C8-N M31, verkar det riktigt? (bilden åter upplagd)

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

C8-N M31, verkar det riktigt? (bilden åter upplagd)

Post by stolpskott »

Tjoho nu har mitt C8-N kommit och jag har haft en chans att kika lite genom det.
Mitt första objekt var Jupiter, därefter M31, 2 objekt som jag lärt mej hitta lätt.
Nu undrar jag om jag får ut det mesta ur mitt teleskop, tex ser M31 ut exakt som på bilden. Hoppas lite i smyg att det går att "tweaka" lite.
Image
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

SVårt att säga då den bilden inte kan visas för mig.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Svårt att säga då det ser ut som att stjärnorna på bilden är utdragna till sträck, men rent generellt så ser M31 ut ungefär så, ett relativt tråkigt objekt att titta på. Jag skulle rekomendera att du tittar på denhär sidan om koliminering av teleskop om du inte redan har gjort det

http://www.astrosurf.com/legault/collim.html

/Terje
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Ja bilden är säkert inte den bästa, tog bilden med handhållen kamera, några sekunders exponering (10-15?). Tittar man genom teleskopet så är dock stjärnorna små punkter.
Jag vill istället rikta er uppmärksamhet mot själva M31, sådär ser den alltså ut när jag kikar.
Jag frågar för att jag försöker få en uppfattning om hur stor skillnad det är mellan detta och mitt förra (cheapo-)teleskop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Så här kan det se ut ungefär i ett okular med mindrre förstoring :

Image

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag tycker att M31 är ganska tråkig vid första då man tittar på den. Syns mest som en disfläck. Och då man ser disfläcken är det kärnan man tittar på och den har inte så mycket strukturer.

Om man är på en möärk oplats kan man se mer strukturer i M31 om man tittar vid sidan om kärnan och då kan man se lite detaljer. Tänk på att M31 är stor. Ungefär 5 fullmånaders bredd.

Ett mycket bättre objekt att titta på nu är M13. Leta upp den så skall du få se nått roligt.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Kikade igen igår, nu var det klarare himmel.
Har även ställt in speglarna då jag märkte att de faktiskt var något dåligt riktade.
Nu liknade det mer Bengts foto än mitt, trevligt =)
Ser fram emot att sikta M13 från bättre plats.

Return to “Allmänt”