PHD2 drift align problem

Utrustning och metoder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: PHD2 drift align problem

Post by micke187 »

För det första verkar du guida på en väldigt stark stjärna och det gör att den kan hoppa endel. Eftersom stjärnan är så stor och stark så har phd2 svårt veta centrumet på stjärnan. Så testa på en mindre. Och öka exponeringen lite och se om det kan hjälpa. Sen tror ja du har endel backlash. Har du balansen perfekt eller har du så att motvikterna är en aning lite tyngre (east heavy)?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: PHD2 drift align problem

Post by micke187 »

Du nämnde att teleskopena immade igen igår så kolla så de inte är nå fukt på glasen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by Juicy6 »

micke187 wrote:För det första verkar du guida på en väldigt stark stjärna och det gör att den kan hoppa en del. .... Och öka exponeringen lite och se om det kan hjälpa.
För mig funkar guidning alltid bäst på ganska svaga stjärnor. Och jag tror också att jag får bättre resultat med lite lite oskärpa. Brukar köra med 2 sekunder.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: PHD2 drift align problem

Post by ragge »

jeffsundin wrote:Det verkar väldigt konstigt. Polstjärnan är på rätt plats i polsökaren. Dubbelkollade precis


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, i så fall är det läge att verifiera detta. Stäng av guidningen helt och kör en oguidad exponering på 5 minuter. Jag förutsätter att du har lagom obalans i RA resp DEC. Välj en stjärna någorlunda nära himmelsekvatorn och ladda upp bilden här sedan så vi kan se på den. Ta gärna med några bilder på din utrustning också, speciellt guideskopet/kameran.
Det första du måste göra är att säkerställa att det inte finns några fel så här långt (bara en minimal drift), sedan kan du gå vidare och prova med guidningen. Blir det fel då, ja då har vi kommit lite närmare lösningen.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 drift align problem

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Det är mycket att tänka på när man astrofotograferar. Med min refraktor eller om jag har kamera objektiv brukar jag få kondens på dom efter 30 minuter. För att förhindra det har jag värmeband på både teleskopet och guidetuben.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Väldigt märkligt med kalibreringen. Först provade jag ett antal gånger på en stjärna mot söder vid meridian och ekvatorn men fick då det konstiga resultatet. Sen provade jag med en stjärna mot öster nära dec 0 och då funkade kalibreringen efter ett tag. Mycket märkligt då jag inte ändrade polinställningen heller. Faktum är att jag till och med lyckades få polar alignment error på azimuth ca 1.5 innan drift align, sån tur har man inte ofta.

Denna gången gick det betydligt bättre med drift align och jag lyckades få en bra polinställning. Men lagom tills allt var redo och jag skulle börja fota så rullade molnen in, så det blev tyvärr inga foton ikväll. Men nu vet jag iaf att det funkar om man har lite tålamod och tekniken funkar som den ska! Tack så mycket för all hjälp!

Fortfarande lite fundersam över vad som kan ha orsakat problem med kalibreringen i början dock. Får se om den spökar så nästa gång också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 drift align problem

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Även om det krånglar så går det ju framåt.

Lite tidigare i tråden har du lagt upp en bild på kalibreringen. Där står at ra och dec steps ligger på 55, mer normalt brukar vara omkring 10 steps. Under brain knappen finns en inställning för detta. En knapp där räknar ut parametern för detta. Nu tror jag dock det fortfarande fungerar, tar bara mycket längre tid.

Det står också att guide kameran är vriden 90 grader, phd klarar det men kan bli förvirrande när man skall felsöka, ra och dec axlarna kan tyckas förväxlade ibland beroende på hur man ser på det. För mig känns det naturligt att ha båda kamerornas lång axel längs med ra axeln.

Hur stor guide speed behöver vara borde vara beroende på hur bra precision man har i monteringen och hur bra polinställningen är. Följer monteringen stjärnan med hög precision så blir det små justeringar som behöver göras. Fast har inte fördjupat mig i det. Har för mig jag brukar ha större värde än 0.5 ibland, men kanske beror på de gånger jag slarvat med polinställningen. Mest brukar det vara glappet i kuggarna på dec axeln som orsakar problem.

Ett nytt problem jag fått är när jag gick ifrån off-axis guidning till separat guide tub är att det flexar en del. Guide stjärnan kan flytta på sig med ett litet hopp ibland och guide felet har ökat från kanske 0.65-0.85" till 0.8-1.5" tot rms. Det skall jag ordna och sedan skall väl inte skillnaden bli så stor.

Polaralign felet brukar hamna på omkring 5-10', bågminuter. När du skrev , 1.5, du menade bågminuter och inte grader?

Din guidetub har bara 175mm fokallängd, men ditt teleskop hade heller inte så stor fokallängd har jag för mig du skrev någon annanstans.

Som andra påpekat får inte guide stjärnan vara överexponerad. I phd kan du få upp en profil över stjärnan, om toppen är klippt är den över exponerad. Även som andra skrivit kan det vara en nackdel om stjärnan är för skarp som den gärna kan bli med kort fokallängd på guidetuben. PHD kan räkna ut avvikelsen på bråkdelar av en pixel utifrån från stjärnans form. Därför är det så viktig med styrkan och fokuseringen så stjärnans form inte förstörs. Men blir det för ofokuserat blir den för ljusvag.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;