Guidning i paradiset

Utrustning och metoder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Guidning i paradiset

Post by Starsoft »

I kväll klarnade det faktiskt upp en liten stund, då passade jag på att prova min guidekamera med 50mm objektivet. Jag satte mig på altanen och lade kameran på bordet, jag släckte inte ens lyset och jag sitter dessutom mitt i Gävle med sommarhimmel.

Resultatet blev häpnadsväckande bra, se själva...

Image

Under en timme satt jag och lekte med kameran, riktade den åt olika håll, och den här bilden är typisk för hur många stjärnor jag såg, 5s exponering. Inga dark, flat eller annat, en bild direkt från kameran. Rena myllret av stjärnor jämfört med vad jag ser i min vanliga guidetub.

Men frågan om det var någon precission var kvar, så jag tog en serie på 24 bilder om 5s vardera, körde dom genom Iris där jag bestämde positionen för en gemensam stjärna i alla bilderna. Genom att kameran låg still så rörde sig stjärnorna under bildserien och optimalt skulle den rörelsen bilda en rät linje om jag plottade den.

Så här ser det ut i Excell...

Image

De två första kolumnerna visar rörelsen i RA och Dec angivet i pixels, i nästa kolumn har jag normerat och skalat RA värdena för att få en kurva som är jämförbar med vad jag ser i min vanliga guider, den kolumnen är skalad i bågsekunder.

Den översta grafen visar rörelsen i pixels och den understa visar avvikelsen från den ideala kurvan i bågsekunder, ser inget sämre ut än vad det gör med mitt vanliga guideteleskop.

Givetvis kommer jag att göra fler prov men så här långt ser det häpnadsväckande bra ut, guidning i paradiset :D

Anders

EDIT: Den nedre grafen är skalad i bågsekunder, inte pixels som jag råkade skriva.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Guidning i paradiset

Post by Robert »

Visar ju att det går att guida hyffsat även med ett 50mm objektiv. Fast jag tycker det är mycket stora hopp mot vad jag är van vid men jag är nog lite bortskämd med :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Guidning i paradiset

Post by Bengt »

Jag är nog också skeptisk.Tycker mig märka rätt stor skillnad när jag guidar med min 80mm och min 4" are bara . Att då använda en liten 50mm med så kort bränvidd ....

Om det är nåt som ccd kameran inte gillar är det kraftiga skutt. Framföralt om man lägger ut bilderna i fullformat brukar såna hopp synas.Men det är väl bara testa och se.


Hoppas du får det att funka.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Guidning i paradiset

Post by Starsoft »

Det hade naturligtvis varit klokt att haft en "vanlig" guidetub och gjort samma typ av test vid samma tillfälle för en direkt jämförelse, då hade jag haft ett slutgiltigt svar på om det går att guida på det här sättet. Jag är åtminstone helt säker på att om man har en guideprogramvara som klarar att guida på flera stjärnor samtidigt så kommer det här att fungera perfekt. Men hur som helst så fungerar det oavsett programvara garanterat för guidning med kortare brännvidder på huvudteleskopet.

Men det är också som jag nämnt tidigare så att matematiskt så borde det gå att positionsbestämma en stjärna med tillräcklig noggranhet även med 50 mm brännvidd, så när jag testade det här så trodde jag att problemet som det skulle falla på skulle vara att jag inte skulle se några stjärnor med bara 25mm öppning, men där hade jag fel. När det gäller skärpan så gick det med den aktuella optiken inte att få så bra skärpa så att stjärnorna föll ned i en pixel och därmed blev värdelösa för positionsbestämmning, det var bara att köra på bästa skärpan så täckte stjärnorna ett lagom antal pixels.

Jag får väl ta fram min gamla guidetub med 900 mm brännvidd för en jämförelse nästa gång det klarnar upp, då kommer jag att ha ett riktigt svar om det här fungerar. För det är onekligen så att om det här fungerar så kommer autoguidning med kort brännvidd att vara en ren dröm jämfört med hur man håller på normalt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb