Off-axis guider

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Off-axis guider

Post by anivision »

eller som OAG som vi kallar det. Jag funderar på att köpa en sådan istället för att använda en guidetub. Jag vet inte vad det är för skillnad och vad man ska tänka på. Jag kommer att köpa en ny tub också, en SkyWatcher 150PDS, som jag ska guida med en OAG och en gammal QHY5:a.

Dessa har jag hittat:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ndast-11mm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... axisguider" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessutom planerar jag att köpa en sådan här så småningom:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ektor-mark" onclick="window.open(this.href);return false;

Till detta kommer jag att använda min nyanskaffade QHY8:a...

Vilken OAG tror ni fungerar bäst till detta? Eller finns det någon annan jag borde titta på (inom samma prisklass då)?
Är Baaders MPCC bra, eller ska jag hitta någon annan?
Och är det något annat jag behöver tänka på när jag planerar utrustningen här?

//Kent
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: On axis guider

Post by AstroFriend »

Hej,
När jag byggde upp mitt off-axis guiding system valde jag TS adaptern, kommer nu inte exakt ihåg varför men vill minnas kanalen upp till guidkameran var rektangulär istället för cirkulär samt fria öppningen var lite större. M48 anslutning in/ut.

Ett Newton teleskop är mycket knepigare, framförallt är det backfocus som är svårt att få att räcka till. Den comacorrector du länkat till har ganska kort backfocus och det kan bli svårt att få plats med alla tillbehör.

Kontrollera att teleskopet och comacorrectorn tillsammans ger tillräckligt stor image-circle för att rymma både qhy8 kameran och qhy5 kameran. Jag har också en qhy5 guidekamera och den fungerar utmärkt efter diverse uppdateringar av programvara. Viktigt att det är mekaniskt stabilt så justeringarna inte ändras. Comacorrectorn får heller inte sticka in för långt in i tuben.

Här kan du läsa hur jag gjorde till min refraktor:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter mycket pyssel och modifieringar har det blivit riktigt bra. Kommer nog dock sälja sälja hela 2.5" flattern och off-axis systemet som ett paket för att satsa på ett större 3" system för att klara lite större sensorer i framtiden utan vinjettering.

Skulle aldrig vilja byta till guide tub även om det i vissa avseenden skulle underlätta mycket. Man sparar vikt och fältet är stabilt mekaniskt vilket gör att guidekameran pekar på samma ställe, kan ha en fast rektangel i kartsystemet vad guide kameran ser. Tillsammans med ett plate solver program kan man då montera bort sökaren och får ett än mer kompaktare och lättare system.

ps.
Din rubrik skall nog vara off-axis guider OAG.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Off-axis guider

Post by anivision »

Tack Lars. Off-axis ska det ju vara, hade bara lite otur när jag tänkte...

Vad jag har förstått så ska PDS-tuben just ha lite bättre back-fokus och vara bättre anpassad för astrofoto. Det kanske finns någon som använder MPCC till detta teleskop. Eller så kanske någon annan CC rekommenderas.

Hur kollar man att man får tillräcklig image-circle? Det sitter ju en ganska stor sensor i QHY8:an (drygt 28 mm diagonalt) om det kan spela någon roll.

/Kent
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Off-axis guider

Post by AstroFriend »

Hej,
På mitt system med fullframe har det varit mycket stora problem och då är det ändå väldigt anpassat för stora bildvinklar och stora sensorer. Off-axis guidern behöver kanske inte ha perfekt bildkvalite så en aning coma inte alldeles allvarligt. Däremot får ju vinjetteringen inte bli för stor i ytterkanten där guide kameran sitter. Då blir det för ljussvagt. Rita upp dina båda sensorer på ett skalenligt papper. Lägg guide sensorn 2-3 millimeter utanför långsidan på QHY8 sensorn. Rita upp en cirkel från mitten av QHY8 sensorn och ut till hörnen på QHY5 sensorn. Nu vet du ungefär vilken imagecircle ditt system kräver.

Att ta reda på teleskopets imgacircle är mycket svårare, beror ju mycket på vilka krav som satts för att uppfylla detta. Vinjetteringen till ex, bra är om ljuset inte fallit under 70% relativt centrum på sensorn (optiska axeln). Coma är ju ännu svårare att sätta en gräns på. 6" teleskop Newton teleskop med 2" comacorrector utan reducer klarar antagligen inte APS-C men beror ju mycket på vilken ljusstyrka det har. Extrema reducerare på f/3.3 kanske har mindre än 10mm. Man får nog helt enkelt prova sig fram.

Med ett 6" f/5 teleskop med comacorrector utan reducer bör det att fungera till en APS-C sensor, men att dessutom få plats med en off-axis guider låter svårt. På en 8" f/5 bör det i varje fall fungera, lite mörka hörn får man räkna med. Bäst är ju att kontrollera med någon annan. Optiken kan ju vara lite olika konstruerad och avvika från tumregeln.

Som jämförelse, min 5.2" refraktor med en 2.5" flattener och 0.75 reducer skall enligt datablad ge 42mm image circle, med mina krav skulle jag mer säga 33mm. Dock beror det på vilket teleskop den sitter på, på andra teleskop kanske man kan nå 42mm. Jag använder fullframe sensor och off-axis guider med goda resultat vad gäller guidning, dock kan jag inte utnyttja hela sensorn, mer typ som en APS-H storlek. För att bli bra krävs en 3" flattener och öppning på kanske 55 till 65 mm för att klara off-axis guider perfekt. Nästa problem, ett fullframe kamerahus är för trångt och ger vinjettering på större teleskop.

På min 10" Newton f/5 med 2" comacorrector fungerade det bra med APS-C, men jag testade bara med fullframe och det gick inte alls. Hade krävt en 3" comacorrector och större sekundär spegel bland annat. Till APS-C sensorn hade man antagligen kunnat få plats med en off-axis guider om bara back focus räckt till.

Är det en monokrom kamera du skall köpa måste du få plats med filterhjul eftersom underlättar så när man fotar. Bra då med en comacorrector med längre backfocus, kanske minst 70mm. Teleskopet bör klara det eftersom det benämns vara gjort för foto. I värsta fall får man korta tuben så fokus når fram.

Ett enkelt test på de teleskop du har, på dagtid, rikta det mot något ljust, träd, byggnad på långt håll. ha en mörk låda bakom fokuseraren och en mattskiva och se på bilden i fokus, mät cirkeln där bildkvaliten bedöms som bra. Testa med något teleobjektiv också för fullframe och jämför, bör ju ge 44mm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Off-axis guider

Post by Lazze »

Såg jag rätt på QHY:s hemsida så har QHY8:an ca 20mm bakfokus och med en smal OAG borde det funka bra att nå fokus. PDS:en är väl anpassad för en DSLR som har längre bakfokus än du får med din set-up och jag "tror" att korrektorn inte lägger till bakfokus. Minns jag rätt från när jag använde första generationens MPCC (som jag tyckte fungerade riktigt bra) så gick den bra att använda både med en C8 och en Orion 8" kopplad med en DSLR.

Det kan bli så att du t.o.m. behöver en liten adapter får att få rätt bakfokus, men det är några år sen jag använde MPCC:n så jag är öppen för korrigeringar.

Nu har du ett relativt ljusstarkt teleskop, men jag misstänker att den svagaste delen är din QHY5:a och frågan är om den samlar nog mycket ljus för att det ska gå bra att hitta en lämplig guidestjärna. Ibland får man lägga huvudobjektet lite vid sidan om centrum för att få en lämplig stjärna att guida på och det hänger också på hur mycket ljusföroreningar du har från ditt obs.
Men det bästa är förstås att prova med QHY5:an först innan man lägger pengar på en ljusstarkare guidekamera.

/Lasse
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Off-axis guider

Post by anivision »

Det är en färgkamera, så något filterhjul blir inte aktuellt. Då ska jag kanske satsa på AOG:n med minst djup då (11mm om jag minns rätt). Vad allt ska vara krångligt...

Jag får fördjupa mig mer i image-circle-grejjen :S
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Off-axis guider

Post by AstroFriend »

Standard brukar vara 55mm backfocus på comacorrectorer. Thin off-axis adaptrar brukar ligga på 11mm och om din kamera har 11mm så skall du ha en adapter på 33mm. Med färgkamera tror jag inte du behöver några fler tillbehör emellan, möjligen en filterkasset för att sätta dit ett lps filter. 11mm låter dock lite på en kamera, är det inte omkring 20mm?

Bäst är om du har en adapter som du kan fintrimma några mm åt båda håll. Blir aldrig exakt 55mm utan beror lite på teleskopet. Helst skall man ju kunna justera tilten också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Off-axis guider

Post by anivision »

Det var OAG:n jag tittade på som hade ett djup på 11 mm. Kameran verkar ligga på runt 21 mm. Hur noga måste det vara. Räcker det om det ligger inom +/- 1 mm eller så?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Off-axis guider

Post by AstroFriend »

Hur noga beror lite på teleskop och corrector och naturligtvis hur perfekt man vill ha det. Med en stor sensor där man utnytttjar hela imagecirclen så kräver det mer, det är ju i ytterkanterna den korrigerar mest. Shimsen man kan köpa brukar vara i steg om 0.5mm så kanske i det området man vill ligga om man är perfektionist. Men ett teleskop eller corrector med dålig skärpa ser man nog ingen skillnad med så små steg.

I mitt fall har jag justerat med något under 1 mm och det tycker jag nog jag kunde se skillnad på. Fortfarande har jag en lätt tilt att justera bort. Lite tålamodsprövande, ett steg i taget. Du ser i min länk hur jag byggt det med justerskruvar som både trimmar in avståndet och tilt.

Det skulle helt klart underlätta med ett analysprogram som visar hur mycket fel man ligger.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Off-axis guider

Post by anivision »

Nu börjar jag svänga i frågan. Det kanske blir bättre med en separat guide-tub i alla fall. Min 80 mm guidetub samlar i alla fall tillräckligt med ljus så jag har aldrig behövt leta efter en guidestjärna. Det är bara det att det verkar så smidigt att inte behöva hänga en extra tub på teleskopet...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Off-axis guider

Post by AstroFriend »

Har du gjort det enkla test jag beskrev tidigare för att få en uppfattning av image circle?

Vilket avstånd från optiska axeln har du fått fram att din guide sensor behöver sitta?

Vilket f-tal har ditt teleskop med tänkt coma corrector respektive den tilltänkta guide tuben?

Även om det är lite krångel med off axis guider så finns ju andra problem med separat guide tub, till ex att det blir ett visst flex och klumpigt. Med en kamera med så liten sensor som du skall ha borde det inte vara så svårt att få det att fungera.

Jag hittar guidestjärnor fastän jag har en fullframe sensor, med andra ord sitter off-axis adaptern ganska långt ut från optiska axeln. Jag kanske aldrig kan lägga objektet exakt i center av sensorn, men tillräckligt nära för att vara ok.

Get inte upp, känns alltid bättre när man själv löst lite problem för att få något extra!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Off-axis guider

Post by anivision »

Ok, beslutet taget. Det blir ingen OAG. Jag kör vidare med en 80/400 guide-tub istället. Det känns på något sätt enklare, och billigare, eftersom jag redan har en sådan. Nu återstår dock frågan om vilken coma-corrector jag ska ha. Jag har hittat de här:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... nian-refle" onclick="window.open(this.href);return false;

eller den jag länkade till tidigare:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ektor-mark" onclick="window.open(this.href);return false;

Erfarenheter? synpunkter?
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Off-axis guider

Post by awasen »

Tror det var ett bra beslut... Jag hade en OAG till min tidigare NEQ6 som jag använde med en 200PDS tub. Det blev så gott som aldrig bra... Hittade man mot förmodan en guidestjärna så blev det dålig fokus och skakningar i tuben gjorde ofta att PHD trillade ur.

Nu kör jag autoguider i sökaren istället. Har en 60mm sökare nu med okular där jag byter till autoguider efter att jag hittat och låst in objektet. Då kan jag sen justera sökaren efter en stjärna om det behövs. Fungerar kalasbra!

Nu har jag ju sen bytt till AstroTrac bara och har ingen NEQ6'a längre så guidning använder jag nästan aldrig nu...

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Off-axis guider

Post by Martin F »

Jag har Baader Mpcc mkIII och är mycket nöjd med den!

Sent from my phone using Tapatalk.