Fråga om PEC

Utrustning och metoder.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Peter,har du tittat på denna från SkyWatcher, AZ-EQ6GT, som lär kunna bära upp till 25 kg.
Dess PE sägs ligga på cirka +-4 och jag vet att danskarna har fått ner PE på föregångaren till denna till under +-4 och med betydligt mjukare kurva.
Ligger i samma prisklass också.
Bara en tanke ....
Timo N.
Jag håller med dig om att det verkar vara en superintressankt produkt med inbyggda encodrar och lägre vikt än EQ6:an men den fanns inte när jag gjorde mitt val.
Jag väntade länge på tester och recensioner beträffande Meades variant, LX80, men som försenades gång på gång så jag skippade den.
Min Ieq45 är beställd och betald, vilket naturligtvis var ett krav innan modden så det är ingen idé att blicka på något annat.
Det som gjorde att valet föll på iOptron IEQ45 var den höga lastförmågan i förhållande till den låga vikten som ligger under 20 kg (utan motvikterna) och extremt låg strömförsörjning.
Jag måste vara försiktig med ryggen så jag försöker i möjligaste mån undvika onödigt tung utrustning.
Den inbyggda GPSen samt Polar Alignement programvaran i handkontrollen sägs vara väldigt effektiv för att snabbt vara igång.
Jag får vänta och se vad han kan komma upp med för kurvor den här gången.
Jag har väntat länge på leverans och enda trösten är att det inte har varit så många missade tillfällen den här regniga och gråa hösten :-)

/*Peter
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fråga om PEC

Post by Timo »

Då förstår jag Peter !
Håller tummarna för att allt skall bli så bra som möjligt med den du beställt !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Fråga om PEC

Post by hansg »

Långa leveranstider verkar vara vanliga i dag vi i VARF har väntat 6 månader på en ODK 16", och får inga lovade leveransdatum från varken Teleskop Service eller Orion :evil:
h-g
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Min erfarenhet av Orion Optics UK från för några år sedan var att de var blixtsnabba att ta emot beställning och förskottsbetalning, trevliga och tillmötesgående men sedan hände absolut ingenting, hörde inte av sig för att meddela förseningar och var ganska arroganta helt allmänt när jag behövde support. Hoppas att andra har en annan erfarenhet.
Deras teleskop håller väldigt hög klass och kanske säljer sig själva men de får inte glömma bort kunderna som betalar kalaset i slutändan.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

DEC och RA motorerna har bytt plats och jag har precis fått några nya kurvor.
PECen är också permanent inprogrammerad i stativet och det periodiska felet är nu nere i ±4,4" mot tidigare ±7,3".
Även om kurvan fortfarande inte liknar en sinusoid och ser lite oregelbunden ut så känns värdena väldigt bra och är nästan hälften mot vad som utlovats. Det finns t.o.m. en period på ca. 3 min där PECen i stort sett är ±2,2".
Tror ni att de snabba hoppen kan ställa till med problem för autoguidningen eller ligger de inom en acceptabel tollerans?

/*Peter R
Uppmätt PEC med permanent inprogrammerad PEC i stativet.
Uppmätt PEC med permanent inprogrammerad PEC i stativet.
image009.jpg (77.71 KiB) Viewed 3694 times
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fråga om PEC

Post by Lazze »

Hej Peter

Jag är ingen expert på PE och min franska är obefintlig men här är mina funderingar.
Om Taux max betyder max avvikelse från sideareal på 2,86"/s (=0,19 x sideareal), så kommer inte guidningen att hänga med på de spikarna om man inte guidar på någon tiondels sekund.

Det hänger på synfältet (brännvidd och storlek på sensor), hur snabbt monteringen svarar på ändringar i hastighet (beror av hur motorerna klarar av teleskopets tyngd/momentarm, spelet mellan dreven och hur guideprogrammet klarar av att kompensera för det) och som sagt hur långa guideexponeringar man använder.

Men som tur är är så är det heller inte säkert att ev. fel kommer att synas på delexponeringen.
När jag körde min C14 på en CGE så kunde guidningen hoppa fel på nära 3" och det blev ändå runda stjärnor, om än något större än önskvärt, under förutsättning att guidningen snabbt hann ikapp.

Tyvärr har jag inte kvar PE-kurvorna från min EQ6-a och CGE så jag kan jämföra, men jag "tror" mig minnas att även de hade en del vassa spikar men ändå gav runda stjärnor.
Det var inte tillräckligt många fotoner som hamnade fel för att det skulle märkas på delexponeringen och i stackningen kan en sigma-clip plocka bort felaktigheter som inte finns på alla exponeringar.
Utan att veta säkert så tror jag att du har en ganska bra PE-kurva för monteringar i den här prisklassen.

Det värsta läget är ständiga tvära kast i RA men så ser inte din kurva ut. Skiftet av motorer mellan dec och ra verkar ha varit ett lyckokast, fast jag tycker det är konstigt att det kunde hjälpa.
Är du säker på att det inte var dreven man bytte plats på?

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Hej Lasse,
Stort tack för ditt svar.
När du körde din C14, var det i primärfokus eller med fokalreducerare?
I första hand tänker jag fortsätta att köra oguidat och då borde en låg PEC vara det viktigaste. I Stockholm är det ofta max 1-2 minuters exponering som gäller innan ljusföroreningarna slöjar bilden. Jag kommer för det mesta att ligga på 715 - 1800 mm och förhoppningsvis klara mig bra med mina kameror. För planeterna, Solen och Månen är det främst en högre stabilitet jag eftersträvar och det tror jag ska fungera bra.
I vilket fall så har jag godkänt resultaten och gett klartecken för att skicka monteringen.
Jag har väntat otåligt sedan i somras så det skulle vara :good: att få den innan jul.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fråga om PEC

Post by Lazze »

Peter, jag kör normalt med en reducerare placerad så att jag får ungefär F8 för att få minimalt med fältkurvatur och vignettering och brännvidden blir då lite styvt 3m, så monteringen borde funka bra för de brännvidder du tänker använda vad gäller PE-värdena. Det är nog mer balanseringen som blir extra viktig, framförallt när du hänger på den stora tuben.

Jag har ju sett på någon bild hur ljusförorenad din natthimmel är, så jag förstår att det är svårt att hitta guidestjärnor, men med max 1800 mm så kan en vanlig 9x50 sökare med guidekamera i ge skapliga resultat om det inte skulle funka oguidat. Sätter man den under teleskopet så är viktökningen minimal och det blir lite mer förlåtande om inte polinställning är perfekt .

Håller tummarna att jultomten tar vägen förbi Frankrike och plockar upp din montering innan har far vidare till Svedala ;)

/Lasse