Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by Datarolf »

Hej!

I en tidigare tråd viewtopic.php?f=11&t=17085 fick jag hjälp att få ut mer data ur PHD2-loggen för att analysera mina guidningsproblem. En slutsats var att jag borde ändra teleskopets balansering på monteringen för att få en viss obalans för dreven att verka emot och att jag borde slå på "backlash compensation" för deklination i PHD2 -> "hjärnan" -> Algorithms. Bägge dessa saker kunde jag prova i söndags kväll (baclash compensation = 20, var ej påslaget tidigare).

Inledningsvis trodde jag att dessa åtgärder fixade felet, men efter ca 30 minuter började det med ca 3 minuters jämna mellanrum uppträda avvikelsespikar i Dec., se bilden nedan:
Image

Gjord kalibrering innan denna sekvens ser ut så här:
Image

Eftersom jag kan köra i ca 30 minuter utan störningar och att det sedan händer något gör att jag inte primärt tror på något mekaniskt fel i mekaniken. Å andra sidan antyder ju regelbundenheten i spikarna just något sådant under sessionens senare halva.

Jag gjorde en ny kalibrering i PHD2 och kunde då köra ytterligare ca 30 minuter utan några problem.

Slutligen valde jag ett annat objekt, gjorde om kalibreringen och fick då följande guidningsresultat:
Image

Här börjar det med en störning, sedan OK i ca 7 minuter och därefter spikar, fast nu med mindre än 1 minuts mellanrum.

Jag är alltså ganska lost - vad är det som gör att guidningen fungerar perfekt i 30 minuter eller mer för att sedan övergå till ett oacceptabelt beteende?

Kan nämna att jag var hyfsat noggrann med polinställningen men jag tror inte den har med detta problem att göra. Har också noggrannt kontrollerat alla fästen för teleskop, guideteleskop, guidekamera osv och kan inte upptäcka något mekaniskt glapp.

Så vad säger expertisen? Finns det andra parametrar i PHD2-hjärnan att skruva på? Eller något annat?

Som alltid mycket tacksam för hjälp och svar!

Vänliga hälsningar
Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by magnuslar »

Hej!!

Join the club - vi som kämpar med guidning och PHD2 - jag har också rätt stora problem just nu. Faran med att svara på ditt meddelande är ju att man kanske ger sig ut för att vara expert då - det är jag verkligen inte men en förvirrad amatör. Som har några tankar:

Om du zoomar in på spikarna i den första grafen - vad ser du då? Mer precist: ser spiken ut att vara resultat av en korrigering som slår ut för mycket (t ex för mycket backlash-kompensering, fast 20 är väldigt väldigt lite..) eller är kommer spiken först och kompensationspulsen sen?

Kan du ladda upp logfilen är det kanon ju :)

Det där sågtandade mönstret du har i andra grafen - det ser ju ut som att PHD2 kompenserar spiken i första läget, sakta kommer den ner men sen när DEC-kurvan skär axeln och DEC-pulsen byter riktning så reagerar den inte, det händer inget - förrän efter ett tag, och då blir det ett jätteutslag. Det ser för mig ut som om du har för lite backlash-kompensation (dvs när den byter riktning "tar" det inte förrän du betat av backlashen) - men sen varför det blir en sån överkompensation, det vet jag inte riktigt.

Kan du köra Guiding Assistant i kanske 15 - 20 min och se hur det ser ut? Posta gärna loggen. Och varför inte testa att fråga i PHD-forat, där är experterna :)

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by Datarolf »

Hej Magnus!
Visst är du en expert! Du hjälpte ju mig hitta analysprogrammet för loggen mm, mm.

Här är en uppförstorad bild av en av spikarna i den översta sekvensen ovan. Man ser att DEC gradvis avviker allt mer negativt, pulserna försöker kompensera, inget händer och så plötsligt blir det ett kraftigt utslag i positiv DEC som pulserna nu försöker kompensera negativt för. Lite längre fram, efter ca 1 min, sker en mindre svängning i DEC. Detta mönster repeterar sig sedan var tredje minut. Ser ju ganska mekanikorienterat ut tycker jag.


Image

Själva guideloggen bör gå att hämta här:

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Temporary_ ... deLog2.txt


Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by micke187 »

Hur har du balansen på DEC? Försök ha den mer att kameran är något tyngre och guida bara åt ett håll se vad dom händer. Om de inte händer nåt testa guida åt de andra hållet.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by ragge »

Som jag förstår det är backlash compensation ett försök att åtgärda något som inte skall förekomma, nämligen backlash. Då menar jag inte att dreven skall gå så tajt att backlash försvinner - tvärtom. Jag har tydligt glapp i både DEC och RA, trots det fungerar guidningen oförskämt bra. Lösningen ligger i "East Heavy" samt de "backlash killers" som jag har beskrivit tidigare. När min NexGuider kalibrerar sig ser jag inget spår av backlash.

Ragnar
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by SvenP »

Hej Rolf

Jag har en likadan utrustning, AVX, Lodestar och ett litet guideskop på 50/165 mm. Jag upptäckte, att trots att jag tyckte allt satt fast utan flex så räckte det med att bara peta lite på kabeln till Lodestaren så gav det direkt utslag i guidegrafen. Jag har haft den kabeln löst hängande tidigare men nu satt fast den i huvudteleskopet så att monteringen får ta upp de små momentstörningar den kan orsaka.


/SvenP
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har försökt kolla lite närmare på din log, men blir inte jättemycket klokare. Om jag kollar på "sågtandsmönstret" (22.02 och framåt), så tycker jag att jag ser det här:

Det ser klart ut som att "taggarna" uppstår samtidigt med en DEC-puls, som blir en stor överkompensering. Den pulsen kommer efter flera andra, av samma storlek, som inte påverkar kurvan nämnvärt - dvs det ser ut som backlash. När så DEC-pulsen "tar", så blir det ett jätteutslag. Efter det kommer pulser i andra riktningen som inte får nån effekt förrän efter 5-6 pulser, men så händer nåt. Så passerar den axeln och pulserna ändrar riktning, men inget händer på en 5-6 puler, men så poff....

Jag tänker att det borde kunna vara två saker:
- backlash. Att din backlashkompensation är för liten, det tar nu 5-6 puler innan du har "ätit upp" det. Och backlashkompenseringen syns knappt i grafen - i mina grafer blir det en stooor puls var gång den byter riktning. Satsa på att sätta den på 200 eller 400 och se.
- för aggressiv DEC. Du har den på 100 här. Testa sätta den på 50 eller ännu lägre och se om inte taggarna försvinner.

Det är lätt att överkompensera i DEC, men när det är backlash som spökar ställer alltför aggressiv DEC mer till problem än löser dem.

Sen: finns det nån annan backlash-kompensering på din montering? Jag kan inget om AVX - har själv en Losmandy. Men på min finns en sk "TVC" som just är backlashkompensering. Ska PHD2 fungera bra, ska den vara avstängd, dvs på noll. Har du nån sån som kan spöka med?

Kör en guiding assistant i 20 min eller så, och se vad den ger, och se hur mycket den mäter upp backlash till. Det finns också ett speciellt backlash-verktyg i menyn - testa det!

Mvh

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för alla värdefulla synpunkter ovan.

Jag ska än en gång kontrollera både balansen i främst DEC-led så att jag får tydlig drivning, och om något kan glappa vid infästningen av guidekameran. När det gäller backlash compensation på själva monteringen (AVX) så är den helt avstängd och var så när jag loggade sekvenserna ovan.

Hoppas kunna prova några av de övriga inställningarna du föreslår Magnus redan ikväll, då vädret här i Stockholm har chansen att bli gynnsamt. Återkommer med rapport om vad jag kommer fram till.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by Datarolf »

Hej!

Igår fanns möjlighet att prova de tips jag fått om guidningen i verkligheten. Jag monterade upp teleskopet och försäkrade mig om att tuben var relativt obalanserad i både RA och DEC för att få belastning på drivningen. Jag gjorde en förenklad polinställning med själva teleskopet efter att ha försäkrat mig om att det inte fanns några detaljer som kunde flexa. Det var dessutom turligt nog helt vindstilla. Jag kontrollerade också att backlash compensation var avstängt på AVX-monteringen

Efter att ha startat guidningen ägnade jag mig åt att variera parametrarna för DEC-algoritmen i PHD2. Genom att följa grafen kom jag efter hand fram till att följande värden gav bäst resultat:

Image

Guidningen fungerade då hyfsat bra (mindre än 5" avvikelse) under ca 90 minuter, se loggutsnittet nedan

Image

Inga som helst spikar som synes. Efter 90 minuter spårade det dock ur i både RA och DEC, antagligen på grund av något annat fel.

Mina preliminära slutsatser är nu:

* Det lönar sig att dra ner DEC "Aggressiveness" från 100 till ca 30
* DEC "Backlash compensation" kan ha ett ganska högt maxvärde (800) men ska ha måttligt "Amount" (55)
* Antagligen skulle resultatet bli ännu bättre med en bättre polinställning
* Jag kommer nog ändå inte undan att plocka isär monteringen och kontrollera vilket backlash som finns där och vad jag kan göra åt det. Vännen Lars, som också var med i Tyresta igår, tipsade mig om en bra tutorial för AVX: https://www.youtube.com/watch?v=ORGleQBhkLw" onclick="window.open(this.href);return false;

Om någon vill gräva i själva guideloggen så finns den här:

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Temporary_ ... deLog3.txt

Alla synpunkter på detta välkomna!

Rolf J
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by SvenP »

Hej Rolf
Beträffande "min move" undrar jag lite. När jag kör min AVX och "PHD2 guidning assistant" brukar jag få som förslag 10. Om man har ett guideskop med fokallängd på 162 mm blir det drygt 10" per pixel om du som jag förstått har samma guidekamera som jag med pixelstorlek 8,3. Med 0.17 pixlar i "min move" så får man rörelser på +- 1,8" innan korrigeringspuls kommer. det låter mycket tycker jag men jag hoppas experterna har någon kommentar kring det. Ska också bli spännande att höra om experterna har någon kommentar kring 30 i agress. i dekl.
Häromkvällen ställde jag upp min AVX med Canon 6D och 347 mm teleskop. Jag gjorde polinställning som du men därefter också en "Polar drift Align" i PHD2". Enligt den så var jag inte så långt ifrån med grovinställningen men lite behövde jag justera. Jag fick ändå en fältrotation på totalt ca 0.2 grader under 2.5 timmar men jag vet inte om det anses mycket eller normalt. Guidningen fungerade hyfsat under 2 timmar med rörelser inom +-2". Om jag kan hålla mig inom dessa intervall och slagen är ungefär lika stora i RA och dekl brukar stjärnorna bli något så när hyfsade. Efter 2 timmar började dock guidningen spåra ur med stora rörelser i deklination, ungefär som vid dålig polinställning och stort backlash, många pulser som försöker korrigera och inget händer förrän det blir en för stor korrektion. När detta började så la jag märke till att teleskopet lutade brant (Ingen meridianpassage). Det är förstås så att balanseringen inte är konstant och momenten ändrar sig beroende på teleskopets läget kring axlarna. Det är t.ex. svårt att få någon lätt obalans kring deklinationsaxeln när teleskopet står lodrätt. Jag kan också nämna att jag tvärt emot instruktionerna för PHD2 får bättre resultat med 0.5-1 sek exp. Vid längre exp. hinner vanligen rörelserna i RA bli alltför stora .
Man kan verkligen undra vad som är handhavandefel eller teknikfel. Att slagigheten kan variera på grund av variationer i luftturbulens är begripligt. Likaså känslighet för vindppustar och vibrationer och man får röra sig försikigt i närheten av monteringen så att man inte orsakar jordbävningar. Men ska man behöva vikta om och krångla under pågående session så undrar jag om lösningen kanske är en annan montering.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by magnuslar »

Hej!

Jag är verkligen inte expert men om det där med min move så har jag förstått det som att seeingen kan innebära upp till 2" i rörelse - och att försöka jaga det (utan adaptiv optik) skapar bara ännu större rörelser. Därav min moves, dvs den ignorerar det som är högfrekventa saker och guidar ut det som är mer lågfrekvent och kommer från monteringen.

ANg aggressivitet på 30 så kan det vara helt OK. Det har jag haft ofta, framförallt i DEC. Men det beror ju på monteringen..

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by Datarolf »

Hej!

Jag plockade isär DEC-drivningen på min AVX-montering och justerade enligt instruktionerna i https://www.youtube.com/watch?v=ORGleQBhkLw" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mycket rtiktigt hade jag ett ganska stort glapp mellan kuggarna när drivningen bytte rotationsriktning. Detta gick att åtgärda genom att lossa stegmotorn och justera, så att backlash nu är praktiskt taget osynligt och kugghjulen fortfarande löper mjukt och fint.

Grundorsaken till de problem jag har beskrivit ovan är nog glapp i drivningen. Detta har gjort sig särskilt märkbart när PHD2 behövt byta riktning och genom olämpliga inställningar i PHD2 har avvikelsen förstärkts och åstadkommit de själsvängningar för DEC jag ser i guide-loggen. Genom att trimma inställningarna i PHD2 blev det bättre, men givetvis är det som Ragge skrev ovan bättre att försöka åtgärda själva ursprunget till felet. Ska prova om jag får bättre resultat nu, så snart det blir stjärnklart igen!

Förhoppningsvis kan mina efterforskningar och era många svar hjälpa andra som hamnar i liknande bekymmer.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 2

Post by micke187 »

Så här såg de ut när ja fick lite bekymmer med backlashen igårkväll efter en dithering. Så hög aggression på dec kör ja alltid med annars vettefasen om dec kan korrigera mot backlashen.
backlash dithering.png
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8