Off Axis guidning

Utrustning och metoder.
Post Reply
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Off Axis guidning

Post by hellbom »

Off Axis guidning är intressant funktion. Istället för liten guide sökare som sitter ovan på en stor tube, det låter enklare med off axis. Men vilka nackdelar finns det? Det sitter en liten prisma som reflekterar 90 grader mot guide kamera. Men DSLR eller kamera med stor chip, kan bilden bli lite mörkare i mitten eller påverkan viss del av bilden p.g.a lilla prisma? Jag hoppas ni förstår min frågan. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Off Axis guidning

Post by Lazze »

Hej Hellbom,

Det stämmer som du är inne på att prismat i en Off-Axis-Guider, OAG, kan hamna i vägen för huvudkamerans sensor så att det skär av ljuskäglan till en
delen av sensorn som då skuggas och den delen av bilden blir i princip helt mörk.
Nu har de flesta OAG:er ett prisma som kan skjutas längre in eller ut ur teleskoptuben och det finns också några som kan roteras för att inte skugga sensorn men prismat kommer ändå att hamna längre ut i ljuskäglan och stjärnorna där kan se deformerade ut (tänk fiskmåsvingar).
Trots det brukar guideprogram som PHD ändå lyckas riktigt bra med att guida på såna stjärnor.

En annan nackdel med att leta guidestjärnor i utkanten av ljuskäglan är att man ofta har mer eller mindre vignettering där som gör det svårt för prismat att
hitta någon guidestjärna med det lilla synfält som OAG:n erbjuder.
Problemet blir förstås värre med ljussvaga teleskop och när man fotar i en ljusförorenad himmel, så även om man köpt en ljusstark guidekamera så kan det vara omöjligt för OAG:n att hitta en guidestjärna med mindre än att man flyttar hela bildfältet, men det vill man förstås undvika.

Nu kanske det låter som det bara är nackdelar med en OAG, men ju längre brännvidd man använder desto mer syns effekterna av om man har flex i teleskopuppställningen och för min egen del som mest använder SCT:er utan låst spegel är den nästan oumbärlig. Dessutom får man ner vikten eftersom OAG:n ofta väger väldigt lite jämfört med ett guideteleskop.
Men jag fick ge upp att använda OAG:n när jag fotade inifrån stan med ett ljussvagt teleskop, det blev nästintill omöjligt att hitta guidestjärnor. Nu har jag grejorna vid sommarstugan och där hittar jag nästan alltid en guidestjärna.

/Lasse
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Off Axis guidning

Post by hellbom »

Tack för super förklaring, otroligt. Jag hade misstankar att det kunde bli problem, speciellt CCD chip blir så stora nu för tiden. Jag har Canon R, en fullformat. Förstår det blir knepigt med OAG. Och bra förklaring detaljer vad det innebär med lång brännvidd. Tack för svaret :)
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R