Intressant bildstöld

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Intressant bildstöld

Post by gost »

Hittade denna video av en ren slump

http://www.youtube.com/watch?v=rBj3MjHW30Y

Min polska är lite för klen för att avgöra vad videon handlar om, men den är i alla fall tillräckligt bra för att konstatera följande:

1) Min bild förekommer olovligt
2) En av de sämre musikvideos jag sett :)

Frågor man ställer sig:

1) Vad handlar video om?
2) Vad är kopplingen mellan innehållet och min bild?
3) När kommer denna sändas på TV?

Med knappa 100 besök känns det inte som någon akut sak att kontakta upphovsmannen, men det vore lite intressant att veta den röda tråden i filmen. Tills vidare får jag hoppas på ett musikaliskt genombrott för artisten för att sedan gå in med en större stämningsansökan, känns dock extremt avlägset :)
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Intressant bildstöld

Post by jwarell »

Mycket tråkigt att höra. Vet att Bengt Svensson fick en hel radda av sina bilder stulna för några år sedan, de användes i ett TV-program TV3 eller TV6 tror jag. I alla fall så slutade det med en ekonomisk uppgörelse (rätta mig om jag har fel Bengt...).

I ditt fall är det ju betydligt mer komplicerat eftersom tjuven finns utomlands... Har du prövat google-översättning?

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by gost »

Jag har googelöversatt en del av texten för att kolla om är stötande på något sätt, men det verkar det inte vara.

Googlar man på min bild i Googles bildsök så får man många träffar. Det känns näst intill omöjligt att följa upp alla olovliga små användningar. Hur gör ni andra, skannar ni av nätet ibland efter era bilder och kontaktar personer vid otillåten användning?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by Starsoft »

Ja det musikaliska och komersiella genombrottet lär nog dröja... länge :D Vilket gräsligt oväsen.

Personligen tycker jag det ska upp till nivån seriösa tidningar eller TV innan jag själv skulle bry mig om en bildstöld men jag förstår att professionella fotografer naturligtvis är känsligare. Jag vet att någon av mina bilder har använts i ett kommersiellt sammanhang men det var för begränsad användning för att jag skulle påpeka det.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by gost »

Starsoft wrote:Personligen tycker jag det ska upp till nivån seriösa tidningar eller TV innan jag själv skulle bry mig om en bildstöld men jag förstår att professionella fotografer naturligtvis är känsligare. Jag vet att någon av mina bilder har använts i ett kommersiellt sammanhang men det var för begränsad användning för att jag skulle påpeka det.Anders
Då resonerar vi lika Anders, det går inte att jaga alla privatpersoner som "lånar" bilder till sina egna bloggar och hemsidor. Det man kanske kan göra är att upplysa dom om att det är olagligt och att dom bör tänka sig för i fortsättningen, men detta tar tid.

Många verkar i alla fall betydligt mer medvetna om upphovsrätten idag, det kommer lite förfrågningar lite då och då om det är Ok att bilder i diverse sammanhang.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by Bengt »

Jo det stämmer jag har nog varit den som haft några av landets mest omfattande bildstölder men vill inte gå in på det mer här eftersom dessa är numera är uppgjorda och ligger bakom mig.

Framförallt företag som nyttjar bilder är det bara till att faktura efter blf.Vill de inte betala är det bara stämma de.
Man ska inte underskatta värdet för dessa astrobilder efter som produktionskostnaden gör att de hamnar i en ganska hög tariff.
Man bör dock märka bilderna för det är inte lätt bevisa en astrobild är just sin. Jag stämplar alltid mina bilder med extra stjärnor/döda pixlar för att kunna identifiera dessa..
Jag tycker snart det är så stort problem så jag funderar på att inte ha mina bilder ute mer på nätet på sidor där det saknas skydd på sidan.
Jag tycker det är urusel moral idag för vissa företag som bara plockar "gratisreklam" bilder utan att fråga om de får använda dessa och lägger ut de på tex facebook.
Men det är busenkelt idag för vilken fotograf som helst att skanna av nätet idag själv via tex google bilder för att se ett axplock av vad de snott.

Tonåringar som inte begriper bättre har jag mer förståelse för de ibland gör sina övertramp.
Blir nog inte lätt få ekonomisk ersättning så lätt i detta fallet. men vem vet..Men du kan säkert få youtube att ta bort det ganska enkelt om du inte vill någon ska nyttja dina bilder på detta sättet.

Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Intressant bildstöld

Post by Robin Andersson »

Det står ju i infon:
Photo: Credit & Copyright: Göran Strand - 2012
Eller vad menar du :green: ?
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by bjorne »

Det var min polare som tog filmen på meteoren som slog ner i Danmark.
Han fick betalt av olika tidningar utomlands som publicerat den.
Idag ångrar han att han inte bara lät de använda den gratis.
Tror att han gick back i slutändan när skatteverket fått sin del.
8)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by Bengt »

Tror att han gick back i slutändan när skatteverket fått sin del.
Gick han back måste han varit för billig.

Skadestånd är skattefritt i Sverige om man får något snott.
Bara den delen ligger på ca 4500kr /bild.Det blir även dubbel bildavgift enligt blf om fotografs namn ej är nämt.

Det som kan ställer till det är om man lägger ut sina bilder kors och tvärs på nätet utan koll. Man ska alltid lusläsa det finstilda .
Många ställen har att man godkänner free use. Facebook har tex urusla villkor för en fotografs bilder.

Men även skicka till vissa astrotävlingar och tidningar kan göra att en bild du tagit kan bli en oönskad kommersiell gratisprodukt.


Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by bjorne »

Jag vet inte hur mycket han tog betalt bara att han sa att om han vetat om allt byråkratiskt krångel med skatteverket det blev med inkomster från utlandet hade han inte gjort det.
Dock fick han en fin "present" av Axis, de fick ju rätt fin gratisreklam :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
010010101001
Posts: 2
Joined: 2012-05-11 15:28:26
spamtest: JA

Re: Intressant bildstöld

Post by 010010101001 »

gost wrote:Hittade denna video av en ren slump

http://www.youtube.com/watch?v=rBj3MjHW30Y

Min polska är lite för klen för att avgöra vad videon handlar om, men den är i alla fall tillräckligt bra för att konstatera följande:

1) Min bild förekommer olovligt
2) En av de sämre musikvideos jag sett :)

Frågor man ställer sig:

1) Vad handlar video om?
2) Vad är kopplingen mellan innehållet och min bild?
3) När kommer denna sändas på TV?

Med knappa 100 besök känns det inte som någon akut sak att kontakta upphovsmannen, men det vore lite intressant att veta den röda tråden i filmen. Tills vidare får jag hoppas på ett musikaliskt genombrott för artisten för att sedan gå in med en större stämningsansökan, känns dock extremt avlägset :)
Hi.
First - my translate.google.Sweedish is poor so this is in English... ;)
Second - "Siekierezada Dubstep Remake" it's my production and I’ll try to answer your post.

0) It would have a hallmarks of stolen if I would write something like "An astro-picture made by me" in description - but there is... "Photo: Credit & Copyright: Göran Strand - 2012.” maybe you use wrong word and it's just "borrowing" with also free promotion ;)
If I would not place your name in vid description you couldn't find this film in YouTube surely...

1) Of course - your picture appears wrongful... as we both know internet is full of wrongful things. What is the reason that you didn't write any message to me (from your yt account for example) and say your resentments? - Maybe it was the same reason why I didn't ask you for your consent. :D

2) Video is a fragment of an old Polish film based on the poetry of Edward Stachura (http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Stachura). It's little abstractive - and IMO common to emotions contained in your photo (really nice BTW) which I found on apod.nasa.gov.

3) I DO NOT search on any profits - it's ONLY hobby work in mixing and remaking others music tracks and images. Even youtube advertising is off. :geek:

4) My transcription of this poem goes like this:


Edward Stachura - "What is worth"

So it can knock down the legs
Again and again,
Every step.

Every night,
It is sob
And despair.

But is it worth it?
Maybe not worth it?
Probably not worth it...
Probably not worth it.
No, no - not worth it.

So it can be killed as much as anything:
To venous
It is a knife.

Or down
On the pavement
From high.

But is it worth it?
Maybe not worth it?
Probably not worth it...
No, no - not worth it.

So it can ride to the cities
Or forest
On riverbank

On the horse
And chase
The horizon.

But is it worth it?
Maybe not worth it?
Eh, probably worth...
Yes, yes - it's worth.
Is very worth it.
Oh, yes - it's worth it.
Yet how worth it!



5) If you want - I can delete description, or your picture from this vid... But is it worth it? ;D

See ya
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by gost »

Hi 010010101001, or should I say 1193 fort short?

Thanks for responding to my questions.
0) It would have a hallmarks of stolen if I would write something like "An astro-picture made by me" in description - but there is... "Photo: Credit & Copyright: Göran Strand - 2012.” maybe you use wrong word and it's just "borrowing" with also free promotion ;) If I would not place your name in vid description you couldn't find this film in YouTube surely...
Just writing the credit doesn't allow you to use copyrighted material. You need permission from the author/creator to use it.
1) Of course - your picture appears wrongful... as we both know internet is full of wrongful things. What is the reason that you didn't write any message to me (from your yt account for example) and say your resentments? - Maybe it was the same reason why I didn't ask you for your consent. :D
There was a couple of reasons why I didn't contact you. First of all you appeared to be a private person and not a corporate organisation. And the video had only 90 views when I found it. I started this thread here on Astronet to start a discussion on where to draw a line and say "Hey, remove my photo since you don't have my permission to use it".

You have all reasons to contact me since any use of my material without my permission is illegal. If you read the copyright notes under the APOD website, it clearly states "Some of the images are copyrighted and to use these pictures publicly or commercially one must write to the owners for permission" (http://apod.nasa.gov/apod/lib/about_apod.html#srapply) and since my image is copyrighted, you must contact me before using it.
3) I DO NOT search on any profits - it's ONLY hobby work in mixing and remaking others music tracks and images. Even youtube advertising is off. :geek:
This is the reason I didn't contact you since I got that impression.
5) If you want - I can delete description, or your picture from this vid... But is it worth it? ;D
If you had contacted me before using the photo and explained how it would have been used and in what context, I would most likely have given you the rights to use it in your video. As you say, Internet is full of wrongful things and it's impossible for me to keep track of my photos and how they are used. That still doesn't justify you the right to use my photo.

I'm glad you contacted my, but I don't like your attitude in your answer. It feels like I should be privileged that you've used my material and helped me to promote my work. Sure you promote me by writing the credits, but facts still remains, you never asked for my permission to use it and I really don't like this "borrowing with free promotion" attitude.

Since I earn my living as a freelance photographer, I get rally annoyed when someone comes around and "borrows" my bread and butter.

I'll let you use my photo if you promise me that in the future when you're about to use any copyrighted material, you will contact the owner.

//Göran
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Intressant bildstöld

Post by Corpze »

Bengt wrote: ...Jag stämplar alltid mina bilder med extra stjärnor/döda pixlar för att kunna identifiera dessa...
Bengt
Har du något särskilt bomärke, speciell plats på bilden för dessa? Som en nybörjare som mig kanske behovet inte är så stort i början men allt eftersom (förhoppningsvis) bilderna blir bättre kanske det är en bra idé även för mig :) Det räcker väl egentligen med att använda klonverktyget på en stjärna och placera denna på samma ställe i varje bild?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by Bengt »

Nej Det är lite olika platser jag har mina "stämplar". Har lite olika system beroende på objekt.
På de flesta bilder uppstår ändå naturligt någon form av artefakt på som är unik just på den bilden.

Du är en tålmodig man Göran.
Med ett så nonchalant svar utan ens en ursäkt.som du fått här Göran hade jag aldrig accepterat fortsatt användande. Men det är jag det.


Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Intressant bildstöld

Post by gost »

Bengt wrote:Du är en tålmodig man Göran.
Med ett så nonchalant svar utan ens en ursäkt.som du fått här Göran hade jag aldrig accepterat fortsatt användande. Men det är jag det.
Bengt, jag var inne på det, men om jag får betalt i att han aldrig upprepar tilltaget mot mig eller någon annan så tänkte jag att det kunde vara värt priset.