Varför ovala stjärnor?

Utrustning och metoder.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Lazze »

Hur kort guidetid man kan ha beror mycket både på montering och seeing.
Går jag ner på 1s så jagar jag bara seeing med konstiga stjärnor som följd. På 10s så reagerar monteringen lite för långsamt. För min del funkar 2,5-4s bäst, men man bör prova sig fram utifrån sina förhållanden.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Starsoft »

Hur långt intervall man använder vid guidningen varierar nog ganska mycket beroende på utrustning och omständigheter. Gör som Skafar föreslog, ställ in skärpan optimalt och ta några korta (några sekunder) exponeringar mot vintergatan där det finns många stjärnor. Då går det enkelt att avgöra om ditt problem beror på guidningen. Själv tycker jag att skärpeinställningen är så dålig i din bild så det blir svårt att avgöra vad som är galet för övrigt.

Om du ställer skärpan genom att titta på bilden som du ser i kamerans display så lär du få räkna med en lång och besvärlig process att hitta bra skärpa. Jag fotade med en EOS 300D tidigare och det viktigaste skälet att jag gav upp med det var att det var hopplöst att ställa in skärpan. Nu är EOS 350D som du använder bättre i flera avseenden men det är ändå inte enkelt att få till skärpan för astrofoto med en DSLR kamera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb