Polar alignment

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Polar alignment

Post by Mats »

Har under en längre tid haft olika bekymmer med mitt stativ, en Celestron CG5 goto. Håller kontakt med Hans på Teleskopservice eftersom jag köpte det där. I korthet har det varit glapp i DEC, samt plötsliga hopp i DEC. Har justerat kugghjulen i somras, har rengjort och smort om, har placerat motorn tätt intill sitt kugghjul för att ta bort alla möjliga felkällor men problemen fortsätter att komma och gå.

Har nu även funderat om själva polar alignmenten kan ha något med saken att göra. Har länge använt följande teknik:
Börjar manuellt aligna polaxeln så bra jag kan. Kör sedan anignment på tre stjärnor, ser till att den sista kommer på andra sidan polstjärnan mot de första, så att dess position ska interpoleras in så bra som möjligt. Gör nu polar align, skruvar stativet rätt varefter hela proceduren görs om ytterligare två gånger. Efter detta (ca 15min) brukar polstjärnan lägga sig perfekt mitt i synfältet.

Trots detta visar det sig att polaxeln ibland inte ligger rätt. Har fått en känsla att CG5:an helt enkelt inte bygger upp "rätt karta" vid vissa stjärnkombinationer, och även om allt då verkar rätt så är det inte det. Kanske är min teknik inte den rätta, skulle kanske göra på något annat sätt? Resultatet som det nu är blir alldeles för ofta sträckta stjärnor och därmed misslyckade bilder. Dett ser ut som om stjärhimlen sakta vandrar trots att guidern håller sin guidestjärna låst.

Har nu i alla fall bestämt att oavsett vad det handlar om så kommer jag att byta stativ. Kommer i första hand att tala med Hans om detta (när han kommer hem från Alperna). Men jag vill då också ha en riktigt bra rutin för att ställa in polaxeln verkligt exakt. Hur är det, tänker jag fel på något sätt när jaag alignar?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Polar alignment

Post by Robert »

Jag är inte helt säker men jag tror att CG5 fungerar som Losmandy Gemini i detta fallet.

Då du gör en alignment på 3 stjärnor skapar monteringen en modell på hur fel monteringen pekar jämfört med polaxeln.
Detta hjälper monteringen att hitta rätt när du kör med Goto men det hjälper inte vid oguidat foto då trackingen inte korrigeras för den felaktiga polinställningen.

För att komma undan detta så får man ta bort modellen i monteringen.
Göra en sync mot en stjärna och sedan kan du använda din metod.

Eller:

* Drift alignment
* Guidemaster http://www.alignmaster.de/en_alignmaster.html (verkar bra inte provat själv)
* PoleAlignMax Jag tycker det fungerar bra men är lite svårare att lära sig tror jag.

Det finns många andra metoder med att polinställa men de kan andra komma med :)


Mycket viktigt är att om man kör Guidemaster eller PoleAlignMax att monteringen inte har byggt upp en modell innan för gör man det blir man bara tokig och undrar varför inget fungerar. Jag har gjort det själv med Gemini :)

Astrophysicsmonteringen fungerar lite annorlyunda. Den har ingen 2 eller 3 star alignment utan kan bara synca på stjärnor. Monteringen bygger ingen modell utan för att får Goto fungera kräver den att man polinställer. Monteringen har dock funktioner för att hjälpa till med det men jag kör alltid PoleAlignMax.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Polar alignment

Post by Mats »

Tack, ska prova med upprepade one star alignment och polar align i kväll. Det borde ju rentav kunna gå fortare då...
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Polar alignment

Post by Cristofer »

Jag har också misstänkt att CG-5 gör något fel vid 3 star alignment, men då vad gäller goto. Den missar helt enkelt målet, och ganska mycket också. Fast ibland så fungerar det hur bra som helst. Även vid polinställningen då man ska centrera polstjärnan har det fungerat bra. Då jag alignat mot följande stjärnor har det fungerat bra: Arcturus, Vega, Caph. Vet inte om just det har något med saken att göra, men det verkar spela en viss roll om vilka stjärnor man väljer.