Guidning med PHD2 och EQ6 R

Utrustning och metoder.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

Är det nån här som har nya EQ6 R, den med bältdrift? i så fall, hur ser eran guidning ut? min är en riktigt sågtand. och kollar man Target Star så ser man hur stjärnan studsar fram o tillbaka som en jojo. riggen e i bra balans, polalign under 4 arc mins, ( vilket får anses som ok )
Det spelar ingen roll vilken inställning jag kör i PHD, testat alla möjliga värden i aggressiveness mm.
Gudingen rör sig inte över så stora svängar, sågtanden i graphen rör sig oftast inom 1". och vilket är väl ok, men det som stör mig är att mitt Celestron avx hade en MYCKET stabilare kurva. nästa inget movement alls, väldigt fin o jämn guide.

Kan jag haft otur med vädret? seeing såg ok ut, men om det är för turbulent så antar jag att stjärnor kommer hoppa fram o tillbaka i bild.

Jag ska ta en skärmdump ikväll om vädret tillåter.

alt nr två, kan det vara vibrationer i riggen på nått sätt? Bilderna ser ju ok ut, stjärnor hyfsat runda och så. men jag har ingenting att jämföra med här eftersom det är first light på nya riggen...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

här e en dump på hur guidningen ser ut just nu. kalibrerat, polinställt och rätt balanserat, east heavy.

har jag fått en dålig eq6? ni ser ju hur graphen går.. samt target star hur den far. på mitt nyligen sålda AVX var linjen nästan platt. knappt nån rörelse alls.

kul att man köpt ett bättre stativ.. men fått ett sämre? :sad:
Screen Shot 2017-10-19 at 20.25.18.png

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by micke187 »

Du har inte testat med att öka exponeringen på kameran? Jag ligger på 2 sekunder eller mer när jag guidar och då blir grafen bättre.
Har man har dålig seeing så är det bra att öka så inte stjärnan studsar runt.
Min graf är väldigt lik när jag kör på låg exponering.
Och så är det bra att ha kameran lite ofokuserad också vet inte riktigt varför men de verkar va många som kör så.
Fast med den nya uppdateringen så kanske det inte behövs eftersom de gjort phd2 lite bättre på att läsa snr signalen.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

det har jag faktiskt inte testat... ska kolla!

snabbt test till 2 - 2,5 sec och visst blir det bättre.. även om det fortf har en del toppar och dalar.

dock ska jag ju säga att jag kan inte se nått bilderna allafall. ser väldigt fint o jämnt ut.. jag kanske får ge fan i att kolla graphen haha. men man undrar ju varför den är sämre än mitt billigare mount.. anyway bara bilden blir bra :)

tack för tips!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by AstroFriend »

Ser att din avvikelse är ca 1" rms på tot. På min EQ6 Synscan pro som inte är modifierad brukar det hamna på 0.65 till 1".

Refraktor ungefär som din på 680mm och off-axis guidning. Brukar använda 1 eller 2 fps, 1 blir oftast bäst.

Fördelen med att ha det lite ur fokus på guide kameran är att man sprider ljuset på fler pixlar och då får phd det lättare att mäta kurvformen på stjärnan. Nackdelen är att det blir ljussvagare. Har jag svaga stjärnor binnar jag 2*2, har också darksubtraction. Så bra skärpa som möjligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

ok, ja det låter ju likvärdigt.

intressant.

jag ska göra en ordentlig drift align så fort vädret tillåter. då kanske det blir lite tajtare. även om just dålig pol-align inte brukar resultera i hackig graf, snarare konstanta korrigeringar i en riktning. för mig ser det fortfarande ut som att mountet inte riktigt går jämnt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by hbar »

Jag tycker det ser ut som det är lite hög förstärkning (i alla fall i dec). Kombinerad med den långa fördröjningen så överkompenserar den lätt.

/Håkan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

överkompenserar som i att den överjobbar? för det tänkte jag oxo. kanske är nån inställning i EQMOD som borde kollas över.. ni som kör EQMOD vad har ni för värden i pulse guide inställningarna? kör ni med backlash comp o så? min guide rate är på .5

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Jag har inte monteringen här så jag kan kolla. Men har för mig att när polinställningen är dålig har jag fått öka max pulstiden till 1 sek eller i vissa fall än högre. I normalfallet med noga inställning av polen och lite glapp i DEC så vill jag minas 0.8 sek skall räcka.

Var det inte så att man måste sätta maxtaket i EQMOD och sedan regler värdet i PHD2? Man glömmer snabbt. I varje fall kommer varningarna från PHD2 att max tiden är för kort.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

ok, får googla lite eqmod inställningar tror jag!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Tannerswe »

Tycker att du borde kunna hålla dig mer samlat inom 1" ringen med den nyare monteringen.

Jag har den gamla 6an, dock med remdrift, och jag brukar klara det bra kvällar. Men vädret och himlen kan mycket väl ligga bakom det där utseende. Vissa kvällar blir bara så... sen om det är väder eller om man missat inte får bra balans på prylarna låter jag vara osagt :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

jag tycker oxo grafen borde landa där, visst jag kan nog få ännu bättre pol, men detta känns som helt andra saker. vind brukar ge spikes, stora såna när det det väl får tag i stativet. Sladdar brukar kunna ge vibrationer om de hänger fritt, men det gör de ej nu. det jag kan tänka mig är två saker, överkompensation nånstans eller att remmarna/motorerna behöver trimmas. Balansen visst, det kan det vara men då borde inte bli så ojämnt, mer kompensation åt nått håll hela tiden. och stativet är i balans så bra som jag kan få till det. Precis på samma sätt som mitt förra mount var..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by micke187 »

Kanske är att det behövs justeras i snäckväxeln? Kanske fått ett dåligt injusterat montering? Är ju ganska enkelt att kolla så det rullar fritt så det inte bindar nånstans. Eller dåligt smörjt nånstans kan de ju också va.
När jag tog isär min montering blev jag ganska förvånad över hur lite fett de använt för det behövs.


/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Guidning med PHD2 och EQ6 R

Post by Robert Habolin »

tål att kollas på helt klart.

ska öppna luckorna o kika in :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop