Kalender i Astronet?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Kalender i Astronet?

Post by Hans Bengtsson »

Många astronomiska händelser kan beräknas i förväg, men det är ändå lätt hänt att man missar dem eftersom informationen finns spridd på en massa olika sidor på nätet. Ingen orkar kolla upp allt hela tiden.

Min fråga är därför om det skulle vara tekniskt någorlunda enkelt att introducera en Astronet-kalender. Någon skulle exempelvis kunna köra igenom olika planetarieprogram med avseende på olika typer av händelser under de kommande x antal åren, och sedan samla resultaten i kronologisk ordning, och att aktuella saker i slutändan poppar upp automatiskt i Astronet. Ungefär så.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kalender i Astronet?

Post by Katarina H »

Man skulle annars kunna lägga upp ett twitterflöde och ha i en ruta till höger på startsidan där flödet rullar på. Har sett andra hemsidor (vanliga nyhetssidor) som har det så. Kräver lite jobb att fixa såklart och jag är själv ingen kodare av rang. Men sedan sköter det sig ju ganska så sig självt. Bra om man begränsar till observationsinriktat så det inte blir hejvilt allting om rymden. Alternativt så kan de som har twitter själva lägga till tex:

astronomerstel
earthskyscience
aavso
virtualastro
spacedotcom

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kalender i Astronet?

Post by Hans Bengtsson »

Javisst, det skulle också vara bra med ett sådant flöde.

Den för närvarande bästa svenska nätkalendern är Paul Schlyters "Stjärnhimlen på nätet":

http://stjarnhimlen.se/2015/diary.html#mar

Där finns förstås gårdagens konjunktion med, men det vore onekligen praktiskt ifall sådan aktuell info kunde automatvisas när man går in på Astronet.

Att fixa en omfattande lista över förutsägbara händelser borde i sig inte vara oöverkomligt svårt, det finns ju allmänna planetarieprogram liksom olika specialprogram som kan köras, sedan handlar det om att sammanställa resultaten och få dem att visas på Astronet när det är dags.

Som exempel på intressanta händelser man lätt kan missa därför att man inte aktivt blir påmind är asteroidockultationer, men också saker som rör Jupiters månar och allehanda andra ting.

M v h
Hans Bengtsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Kalender i Astronet?

Post by staffastro »

Problemet är väl att definiera vad som är intressanta händelser, varierar väldigt mycket beroende på personligt intresse...Man får försöka täcka in mycket, och då blir det lätt så att listan för var och en blir mest ointressant. Jag är lite allergisk mot just listor med lätt beräkningsbara men i grunden ointressanta händelser (typ perigeum/apogeum för månen). Jag tycker det hör till tjusningen med astronomin att upptäcka något roligt som man själv har intresse för att observera. Men visst vore det trevligt med (t.ex.) en lista på från Sverige observerbara Aldebaran- och planetockultationer för de närmaste 10 åren, men om den ska vara något värd måste den ge ungefärliga lokala omständigheter (tidpunkt, sol- och månhöjd) för åtminstone några orter, nord/syd-gränser för grazing-fall osv. Det är ett pyssel att göra för ett år i taget (som jag gör för Burdes "Sveriges Almanacka" och astrokonsult.se), och jag undrar om man får någon frivillig att räkna vidare långt framåt...

Jag tycker det fungerar ganska bra som det är, med tillräckligt många intressanta tips från Hans och andra, och har inget behov av några Twitterflöden...

Staffan Söderhjelm
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kalender i Astronet?

Post by Hans Bengtsson »

Jag håller med dig när det gäller data av typen månens perigeum/apogeum. Det är inga händelser i egentlig mening och skulle inte finnas med i en Astronet-kalender.

Men exempelvis gårdagens konjunktion, där många som inte är vana vid att observera lätt kunde få se Uranus, det betraktar jag som en händelse. Men det var mera en slump, eller rättare sagt Katarinas uppmärksamhet, som gjorde att jag och säkert många med mig blev varse. Den slumpfaktorn skulle kunna elimineras med hjälp av en Astronet-kalender.

Europas förmörkelse av Io, som du tog så fina bilder av, är en annan händelse. Jag kände inte till den i förväg, eftersom jag inte är så engagerad i Jupiters månar - men visst hade det varit jättebra om den funnits med i en Astronet-kalender.

För att plocka ett annat exempel i högen: natten den 6-7 december 2015 beräknas småplaneten Ausonia ockultera en ljusstark stjärna, en intressant händelse som preliminärt blir synlig från delar av Svealand:

http://www.asteroidoccultation.com/2015 ... 5_MapA.gif

Risken är extremt stor att nästan alla hinner glömma bort saken om vi inte blir påminda strax innan det hela händer, jag kommer förmodligen själv att hinna glömma. Finns ockultationen med i en Astronet-kalender elimineras risken. Det vore väl bra?

Jag tycker det är helt OK om en kalender i princip utgår från Stockhoms horisont, och att man med hjälp av planetarieprogram och eventuella andra program plöjer igenom vad som beräknas hända där de närmaste 10 åren. Dessa data kan sedan kompletteras med data från t.ex. ockultationsprogram där man mera får ta hänsyn till hela landet.

Sådana händelser som är av någorlunda allmänt intresse kan man förmoda att någon lyfter fram i en egen tråd, och då vid behov med fler detaljer än vad en Astronet-kalender ger.

Min huvudpoäng är att vi bör hitta ett sätt att påminna forumanvändarna om intressanta händelser. Inte för att det blir heltäckande, och inte kommer allt att vara intressant för alla, men det skulle betyda ett stort framsteg jämfört med nuvarande situation. Man vill ju ha saker samlade på ett och samma ställe, för min del gärna Astronet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kalender i Astronet?

Post by Katarina H »

Det är ju nästan omöjligt att få en bra avvägning mellan tabellinfo och "värdefull", "med mänsklig hand utvald" info. Sedan tycker jag att twitterflöde är rätt ok när det gäller oväntade händelser men det är ju stor andel "skräp" man gärna sluppit läsa. Jag har svårt att se en bra lösning faktiskt. Kanske räcker det att vissa händelser uppmärksammas i trådar här.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kalender i Astronet?

Post by Robert »

Jag har funderat på en mer avanserad kalenderfunktion i framitiden ihop med SAAF.

MEd olika kategorier så man kan skapa sig ett personligt filter för vad man vill se.

Tex välja bort okultationer om man ej är intresserad.

Dock är min tid att lägga in det just nu ytterst begränsad då min 6-åriga son med ADHD och autism tar mycket tid och energi. MEn det känns nu som tillgänglig tid sakta är på väg uppåt igen.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kalender i Astronet?

Post by Hans Bengtsson »

Det låter väldigt lovande att sådana funderingar redan finns! Det får bli när det blir, när du har tid och möjlighet och ork.

På gamla AG hade vi under några år en kalender där man genast när man besökte sidan kunde se vad som var på gång på himlen, jag vet att det uppskattades av många. Innehållet i kalendern, åtminstone merparten, skrev jag manuellt in i en mall på rätt dygn. Det var omständligt och tidskrävande, och även att hämta hem grunddata från olika dokument tog sin tid.

Idag, med alla olika beräkningsprogram som finns, borde det gå att göra alltsammans både bättre och mycket mera rationellt. Idealet är förstås att man, som du skriver, själv får möjlighet att kryssa i vilken typ av info man vill ha. Då bör alla bli nöjda, tycker jag.

En sådan kalender känns rätt unik bland astronomiska hemsidor, och vore guld värd när man önskar veta "whatsup".

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”