Synguide/nexguide hjälp

Utrustning och metoder.
Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Hej
Jag har köpt en nexguide som lider av användar error. Får bara upp brusande pixlar som hoppar runt varje exponering.. börjar bli irriterande
Nån som har en syn/nexguide som kan ge tips på registeravstånd ni kör? Eller en bild hur det ser ut för er? Ja alla tips från barow till tub är välkomna :)

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by AstroFriend »

Hej Walle,
Det ser ut att det precis som i PHD är en autogain funktion. Finns ingen stjärna i fältet eller att guide kameran är ur fokus brukar det reagera så som det ser ut i din bild. Har du provat att på dagtid ställa in fokus på något på långt avstånd?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by ragge »

Hej Walle,

Jag har en NexGuider som jag är *väldigt* nöjd med (förutom handkontrollens knappar som "tar" lite dåligt). I början hade jag en del problem, men då satt den i en liten 50mm sökartub av låg kvalité, som i sin tur inte satt fast tillräckligt stadigt i teleskopet. Nu har jag en sådan här : http://www.baader-planetarium.com/en/ac ... -3070.html som sitter stabilt och bra. Funkar kanonbra - har kört åtskilliga 20 minuters subbar med 2100 mm brännvidd och perfekta stjärnor !

Bilden du visar är från Noise-hanteringsläget (Menu -> Noise) och där har du dragit upp noise-tröskeln rätt högt (18). Minns inte vad jag brukar ha men kanske 8-10 c:a max. Gör en reset (Menu -> Reset) så nollställer du allt som du tidigare har matat in, till default. Alltför hög noisetröskel går inte att köra med.
Här är manualen : https://s3.amazonaws.com/celestron-site ... _Final.pdf

Om himlen är för ljus kan det vara svårt att få det hela att fungera bra, men med "normal" himmel går det som en dans. Börja med låg "Brightness" (+ resp - på handkontrollen) och öka tills du ser någon stjärna men försök att undvika över 300. Jag kör ofta runt 100, men kanske bara 2 (= min värde) på riktigt starka stjärnor. Ser du ingen stjärna är det bäst att leta på en mha ett okular (och kanske ett rätvinkligt prisma för att spara nacken).
Som alltid gäller att försöka hitta en guidestjärna så nära ditt motiv som möjligt, för att undvika fältrotation pga ev brister i polinställningen.

Ragnar
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Tack för snabba svar :)

Min guide tub är 50mm men hur kvaliten är har jag inte en aning om
https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... deteleskop
Jag har testat 70x700 med men liknade resultat. Allt med mjukvaran verkar jag ha klämm på, det är fokus avstånd dom jag inte får till.
Men efter er motivering hitta jag en som skrev att man kunde täcka med folie och göra micro hål som ”fejk” stjärnor, och det fick jag till nu med en 2xbarlow
Image
Image
Sen om det har nån funktion återstår att se :D



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Fick upp en blobb idag efter ha flyttat kameran fram och tillbaka och försökt få skärpa. Nu är ju frågan om det är en stjärna, bugg eller fel inställning

ImageImage
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by ragge »

Det där ser ut som en stjärna med väldigt felställd fokus. I lägena "locked" och "guiding" är bilden automatiskt inzoomad, därför ser det ännu värre ut där. Du behöver få till fokus bättre redan innan du gör "lock" resp "guide".
Det kan underlätta om du tittar med ett okular genom guidetuben först och ser till att du har en tydlig stjärna någorlunda centrerat. Sedan dit med Nexguidern och ta reda på om det blir bättre eller sämre om du kortar av eller förlänger fokusavståndet (dra kameran sakta framåt/bakåt med skruvarna lite lätt lossade). Då kommer du att se ifall du behöver någon extension ring (finns i tex 1,25") för att nå fokus. När du fixat fokus är det praktiskt att ha ett parfokalt okular för ev framtida behov, det står om det i manualen som jag länkade till.

Jag såg att du hade exp=2048, alldeles för mycket. Sikta på en stark stjärna och dra ned till 50 eller ännu lägre (justera ned så du får minsta möjliga diameter på stjärnan utan att du tappar den - ungefär som när man justerar fokus).

Ragnar
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Det funka bra att sänka, jag tror jag fick till det bättre med. Fick nästan till 5min fin exponering.
Men det fanns inte många stjärnor att välja på, bara dom starkaste syns

ImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by ragge »

Din bild som visar "Guiding", den stjärnan ser ju bara för hemsk ut. Det skall vara en liten rund punkt, ser ut som ett rejält fokusfel tycker jag.
Värdena som visas (dR, dD) är driften (felet) i RA resp DEC, de skall ligga på noll men inte konstigt om det blir fel när stjärnan ser ut så.

Det verkar som att du har en annan version än vad jag har (2.1) för din display visar inte alla parametrar som min visar. Nu finns det en ny version (2.2) ute, kanske att du kan uppgradera till den, men vet inte om det är värt det. Jag tar inte risken för det funkar så bra som det är med min.

Men om du kollar på sidorna 9, 13 och 14 i manualen som jag länkade till så ser du hur en stjärna skall se ut på displayen (som i sig kan se lite annorlunda ut på din, beroende på version).

EDIT: lägger in en bild på min. Spegeln sitter på en usb belysnings-arm, det underlättar (trots bakfram text) när tuben pekar mot zenit.
IMG_20171125_185033.jpg
IMG_20171125_185033.jpg (199.08 KiB) Viewed 10227 times
Ragnar
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Va ut och testa igen fast med ett annat teleskop till guiden ett evostar 80 ed, fick ändå ovala stjärnor, verkar skumt. Hade glömt en ström kabel så jag kunde inte testa guidea på dom...
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Bumb

Ragnar du har inte lust att skicka en bild på ditt guidescope justerare? :)
Sitter och försöker bygga nått liknande själv nu med gamla kamera objektiv :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by ragge »

Wallevarg wrote:Bumb

Ragnar du har inte lust att skicka en bild på ditt guidescope justerare? :)
Sitter och försöker bygga nått liknande själv nu med gamla kamera objektiv :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej Walle,

U-profilerna är 60x45 resp 40x20 (båda 3mm tjocka). 2 st korta vagnsbultar ingår också, dessa sitter i 4-kantiga hål för att inte rotera när man drar åt muttern. Muttrarna är av lås-typ (med nyloninsats) för att man skall kunna dra åt dem lagom mycket för att undvika glapp, samtidigt som teflonlagringen skall glida tillräckligt bra.
På senare tid har jag kompletterat med en hävarm för justeringen i höjdled (se bild underst till höger), med den går det fint att precisionsjustera.
Den bakersta justeringen (nr 3) är bara till för att göra mekanisk dithering med (i sidled enbart), den är inte nödvändig att ha med.
Det besvärligaste var att montera muttrarna mm i bilden ovanför den nedersta, det var väldigt små marginaler för att få dit delarna - jag hade lite tur där med hålplacering mm.

Detta är nog det mest lyckade av mina projekt. Riktigt billigt, stabilt och lättanvänt. Plus att jag enkelt kan flytta den mellan mina två teleskop.
Skicka gärna PM om du vill ha mera detaljinfo.

EDIT: glömde nämna att jag kompletterade med ett index (spetsig plåtbit) plus en skala (tejp med streck på) för att ha koll på var centerläget i sidled är - man ser det lite grann på nedre högra bilden. Gjorde även markeringar för höjdledsjusteringen (grön tejpbit i samma bild) så att jag vet ungefär var läget är som motsvarar centrum i teleskopets kamera.

/Ragnar
guider-holder_2.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by ragge »

@Wallevarg,

Var bilderna till någon nytta för dig ?

/Ragnar
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Dom va jätte bra, tack som fan.
Jag håller på att rita en liknande nu som är baserad på vinkeljärn och spikplåt, jag vet inte vilket objektiv jag ska andvända så jag måste ha något modulärt.. :/
Men idén är 100% baserad på din
Men funkar prototypen sen så ska jag försöka fräsa ut en i rostfritt :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Synguide/nexguide hjälp

Post by Wallevarg »

Har lite svårt att bestämma vilket objektiv
Har moddat en minolta adapter idag så jag kan testa ett 135mm :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk