Bra montering för imaging?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Det har ju varit en del problem med Skywatchermonteringarna vad gäller infettningen där de använt s.k. "Kinalister" och den som köpte och returnerade monteringen hade tydligen fått en sådan.
Jag har inte haft motsvarande problem. Monteringen gick bra hela förra vintern. Låt vara att vintern inte var speciellt kall men jag vill minnas att det någon natt var ned mot -10 grader i varje fall och jag märkte ingen försämring.
Diskussionen var uppe på AG för ett antal månader sedan också och då informerade Claes Tunälv på Rymdbutiken om att Skywatcher hörsammat problemet och bytt fett. Det är säkert därför jag inte haft motsvarande problem.

/Jonas
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Jag skulle säga att bägge monteringarna antagligen är bra, tidiga versioner av sphinx led tydligen av lite barnsjukdomar så se upp med att köpa den begagnad , blandannat så var det tydligen problem med handkontrollern vid lågre temperaturer samt diverse strul med själva monteringen. Vad jag förstår skall nu de flesta problemen vara åtgärdade så attdet nu är en bra montering i prisklassen, framförallt skall den vara väldigt lättjobbad. Om jag inte planerade att sikta på några tyngre teleskop skulle jag nog satsa på sphinx som förstavalmellan de två.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Nå det här blir bara svårare.
Dels avgöra vilken montering som är bäst lämpad för tuben, där tror jag endå att atlas är lite bättre eftersom den är gjord för tyngre grejer än sphinxen, som å andra sidan verkar mer tekniskt utvecklad.
Men sen så ska man visst se upp med revisionerna, grejt =)

Okej, håller man sej till nytt så bör man få senaste versionen av grejerna, kanske. Får väl hålla tummarna att grejerna inte legat lagrade.
Sen hade vi oilka modeller av atlas. goto och foto där goto har utvecklats revisionsmessigt och fått bättre motorer med tiden. Hur vet man att det är en sån man köper? Och behöver man då verkligen -foto, om nu -goto är förbättrad?

Jag måste säga att jag e lite förvirrad. Hoppas det klarnar till hösten =)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Lika bra att du ger upp och inser att du är en astroholic och skaffar det värsta som finns i den storleksklassen direkt :)
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jarå fattas bara vinsten på lotto, sen blir det eget obs =) helt på nån varm ö med nån hög kulle. Har hört att "that's the way to do it".
Nja, ska nog hålla mej inom vettiga ramar. Vill bara kunna ta vettiga bilder på nebulosor å galaxer och sånt så man impar på släkten. Ska duga till mer än planetära bilder. Ska väl inte vara så värst komplicerat tycker man ju men det e det ju. Svårt när det inte ens finns nån butik så man åtminstånde får se på grejerna. Snacka om köpa grisen i säcken.
Reviews i all ära men jag tror nog endå att den info ni på forumet kommer med är hemskt viktig när man ska köpa en grej på detta sätt.
Så kom gärna med fler tips, synpunkter och kritik gällande monteringar.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Input: Som jag sade: Jag är mycket nöjd med min EQ-6 Pro. Den kan med GoTo driva min (överdimensionerade) 10"/f:7 och den är förberedd för att styra med dator (och autoguider). Det är i korta drag min input!

/Jonas
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Tack Jonas
Det lutar åt ett sådant faktiskt, finns det nån särskilld info jag behöver veta för att inte råka på nån äldre modell? Tex, typ av motor eller handkontroller version eller nått annat som kan bli fel?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

jag skulle faktiskt vilja rekommendera dig att ta ett snack med Claes Tunälv på Rymdbutiken http://www.rymdbutiken.com/
Han är en ärlig och trevlig person som känner (och säljer) Skywatchermonteringarna och har dessutom lång erfarenhet som amatörastronom själv. Jag tror inte du behöver vara orolig för att han skulle "mörka" något bara för att få sälja.

Jag själv har bara erfarenhet av min egen montering och kan således inte uttala mig om olikheter mellan "årgångar" etc.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

när jag surfade runt idag för att hitta en ny montering år skafar så trillade jag på vad som för mig var en nyhet, det finns en ny sphinx modell som till det yttre och elektronikmässigt verkar identisk med den "gamla" men som tydligen har dessignats om relativt mycket innuti så att den nu kan hantera betydligt mycket mer last än den gamla, dock är den givetvis dyrare men den verkar kliva in i det tomma segmentet dvs monteringar runt 25k i pris som det är nu så är det ett stort hopp mellan låt oss säga 18000-35000 ungefär, där det i princip inte finns några monteringar.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej på er!

Ja som Terje nämde så är jag nu också ute efter en ny montering eftersom jag sålt min vän Meaden. Hon står nu här helt avskalad och redo för leverans. Det känns faktiskt lite som man svikit en gammal vän och jag tror nog att jag kommer att fälla en tår när hon åker iväg :(

På något sätt käns det även som att Meade i och med detta även tappar sin (enda?) och starkaste förespråkare av detta märke i Sverige! Som en sista hyllning till dessa teleskop så måste jag säga att jag varit enormt nöjd! GOTO har alltid fungerat som en klocka, GPS.en alltid villigt försett mig med datum, tid och location. Följningen vid längre CCD fotograferingar har ju på sitt sätt varit fantastisk med tanke på hur mycket man lastat på denna arbetshäst. Dom hundratal bilder jag tagit med detta teleskop eller som laståsna talar ju sitt egna klara språk.

Finichen i allt från fokuserare till handkontrollens funktion och uppbygnad anser jag vara förträfflig. Robusta gaffelarmar i gjutjärn och i stort sett inget smäck någonstans gör att jag med varm hand lämnar över min vänn till den nya köparen med huvudet högt! :D

Nu börjar en tid som GNOME. En allt vanligare "ras" i vårt avlånga land. Nu gäller det att kunna mixa ihop en bra utrustning. En leverantörs begreppet gäller inte längre vilket gör det hela mycket svårare.

Vixen teleskopet och WOCen kommer att vara stommen i min utrustning. Nu ska detta bäras upp av något och leverera samma saker som jag har haft stora krav på innan. En montering som följer bra, GOTO, gärna GPS, autoguiderfunktion med möjlighet att koppla upp sig och styras av datorn. Monteringen måste vara ASCOM kompitabel och fungera med Maxim DL. Fungera vid 15 minusgrader (minst). Ha en väl genomtänkt fungerande display (även detta vid minusgrader). Funtioner som Sleep Scope och Park Scope är jag ju van vid och ser gärna att dom finns med även här. Att man kan synka om vid varje nytt objekt ser jag som en viktig funktion (vilket jag förstått inte EQ6.an har). Att inte aligningen man gör vid uppstart är för krånglig. Jag synkade oftast bara på en stjärna sen var det klart!

Lastkapacitet är även det en viktig faktor. Jag vill inte ligga på gränsen på vad som är möjligt. Gärna ett par kilos marginal.

Priset slutligen. Jag kommer inte att lägga upp mer än max 25.000:- Egentligen har man passerat "normalgränsen" för länge sedan vid det priset. Som Terje sa så finns det inte många monteringar i denna priasklass vilket ju är konstigt. Sphinxen verkar vara den enda?

Ja som ni förstår, en kräsen kund är nu på marknaden. Mycket ska stämma innan jag slår till och hittar något med Meads kvallitéer!

Något jag läste i den här tråden som någon skrivit var, "vänta till hösten" är inget jag rekommenderar. När man köppt nya saker krävs minst två månaders intrimning och inlärning innan man är på G igen! Jag räknar med att lägga en order i slutet av nästa vecka. Som jag ser det så står det mellan Sphinxen och EQ6an. Gärna den modellen av Sphinx som terje nämner. Hittar inte länken på den nu. Återkommer med den och fler tankar framöver.

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Här är länken dit jag hittade den "nya" sphinx modellen.
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=439-278-9633
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Detta verkar som monteringen med stort "M".
Egentligen en sån man skulle vilja ha. Såg flera saker som är väldigt tilltalande. Fanns faktiskt bara en nackdel, priset, även om skillnaden mellan den och EQ6 inte e så fruktansvärt stor. Hade fått vänta ett år till om jag skulle ha denna, synd att man ska ha så brottom =(
Bottom line, EQ6'an har en utmanare, får se om jag orkar hålla mej =)
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Post by pstymne »

Det var jag som hade skrivit inlägget på Yahoss SAAF-forum, som regulus1 hänvisade till "En svensk amatörastronoms erfarenhet av Sphinx och EQ6 Skyscan: http://tech.groups.yahoo.com/group/saaf ... ssage/7789".

Jag har som sagt blandade erfarenheter av diverse monteringar. OTE 150/typ 2-monteringen hade varit rena drömmen om den hade varit en mogen produkt: urstark - belastbar med 30 kg, robust, bra ergonomi, tystgående samt försedd med en riktigt bra handenhet. Dock var den ful som stryk, och dyr, över 30 000 i svenska pengar.

Mitt andraval EQ6 Skyscan var klart billigare, robust, och lätthanterad, men varken monteringen eller handenheten gillade kyla. I övrigt tyckte jag om även den här monteringen, som dessutom var snygg och tystgående.

Med tanke på vad skrivits i den här tråden om monteringar är det nog uppenbart att man kan få en klanderfri och bra montering likväl som ett problemexemplar. Tyvärr har man ingen kontroll över det, utan först får man köpa grisen i säcken och sen se om grisen är frisk och kry.

Mitt tredjeval var Sphinx, den som nu kallas för standardversionen. Sphinxen har mycket lägre lastförmåga, och själv hamnar jag på marginalen. Mitt teleskop med kringutrustning väger 14 kg, vilket är 2 kg mer än vad monteringen är specad för. Det verkar dock gå bra, åtminstone visuellt, om man balanserar noga. Den är också tystgående vid följning, men inte knäpptyst som OTE eller EQ6. Riktigt snygg är den också.

Skälet till att det till sist blev en Sphinx var att det helt enkelt inte fanns något modernt alternativ kvar till vettiga pengar. En Celestron CGE skulle hade kostat runt 40 000 kronor, vilket var alldeles för mycket för min del. En Losmandy G-11 skulle ha kostat lika mycket, och dessutom har den utstickande motorhus och en yvig kabelspagetti runtom.

Hittills är jag nöjd med Sphinxen. Den udda handenheten, med bildskärm istället för teckenfönster, trivs jag alldeles utmärkt med. Att kunna se på, och styra efter en stjärnkarta istället för ett teckenfönster är rena drömmen! Objektdatabasen är dock ganska liten, och det går inte att mata in koordinaterna för ett objekt, men det går lätt att styra till vilken punkt som helst i alla fall. Man arbetar helt enkelt på ett annat sätt med Sphinxens handenhet än med alla andra handenheter.

Det kan dock finnas sjuka "grisar i säcken" även när det gäller Sphinx-monteringen. Mikael Skafar, "skafar65", som också skrivit inlägg i den här tråden, har skrivit om sina vedermödor med tungviktsversionen Sphinx SXD på Yahoos Sphinx-forum: http://tech.groups.yahoo.com/group/Vixe ... ssage/3739

"Stolpskott", om jag ska ge dig något råd, så läs och lyssna till dem som har fungerande och normala exemplar av de intressanta monteringarna. Köp sen ditt hjärtas montering från en leverantör som fixar problemen, eller byter monteringen utan att blinka. Själv köpte jag alla monteringarna från Teleskop-Service - OTE och EQ6 från Tyskland, respektive Sphinx från Sverige (http://www.teleskop-service.se), och de var mycket bra att ha att göra med. Kvaliteten på leverantören är
lika viktig som kvaliteten på monteringen!

Clear skies,
Per
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Ja som Per skrev slutligen så tyvärr har jag hamnat mellan stolarna igen hos en leverantör. Jag hoppades denna gång att jag inte skulle behöva genomlida ännu en (låt mig säga psykisk pärs) för det är just det det är när man går och väntar dag ut och dag in på sina grejor utan att höra ett pip från leverantören.

Jag var som sagt inte nöjd med min Sphinx Delux. Den är nu skickad till Danmark, det gjorde jag för två veckor sedan. Två dagar efter det så kom den fram till Astro. Efter det har det inte hänt någonting! Jag blir så besviken :(

Så här skrev jag på Astros forum:

”Ja det är trist men tyvärr något som verkar vara rätt vanligt inom denna hobby (svar på fråga, problem med grejor). Många grejor från olika leverantörer som ska fungera tillsammans skapar problem. Eftersom marknaden är rätt liten så blir det heller inte så stor press på leverantörerna. Tillverkarna finns oftast i andra länder. När dessa skeppat iväg sina produkter anser dom sin del av affären avslutad. Leverantören får ta smällen och har bara ett val (att skicka tillbaka utrustningen) eftersom det är tekniskt komplicerade saker som ju nästan är omöjligt för någon att kunna sätta sig in i.

Kvar sitter kunden, ensam och maktlös. Osäker på vem som äger problemet (mer än han själv dvs.). Hade man köpt en TV för 25.000:- och denna inte fungerat så hade man självklart fått en ny direkt eller pengarna tillbaka.

Just nu tror jag min montering är någonstans i Europa. Jag skickade själv den till Astro för två veckor sedan. Hoppas på svar vad som händer denna vecka.”

Det som började så bra har nu fallit som en pannkaka platt till marken! Tycker samtidigt lite synd om Erik som denna gång gjorde en snabb leverans till ett bra pris men nu fruktar jag för vart det barkar hän. Jag ser framför mig ytterligare någon månads väntan, monteringen kommer tillbaka i samma skick som när jag skickade den. Sen flyttar vi och jag tappar lusten och bygger inget nytt observatorium (eftersom grejorna ändå inte fungerar) och så var den sagan slut!

Så ja, leverantören är väldigt viktig!

Mvh //Micke
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Per, jag köpte en EQ6 Synscan med lite vassare motorer, så modellen har tilläggsbeteckningen "foto". Vet ännu ej hur bra monteringen är eftersom jag inte haft väder för test, men har provat med monteringen vänd norrut så noga det gick utan polstjärna, samt 2 star alignment. Monteringen prickade de objekt jag angav så hittills inga anmärkningar. Att valet föll på denna montering beror på de många positiva utsagor som finns på nätet. De flesta som äger en sån verkar nöjda, och bilder tagna med dom ser mycket lyckade ut så kvaliteten verkar det inte vara nått fel på.