Astronomiguiden nere

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

Oj, det var inte dåligt! Ett rejält lyft sen jag tittade för ett par dagar sen :D
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Astronomiguiden nere

Post by awasen »

IT's ALIVE!!!! :green:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeb
Posts: 5
Joined: 2011-03-20 04:16:32
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere

Post by Jeb »

Ja jädrar. :geek:

Eller inte... Var mer som stjärnorna, se men inte röra. ;)
Inget fungerade, just nu iaf.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Nytt svar på en tråd på AG nu, något verkar vara på g! :)

Tillägg: det går ju till och med att skriva i forumet nu!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timaoes »

Och nu meddelar Åsa att hon testar funktionen "Skapa ny tråd". Då kanske AG börjar rulla igen.

/Johan
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Nu så!
Som vissa kanske har märkt har det uppdaterats en del på AstronomiGuiden under veckan och förra veckan. Ni får gärna ta er en titt på vad som hänt. Det största jobbet har lagts på funktionerna då man är inloggad. Om man är inloggad kan man nu: Starta ny tråd, radera tråd, snabbsvara, radera svar, citera och svara. Dessutom kan man ändra sin profilbild, så miljön blir lite trevligare på sidan. Hoppas ni känner er inspirerade att titta in hos oss! Många hälsningar Åsa Karlsson http://www.astronomiguiden.se Obs! Den nyvarande versionen körs endast med javascript på. Det kommer komma en enklare version som inte använder javascript.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Blas »

Förstår inte riktigt tanken bakom AG, det är ju som ett rullande chat-plank med trådar? Blir mest snurrig :S
Jag föredrar detta forum! Mycket smidigare att sortera ut och söka, samt att allt är kategoriserat/strukturerat

Ska ge det en chans till, men jag skulle tycka det va roligare om detta forum fick en större del av communityn
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timaoes »

Blas wrote:Förstår inte riktigt tanken bakom AG, det är ju som ett rullande chat-plank med trådar? Blir mest snurrig :S
Jag föredrar detta forum! Mycket smidigare att sortera ut och söka, samt att allt är kategoriserat/strukturerat

Ska ge det en chans till, men jag skulle tycka det va roligare om detta forum fick en större del av communityn
Det bör kanske påtalas att hela forummaskinen är inte online ännu. Detta framgår inte på nuvarande AG, vilket det kanske borde göra. Nu när Åsa fått ordning på posta/svara-funktionen gissar jag att hon jobbar som bäst på att få forumstrukturen online igen. Återskapar hon det som det såg ut förr, så får AG en liknande struktur som Astronet har.

/Johan
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Blas »

Timaoes wrote:
Blas wrote:Förstår inte riktigt tanken bakom AG, det är ju som ett rullande chat-plank med trådar? Blir mest snurrig :S
Jag föredrar detta forum! Mycket smidigare att sortera ut och söka, samt att allt är kategoriserat/strukturerat

Ska ge det en chans till, men jag skulle tycka det va roligare om detta forum fick en större del av communityn
Det bör kanske påtalas att hela forummaskinen är inte online ännu. Detta framgår inte på nuvarande AG, vilket det kanske borde göra. Nu när Åsa fått ordning på posta/svara-funktionen gissar jag att hon jobbar som bäst på att få forumstrukturen online igen. Återskapar hon det som det såg ut förr, så får AG en liknande struktur som Astronet har.

/Johan
Jaahaa, då är jag med
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timo »

Förstår inte riktigt tanken bakom AG, det är ju som ett rullande chat-plank med trådar? Blir mest snurrig :S
Jag föredrar detta forum! Mycket smidigare att sortera ut och söka, samt att allt är kategoriserat/strukturerat
Kan inte annat än att hålla med Bias !
Det har varit det rörigaste forumet jag nånsin varit på.
Ovanpå allt så fick jag besked om att jag kommer att bli utkastad p.g.a. att jag varit inne för lite !!!
Efter det sa jag nej tack till Astronomiguiden :evil:
Jag har allt jag behöver på Astronet.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Bengt »

Jag förstår mig inte heller alls på den nya astronomiguiden.Jag tyckte till och med den gamla astronomiguiden hade mindre röra än som det ser ut nu.

Helt obegripliga rösta på bästa tråden ser jag det finns också numera eller verkar vara på gång där . Varför och till vilken nytta?? Måtte vi slippa sånt trams här.
Kommer nog fortsätta ensidigt följa och bidraga i detta fina forum även framöver.Framförallt tycker jag det är viktigt att stärka numera SAAf egna forum som astronet nu blivit en del av.
Tycker det har blivit en oerhörd vinst för astronet sen vi fick hit variabel folket så man kan få en helhetsbild över vad som kanske är på gång och händer över ett bredare fält än bara astrobilder.
Framför allt läser jag och tar till mig alla supernovarapporter några av er delger oss.

Jag hoppas verkligen för alla som diggar astronomiguiden, som jag vet har sin målgrupp ,att det kommer bli en bättre slutprodukt när den blir klar.
Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timo »

Bra att du tog upp variabelsektionen Bengt.
Det har tillfört en ny dimension på Astronet !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
pakerfeldt
Posts: 17
Joined: 2009-08-13 13:00:28
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Astronomiguiden nere

Post by pakerfeldt »

Jag är helt övertygad om att det enskilt största misstaget med AG var när de bestämde sig för att koda hela portalen inkl. forum själva. Det är otroligt tidskrävande och blir aldrig lika bra som befintliga open source-lösningar eller andra mindre kostsamma betalalternativ (som vbulletin). Själv skulle jag gärna se ett astroforum bygga på vBulletins Publishing Suite som har, utöver det kanske bästa forumet idag, fotoalbum, artikelpublicering, stöd för mobila plattformar, m.m. Ett alternativ för Astronet den dagen man vill ta nästa kliv kanske.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Ja det håller jag med om. Att skriva forum och portal mm helt själv tar mycket lång tid.

Hade jag startat om Astronet från början nu hade jag nog valt något med publiseringsstöd för vissa delar. Vem vet vad man gör om i framttiden men närmaste tiden blir det inga stora förändringar för min del. HAr köpt ett hus så flytt och jobb med det lär väl ta en del tid :geek:
pakerfeldt
Posts: 17
Joined: 2009-08-13 13:00:28
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Astronomiguiden nere

Post by pakerfeldt »

Robert wrote:Ja det håller jag med om. Att skriva forum och portal mm helt själv tar mycket lång tid.

Hade jag startat om Astronet från början nu hade jag nog valt något med publiseringsstöd för vissa delar. Vem vet vad man gör om i framttiden men närmaste tiden blir det inga stora förändringar för min del. HAr köpt ett hus så flytt och jobb med det lär väl ta en del tid :geek:
Helt förståeligt! Om det någonsin behövs hjälp med Astronet av mer teknisk karaktär så kan jag säkert vara behjälplig.

Return to “Allmänt”