Tips till oss som fryser.

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Tips till oss som fryser.

Post by taipan »

Idag är det ju många som använder fjärrteleskop eller har turen att bo på landet och kan använda sin utrustning innefrån via nätverk eller internet. Vi då som fortfarande måste klä på oss och åka ut en bit med bilen för att fota.
Jag fryser... :)

Tips på bra utrustning, skor, vantar osv. Handvärmare mm. Hur håller ni värmen, får tiden att gå när ni är ute på fältet??
Behöver tips själv på tex skor och vantar då jag är känslig mot kyla pga tidigare förfrysningar och Raynauds fenomen. Andra kanske oxå skulle ha nytta av liknande tips tänker jag..
echo
Posts: 3
Joined: 2019-07-17 15:18:10
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by echo »

Jag tänkte så här. Vilka vistas i en likvärdig eller mer extrem miljö än en amatörastronom? Finns det några som har det värre än oss en kall vinternatt stillasittande vid ett teleskop? Skoterförare blev mitt svar. Nu har jag en skoteroverall, skoterrstövlar, skoterhandskar och skoterluva och fryser aldrig. Många bra fickor är en bonus. Handskarna är dock lite klumpiga om man ska plocka med småsaker. Har dock ett par tunna montagehandskar under så att jag inte behöver utsätta händerna för direkt exponerad kyla från omgivande luft eller kalla metallytor.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Miska »

Ta med dig en kåta och tältspis, montera upp båda och värm spisen. Kåtan ser till att ljus inte kommer ut och stör teleskopet och du håller dig varm innanför den, kan äta, dricka, sova om så behövs, medan utrustningen utanför jobbar.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Newt »

Jag har ett par fiskehandskar av neoprengummi med hål för tumme, pekfinger och långfinger och utrymme för en tunnare bomullshandske under.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Martin F »

taipan wrote:Idag är det ju många som använder fjärrteleskop eller har turen att bo på landet och kan använda sin utrustning innefrån via nätverk eller internet. Vi då som fortfarande måste klä på oss och åka ut en bit med bilen för att fota.
Jag fryser... :)

Tips på bra utrustning, skor, vantar osv. Handvärmare mm. Hur håller ni värmen, får tiden att gå när ni är ute på fältet??
Behöver tips själv på tex skor och vantar då jag är känslig mot kyla pga tidigare förfrysningar och Raynauds fenomen. Andra kanske oxå skulle ha nytta av liknande tips tänker jag..
Jag lider med dig, har själv Raynauds fenomen i fingrarna och det är riktigt plågsamt. Jag har märkt att det spelar ingen roll vilka handskar jag har, det viktiga är att kroppen är varm! Om jag är varm, på gränsen till att svettas, så uppstår fenomenet aldrig. Kör därför med dubbla underställ (gärna ullfrotté från Woolpower) och vindbyxor utan på vanliga byxorna. Tjock mössa såklart. Kan till och med bli så att jag tar av vantarna för att svalka mig lite :D

Fötterna då... höll på att förfrysa tårna förra vintern när jag stod stilla i 4 timmar på isen nere vid Vättern. Upptäckte när jag skulle köra hem att jag inte hade någon känsel i tårna. Duschade i ljummet vatten när jag kom hem och det var så smärtsamt att jag nästan skrek rakt ut. Fick då ett tips för liknande situationer: liggunderlag! Ta med ett par liggunderlag att stå på, så kyls fötterna inte av alls lika illa.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Nokturner »

En rolig och viktig fråga!

Själv har jag stått och frusit alldeles för mycket och för ofta och kommit fram till att det är bättre att klä sig bra (vilket jag hela tiden egentligen försökt). Mina erfarenheter ur en hel del trial o error av sådant som inte funkat för mig:

Alltså, skoteroverall är bra! Skaffat en nu i vinter och bara haft tillfälle att använda 2 ggr än. Men duh så behagligt, knappt det behövs kläder under (men ännu inte varit ute o astrofotat i under 10 minus med den)! Man är fri och rörlig under overallen, inte påbyltad som en michelingubbe som det lätt blir m jacka o täckbyxor. Mycket komfortabelt!

Lager på lager, nära kroppen ett ullunderställ av inte den tunnaste ullkvalitén.

En tjock ylletröja!

För fötterna, äkta yllefiltsulor i kängorna, riktiga yllesockar: 1-2 par tunna merinoullsockar o utanpå ett par ulltjocksockar (får inte bli trångt i skorna!) och elektriska batterielsulor! Vow :-) Hur jag än försökt utan elsulorna har jag frusit efter ett par timmar. Elsulorna är lite struliga m kablar o batterier, laddning o så. Men oj vad varma o sköna!!

Händerna, riktiga lovikavantar av ull. Fingervantar inuti så lovikarna kan tas av och man kan fippla m fingervantarna på (lovikavantarna behöver stoppas in i vindskyddande handskar om det blåser).

På huvudet riktig mössa av typ försvarets vintermössa, alltså med öronlappar som knäpps under hakan och innesluter huvudet runt om, även kinderna o ner under hakan. Helst av äkta päls. Fäll upp overallens huva över mössan.

Tätt runt halsen! Typ halsduk eller så.

Stå på ett typ hårdare o lite tjockare liggunderlag som inte trycks ihop av tyngden. Men med elsulor o ylle i kängorna behövs det knappast någonsin, men eleffekten kan ställas ner så batterierna räcker mycket länge.

Den uppmärksamme märker att jag skriver ull o ylle i var o varannan mening och menar då 100% ull. Inte provat något som är varmare o skönare i kyla, eller ens i närheten.

Ta en liten rask värmerunda då o då (men det kommer inte att behövas) :-)

Jag tror inte jag någonsin behöver frysa mer, oavsett temperatur. Det enda är att jag ännu inte hittat några bra högkragade lädertumhandskar att dra över lovikavantarna vid blåst.

Vägra frysa!

-En överhängande risk med ovan mundering är dock akut värmeslag, en viss försiktighet rekommenderas därför!

Ha, ha :-)
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by DHEB »

+1 till scooteroverall, har haft en i över två år och kan bara rekommenderas. Definitivt bra investering i denna hobby för de allra kallaste nätterna. Overaller kommer i flera tjocklekar och de flesta har bra fickor. Med en overall kan man ha mindre mängd lager under vilket passar bra för att inte hindra blodcirkulationen eller rörelser. Under overallen gäller det underställe (byxor och tröja), ullstrumpor, fleece i tjocklek efter rådande temperatur och såklart mössa. Jag gillar vantar som har klippta fingertoppar och en "fingerluva" att dra över när fingrarna inte används.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Datarolf »

Länk till lämpligt inköpsställe och modell av skoteroverall - kan någon bjuda på det?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by DHEB »

Datarolf wrote:Länk till lämpligt inköpsställe och modell av skoteroverall - kan någon bjuda på det?

Vänliga hälsningar
Rolf J
Jag köpte min i Skoterdelen. Jag har denna enklare model. Det finns mycket bättre att välja på. Det som är viktigt att tänka på är storleken. Det var inte lätt för mig att veta vilken skulle passa mig. Den ska inte vara alldeles för tight utan plats ska finnas för varm luft och lite extra underkläder vid behov. Bäst att ringa dem och fråga. För övrigt mycket bra service fick jag från folk som jobbar där.
Lycka till!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Hans Bengtsson »

Jag råkade se att man tycks ha en säljkampanj på just den overallen (blå och svart) här:

https://www.sledstore.se/overall-snow-p ... wvD_BwE#?p" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske ... fast det beror på var man tittar ...

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Tips till oss som fryser.

Post by Datarolf »

Tackar! Åker till Luleå i veckan och ska se om det finns någon fysisk butik där man skulle kunna prova...

Rolf J
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips till oss som fryser.

Post by taipan »

Många bra tips. Ska oxå kolla upp en varm overall. Fast egentligen är det mest fötter och fingrar som är just mitt problem. Ordentliga kängor med tjocka sulor och strumpor. Ska kolla upp batterisulor. Låter ju nice...
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Tips till oss som fryser.

Post by hahied »

Jag provade en skoteroverall (från Sinisalo) när jag besökte Kiruna för några veckor sedan.
Den fungerade utmärkt till att hålla mig varm när det var minus 20 grader ute, vi studerade norrsken under bar himmel en hel kväll.
Hade även rejäla kängor med ullstrumpor.

//Hans
Attachments
Skoteroverall.jpg
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tips till oss som fryser.

Post by magnahrl »

Sådan här scoteroverall trivs jag med under timmar av visuellt obs och ITAB kängor https://itaboutdoor.se/overaller/240-25 ... art_orange" onclick="window.open(this.href);return false;. NB jag är självklart inte på något sätt ekonomiskt engagerad i ITAB!

-Magnus A.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tips till oss som fryser.

Post by magnahrl »

...och denna känga https://itaboutdoor.se/skor-kaengor/268 ... storlek-39" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Allmänt”