Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by Hans Bengtsson »

Johan Kärnfelt (Timaoes på Astronet) vann mycket välförtjänt och inte alls överraskande Astronomitävlingen på svenska Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... g/Resultat

Thomas Karlsson slutade på en väldigt hedrande femteplats i den hårda konkurrensen med sin artikel om variabla stjärnor. Paul Schlyter blev både fyra och sexa. Alla gratuleras!

Mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by Timaoes »

Tackar för det! Fantastiskt kul, måste jag säga. Det var en riktigt rolig erfarenhet dessutom. Att skriva en text som andra kontinuerligt ändrar i var minst sagt besynnerligt (även om det alltid var till det bättre) men mycket intressant. Nu återstår att se vad den ska heta. Jag har lovat min dotter att om jag vinner så ska hon få välja namn. Hum :-) Sen vill jag också passa på att tacka mina medtävlande för god kamp, speciellt Thomas och Paul vars artiklar jag följt under resans gång, och förstås gratulera till välförtjänta placeringar.

/Johan
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by anivision »

Grattis Johan! :good:
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by ThomasK »

Grattis Johan, din artikel är verkligen välskriven och förtjänar vinsten. Jag tycker det var många bra bidrag och är glad att vara bland de 10 som får pris.
Thomas Karlsson
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by Paul Schlyter »

Grattis till framförallt Johan/Timaoes - hans artikel var den klart bäst genomarbetade. Och Thomas artikel förtjänade också sin femteplats väl.

"Sen vill jag också passa på att tacka mina medtävlande för god kamp, speciellt Thomas och Paul vars artiklar jag följt under resans gång" -- nä, Johan, du har inte bara följt artiklarna, du har även rättat och kompletterat dem båda två! Och jag tycker det gör att du förtjänar förstapriset ännu mer.

Det ska bli kul att leka med ett Galileoskop. Men det teleskopet är egentligen alltför bra. Det har ju ett akromatiskt objektiv, inte hade Galilei någon sådan "lyx" inte. Så jag tror jag kommer att nedgradera mitt Galileoskop och byta ut det akromatiska objektivet mot ett kromatiskt objektiv, t.ex. en enkel glasögonlins. Försöker nog hitta en enkel negativ lins som okular också. Sedan kan man testa om det går att se t.ex. Neptunus med ett sådant teleskop -- Galilei klarade ju av det.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Johan Kärnfelt vann Astronomitävlingen

Post by Tompa »

Grattis till Johan, Thomas och Paul :!:
Mycket intressanta och kunskapshöjande artiklar.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Allmänt”