Drift vid guidning

Utrustning och metoder.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Eller är det så att jag måste poljustera monteringen bättre?
Så dålig poljustering tror jag inte finns :D

Vad händer om du slår av dec-guidningen? Finns det någon manual som talar om vad inställningarna i dialogen betyder?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Starsoft wrote: Vad händer om du slår av dec-guidningen? Finns det någon manual som talar om vad inställningarna i dialogen betyder?
Slår jag av DEC-guidning så får jag ändå drift i bilderna på en 30 sekunders exponering. Så kort exponering borde väl fungera, trots brännvidd på 2032mm. Bifogar en exponering som visar driften på 30 sek.
Attachments
DSC_1784.jpg
DSC_1784.jpg (22.75 KiB) Viewed 5305 times
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by danhei »

Tjena Göran.

Ett par saker du kan kolla.

Kolla så det inte handlar om att låsskruvarna har spel. Mao, när du låst både RA o Dec ska du inte kunna rubba dessa axlar. CGEM har haft en issue med detta och om ex.vis Dec axeln slirar kan det ge upphov till ditt problem.

En annan viktig koll är att du inte har för stor backlash i monteringen. I motsats till RA som enbart körs i en riktning så körs Dec drivningen i båda riktningarna beroende på förhållanden. Detta gör då att Backlash kommer in i bilden som en viktig parameter då drivningen ska gå i motsatt håll. Backlash är busenkelt att kolla snabbt bara genom att köra slew fram o bak i dec. Hör du en paus emellan så bör du justera Backlash vilket också är enkelt, kolla i manualen i så fall, minns ej i detalj hur detta gjordes. Pausen ska vara så minimal som möjligt samt mindre än det maxvärde som är satt i MaxDecDuration i PHD om jag minns rätt.

Om du fastnar och ej kommer framåt i problemet är det oftast bäst att maila till Yahoo gruppen http://tech.groups.yahoo.com/group/star ... -software/
Där får du ofta hjälp av Craig själv och jag har läst om exakt de problem du har flera gånger i gruppen.

Tänk på att spara loggfilen i PHD från guidesessionen om någon efterfrågar den.

MVH
/Danne
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Hej igen

Om du har ungefär motsvarande drift utan guidning så är det tydligt att guidningen inte fungerar av någon anledning. Eftersom kalibreringen fungerar så bör det inte vara något enkelt elektriskt eller mekaniskt fel, jag skulle tro att det antingen är ett inställningsfel eller möjligen en bug i programmet av något slag, kanske en bra idé att prova med forumet som föreslogs.

Tycker också att poljusteringen verkar lite dålig men det är förmodligen inte den som orsakar ditt problem men med så dålig poljustering kommer du att få problem med fältrotation när du väl får guidningen att fungera.

En inställning som kanske kan se lite suspekt ut är "Max dec duration" på 50 ms, med bara 50 ms guidepulser så kanske programmet på grund av den dåliga poljusteringen inte hinner med att kompensera för felet. Om det kan bli ett problem beror även på hur lång exponeringstid du har på guidekameran. Antar att du använder ST-4 porten på monteringen, i så fall kan det kanske också vara idé att titta på inställningnen i monteringen hur mycket påverkan en guidepuls i dec har.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Cristofer »

Jag har haft liknande problem, och har det ibland även nu. Mitt problem beror nog på backlash. Testa något av följande:

Öka hastigheten på Dec med handkontrollen till CGEM. Jag kör ibland max.
Ändra backlashvärdena för Dec. testa lite i taget.
Korrigera manuellt. Jag har gjort så ibland, och då brukar kurvan stabiliseras. jag brukar använda hastighet 2, kör ned/upp i Dec och då kanske även backlashproblemet försvinner, i alla fall ett tag.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Drift vid guidning

Post by Lazze »

Min CGE tar också en stor sväng i dec om jag har för mycket backlash, så jag har samma synpunkter som övriga.
Du kan kontrollera genom att vicka på sadelfästet hur mycket glapp det är. Min erfarenhet är att det knappt ska vara märkbart för att undvika en sån sväng.
Jag tycker också att dec-värdet på 50 ms är för lågt, men det beror på brännvidd och kamera för guidetelskopet.

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Drift vid guidning

Post by Timo »

Jag hade gjort en ny drift align och driftat tills stjärnan stod stilla i minst 10 minuter både i söder och öster. Via datorn då förstås och stor ofokuserad stjärna.
Blir det inte bättre så kan du ge dig på andra orsaker :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Drift vid guidning

Post by Timo »

Backlashen kan du även kontrollera manuellt genom ett okular, gärna med hög förstoring, och köra fram och tillbaka i dec så ser du om stjärnan vänder direkt när du trycker eller du får en kort paus först.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Tack för alla kloka svar. Jag skall kolla backlashen under dagen, vill minnas att jag har lite sådan.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Nu har jag kollat backlashen och det var en hel del i DEC. Har justerat den nu och hoppas på klart väder inför kvällen så får vi se om det blivit bättre. Tack än en gång.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Jag blir inte riktigt klok på diagrammet tidigare i tråden, ser inte hur lång tid som du väntade på att guidningen skulle gripa in på dec. Om man har stort glapp och litet ingrepp (50 ms ?) så kanske man måste vänta ett par minuter innan guidningen "hämtat in glappet" om det skulle råka ligga åt fel håll när man startar. Jag väntade alltid minst 1 minut efter att jag startat guidningen innan jag började fota och fick ibland ändå kassera första bilden. Det är ju så att oavsett hur stort glapp man har så ska guidningen om den fungerar riktigt för eller senare hämta in glappet och räta upp situationen.

När jag körde med min 10" på en EQ6 så hade jag ganska stort dec-glapp, fördelen med det var att guidningen i dec i praktiken bara fungerade i ena riktningen utan att jag behövde mata in vilken riktning som var den rätta (north eller south). Tack vare flexet i systemet och brister i poljusteringen så fungerade det bra, här är det bra med segt fett i monteringen för om dec axeln rör sig för lätt så kan tyngdkraften ställa till problem om man inte medvetet sätter tuben i obalans och sedan balanserar om tuben varje gång man växlar sida på monteringen.

Ett problem med att försöka justera bort glappet i dec med glappkompensering är att glappet på billigare monteringar varierar ganska mycket i olika vinklar vilket gör att man måste se till att ha ganska stor marginal så att inte kompenseringen i någon dec-vinkel blir större än det verkliga glappet för då blir det kaos i regleringen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Nu verkar jag ha fått bukt med mina guidproblem. Jag fixade backlashinställningarna för monteringen och nu ser det ut som bilderna nedan visar. Testbilden är en 60 sekunders exponering med brännvidden 2032mm och stjärnorna ser väldigt runda och fina ut. Givetvis kom molnen när jag skulle till att göra ett längre test på 5 minuter...

Bifogar även en dump på hur PHD-grafen såg ut vid tillfället.

En fråga, som ni ser så ser stjärnorna lite extra ovala ut uppe i vänstra hörnet, är det dålig kollimering eller vad kan det vara?
Attachments
_GS29574.jpg
_GS29574.jpg (324.58 KiB) Viewed 5229 times
PHD_graph2.gif
PHD_graph2.gif (11.5 KiB) Viewed 5229 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Kul att du fick ordning på guidningen, inte trevligt att stå nedskottad i en snödriva och krångla med den. Jag är mycket imponerad av er energi där uppe i norr trots kylan, jag gjorde själv likadant för några år sedan men den energin frös bort redan första vintern :?

De utdragna stjärnorna i hörnet beror troligen på kollimeringen och/eller möjligen på att kameran sitter en aning snett.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Ja strul i sträng kyla är inte kul, sådana gånger man undrar vad det är för hobby man håller på med. Framförallt när man begett sig iväg ut, burit prylar och riggat i ett par timmar för den perfekta kvällen.

Får kolla kollimering och kameravinkel nästa gång. I övrigt verkar EdgeHD-tuben leverera valdigt plan yta utan flattner.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Hej

Om du tröttnar på att skruva och meka i kylan i stället för att fota så har jag ett nedmonterat 4m2 "batwing" obs liggande för borttransport med släpvagn som nog går att köpa för en struntsumma.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb