phd2 guidning stegvis info

Utrustning och metoder.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by Martin F »

Dum fråga men du har väl monteringen igång och följer nåt? Du kan inte starta guidning innan monteringen är i drift med följande.

Det Phd försöker göra är ju att få guidestjärnan att röra sig genom att ändra monteringens tracking.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by ragge »

blomma wrote:Jo det är nog riktigt no movement of star detected, skall det nog vara.
Kan det hjälpa att hitta felet ?
Jag har också fått det felmeddelandet från min standalone NexGuide för länge sedan, och då berodde det på en kombination av två saker :
1) Jag försökte guida på en stjärna som låg högt upp i deklination, dvs inte så långt från Polaris. Befinner man sig i det området så händer väldigt lite när RA-motorn jobbar, jämfört med om du guidar på en stjärna nära himmelsekvatorn. Obs, att DEC inte påverkas alls av detta - bara RA.
2) Min HEQ5 Pro har en parameter "Guide Speed" som kan ställas till olika värden, varav "1" är det högsta. Den stod på 0.5 (eller 0.75), efter att ha ökat den till 1 gick det bra.
Alltså, guidekameran tyckte inte att det hände särskilt mycket när den gav order om att flytta RA, och när monteringen sedan blev lite mer lyhörd så gick det bra. Men ju närmare deklination 90 grader man kommer, desto omöjligare blir det att guida. Kommer du ihåg i vilket område din guidestjärna befann sig ?

Ragnar
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by anivision »

Jag har alltid använt det vanliga PHD från Craig Stark och det har aldrig strulat. Finns det någon fördel med att använda PHD2?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by magnuslar »

Hej!

Kan du ladda upp en skärmdump av hur det ser ut?

Om du får igång looping men får "no movement" och inte kan klicka på den gröna symbolen, så skulle jag misstänka monteringen (precis som Martin). Hur har du kontakt med monteringen? Kan du skicka bilder på hur det ser ut när du connectat? Kan du styra monteringen med din dator? Jag får nämligen liknande situation, när nåt är fel med kontakten till monteringen.

Du skriver lite olika, om jag fattar rätt: ibland förstår jag det som att den börjar kalibrera (west step 1, 2, 3 osv) och ibland att den inte hittar stjärna. Men den kan inte kalibrera om den inte hittar stjärna. Så skicka skärmdumpar så ser vi mer precist hur det ser ut.

Jag har också Celestron guidescope med 600 mm brännvidd och Lodestar som guidecam, funkar skitbra.

Magnus
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

ok, mycket att läsa här, får gå igenom innan nästa molnlucka dyker upp.
Tack så länge återkommer säkert.
Peter
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: phd2 guidning stegvis info

Post by blomma »

aj då fel ordning ser att jag fått fler svar, bra tack.

Börjar med polinställa med polmaster kamera, går alltid bra,
Allignar monteringen, får igång tracking inga problem. Tror det var M57 denna gång.
Sedan PHD2 o Loadstar kamera. Connect inga problem, kör med on kamera mode till monteringen
Kameran får bild direkt, justerar focus, känns som jag hamnar rätt här.
Gör sedan som ni beskriver med får inte igång själva guidningen, fattar inte vad det beror på.
Vid nästa molnlucka skall jag fota av lite så ni ser vad som sker på skärmen
Peter