ST-4 guidekabel till stegmotor

Utrustning och metoder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ST-4 guidekabel till stegmotor

Post by AstroFriend »

Du använder rekordlång fokallängd på din Star Adventur, 750mm. Längre än vad jag har på min EQ6 och inte heller den fungerar perfekt under vissa omständigheter.

Egentligen skulle du ha en extra ra motor från en annan Star Adventurer, då kunde det bli bra precision även på dec. Fast blir så dyrt att bättre köpa en mer avancerad montering, kanske en EQ5.

Blir spännande att se vad du får till i slutändan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: ST-4 guidekabel till stegmotor

Post by Nokturner »

Ja jag vet att det är lång brännvidd Lars och jag lastar på StarAdventurern tungt, flera kg över dess specade lastkapacitet och den är bara specad för 5 kg. När jag skaffade den kollade jag runt mycket på andra alternativ med högre lastkapacitet, men fastnade ändå för StarAdventurern pga den portabilitet den ger och jag behövde inte heller råna banken. Tycker så långt att den egentligen ger det jag önskade, här en färdig bild jag lyckades fotografera ihop en kväll efter jul sedan jag skaffat den, 9 bilder om 4 minuter exponeringstid stackade, ingen komakorrektor använd:
Orion Åstön Söråkersviken 20170123-1801x9 f - kopia bb.jpg
Men guidmöjlighet i DEC skulle onekligen underlätta och snabba upp handhavandet med min uppställning.

De länkar jag fick av dig Håkan är i paritet med min förståelse av elektronik och funkar för mig. Närmast till hands ligger som sagt att söka upp en lämplig lösning av den typen av komponenter och sedan manuellt dutta med en strömbrytare för justeringar i DEC. Känns dock egentligen som lite primitivt utnyttjande av de fina funktioner som finns inbyggda, men inte aktiverade/ihopkopplade, i det jag redan har.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: ST-4 guidekabel till stegmotor

Post by Nokturner »

ragge wrote:Det finns en annan tråd här på AN om att fota många bilder med kort exponeringstid som alternativ till färre med längre.
Hittade den tråden: viewtopic.php?f=15&t=14495&hilit=m%C3%A ... rnativkort

Absolut ett alternativ att titta närmare på, tror ändå att jag vill försöka få till åtminstone rudimentär guidning i DEC.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ST-4 guidekabel till stegmotor

Post by AstroFriend »

Jag tror också den monteringen är en av de bättre om man inte vill ha större. Jag som sagt är jättenöjd med den. Dock finns en detalj som är lite irriterande. Det är wedgen, svårt att låsa fast tillräckligt hårt, måste vara ett än större problem för dig med ditt tunga teleskop. Jag har provat byta ut brickorna mot några med högre friktion, blev bara marginellt bättre. Känns som om klämman är för stabil för att skruven skall orka klämma ihop tillräckligt hårt.

Du kanske löst det på något sätt?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: ST-4 guidekabel till stegmotor

Post by Nokturner »

Har inte gjort något med wedgen, men skall hålla ögonen mer på den nu när du uppmärksammar den, även om jag nagelfarit den tidigare. Något orsakar ju den drift som ibland uppstått i DEC för mig, oklart vad, även om jag har mina aningar om uppställningens stabilitet när teleskopet följer över tid (läs balansförändringar som ger flex i systemet) och det finns många tänkbara källor till den i den portabla lösning (läs lättviktiga) jag vill använda och som jag kan bära med mig utan att behöva gå två gånger till o från bilen med grejor (både till o från lägenheten, o till o från bilen till obsplatsen). Dessutom vandrar DEC lite + och - helt bortsett denna ibland uppstående ihållande drift. Att kunna guida i DEC hoppas jag på skall minska båda avvikelserna för högre procentsats lyckade subbar och dessutom ge smidigare handhavande.