänga egna adaptrar så ifall det går bra o använda min CCIRen med guideteleskopet och alla drivisar så kör jag nog på det annars får det bli någon annan form av kamera.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by stoffe »

Såg att det fanns billiga usb video grabbers

http://www.amazon.com/EasyCAP-DC60-Crea ... B002H3BSCM

ca 50 spänn men jag vet ej hur dessa funkar, förmodligen funkar de.

Jag kan bekräfta att toucam adaptern passar på min CCIR kamera. Det var ju faktiskt en monokrom CCD med 1/3" chip i den, det hade jag inte tänkt på faktiskt! Borde ju funka utmärkt som guidekamera, jag vet ej hur den justerar slutartid däremot men det ger sig väll. Inte heller hur ett videograbb interface hanterar den.
Attachments
kamera.jpg
kamera.jpg (130.74 KiB) Viewed 4334 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by stoffe »

Anledningen med OAG är att du får mycket snävare synfält än ett piggyback teleskop. Med en mindre bildvinkel så finns i regel inte lika många guidestjärnor att hitta som vid ett större synfält. Chansen att hitta en tillräcklig stark stjärna att guida på blir inte lika stor. OAG beror mycket på vilket teleskop man har förstås och men det jag nyligen skrev gäller generellt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Använda CCIR kamera för AG?

Post by Starfish »

Tack för den infon Stoffe! Jag kommer nog göra ett försök med en Videograbber med USB port, det är inte speciellt kostsamt har jar beräknat än sålänge. Snygg bild, jag vet att jag kunde justera slutartiden då jag hade kameran som övervakningssystem till mina ankor här ute på landet, då kunde jag öka den på kvällen för att se mer på kvällen och sen sänka den på dagen ifall jag behövde (använde den aldrig på dagen) mest på kvällarna för o hålla utkik efter rävar hehe.

Tack!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !