FORUM 2.0

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: FORUM 2.0

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det var på hemsidan jag hade tänkt mig detta.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Robert »

Ja det kan vara en bra ide. Det har både lokalföreningar och Astronet ha nytta av.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: FORUM 2.0

Post by Hans Bengtsson »

En liten notering:

När man är inloggad på Forumindex-sidan står det att alla tider är "UTC + 1 timme" (dvs svensk normaltid), men överraskande nog blir det annat när man inte är inloggad. Då står det att alla tider är "UTC + 1 timme (Sommartid)". Lite förvirrande, dels för att det blir olika beroende på om man är inloggad eller inte, dels är ju svensk sommartid inte UTC + 1 timme utan UTC + 2 timmar.

mvh
Hans Bengtsson
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: FORUM 2.0

Post by Morgan »

Hans Bengtsson wrote:En liten notering:

När man är inloggad på Forumindex-sidan står det att alla tider är "UTC + 1 timme" (dvs svensk normaltid), men överraskande nog blir det annat när man inte är inloggad. Då står det att alla tider är "UTC + 1 timme (Sommartid)". Lite förvirrande, dels för att det blir olika beroende på om man är inloggad eller inte, dels är ju svensk sommartid inte UTC + 1 timme utan UTC + 2 timmar.

mvh
Hans Bengtsson
Att det är olika tidangivelse om man är inloggad/inte inloggad beror på att forumet inte kan veta vilken tidszon du loggar in från, något som är angivet i din kontrolpanel då du loggar in. Att det sen är luddigt med UTC + 1 timme (Sommartid) kan jag hålla med dig om.

Jag såg att Astronet har precis passerat 10000 inlägg, så nu får man klassa astronets forum som ett väl etablerat forum :D
// Morgan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: FORUM 2.0

Post by Hans Bengtsson »

Tack för förklaringen!

Det vore dock bra om texten "UTC + 1 timme (Sommartid)" kunde ändras. Det kan väldigt lätt leda till missuppfattningen att det skiljer 1 timme mellan svensk sommartid och UTC (UTC = UT, i praktiken), när det i själva verket skiljer 2 timmar. Får väl erkänna att jag nästan alltid ser sådana här saker ur variabelobservationssynpunkt, för snabba variabler är det viktigt att observatörerna inte missar på en timme när de skriver in tiden i SVO (där är det alltid UTC som gäller).

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Robert »

Tidshanteringen med sommartid forumet är ganska dålig och jag vet att det är en av sakerna de vill lösa med version 3 av forummotorn i framtiden. Som det är nu måste alla användare manuellt byta till sommartid (dumt) Finns nog skript som kan lösa det så jag som admin kan byta alla men jag har inte undersökt saken närmare ännu.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: FORUM 2.0

Post by anivision »

För de här på forumet som vill ha full bredd på forumet även på breda skärmar kan man nu under inställningar i sin kontrollpanel välja stilen "astronet, bred" i stället för "astronet, normal".

Vi lyssnar på allas åsikter och där vi kan gör vi allt för att alla ska bli nöjda ;)

//Kent
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Bengt »

:good: :good: :good:

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Robert »

Kör med astronet, bred nu sedan ett tag och trvis fint med den. Tack för att du fixade den.

Labbar lite med testsidan. Nu finns det en meny (ingen tanke på design ännu bara funktionstest) under startbilden. Men samma meny där blir det l'ättare att navigera från många sidor. Chatten är även inlagd så den ser ut att vara mer en del av astronet på testsidan.

se: http://test.astronet.se

Vad tror ni om detta? Idéer på hur menyn skall ligga och se ut är bra att komma med också :)
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: FORUM 2.0

Post by Pzyber »

Jag kör på astronet bred med och trivs med det. Betydligt enklare att läsa.