Uppgradering av servern

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Uppgradering av servern

Post by Robert »

Uppgraderar servern nu från Debian 6 till Debian 7 så Astronet kommer nog vara otillgänglig då och då ett tag.

Uppdatering: 22:55 Nu verkar servern fungera igen. Dock inte säkert att allt fungerar ännu. Rapportera om ni märker något
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Upgradering av servern

Post by stoffe »

Aha så 7an har släppts det hade jag missat, ett tips om man vill fortsätta med en äldre debian utgåva i de specialfall som finns så försvinner nämligen källförråden och man får byta till archive.debian.org då det tydligen försvinner helt från sunet osv.

Jag fick detta fel för ett tag sen men nu verkar allt fungera igen.
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) [2002]

An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Är detta en server som står hemma hos dig Robert?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Upgradering av servern

Post by Robert »

Ja 7an släpptes 4:e maj och nu tänkte jag att det var dags att uppgradera. Brukar alltid vara något som slutar fungera vid en sådan stor uppgradering tycker jag.

Mysql (som du såg) startade inte först men det var lätt åtgärdat. Det andra problemet jag hade var med min imaps server :) Nu verkar allt fungera. Men kan vara något jag inte har provat ännu.


Servern står på jobbet och kör astronet och några andra sidor för jobbet.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppgradering av servern

Post by Robert »

Ett försök att uppgradera till mysql 5.6 slutade i massiva problem så jag körde in nattens backup... Det som har skrivits idag finns i en kraschad tabell som jag inte tror mödan är värt att återställa..

/Robert
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppgradering av servern

Post by ThomasK »

Detta gäller också observationer i SVO. Alla som lagts in (variabler eller sol) under dagen försvann oturligt nog och får läggas in på nytt. :(
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppgradering av servern

Post by Robert »

Ja all data mellan 04:00 och 20:00 försvann. Nästa gång tar jag en backup alldeles innan jag provar en uppgradering.

Return to “Allmänt”