Höglands observering

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Höglands observering

Post by Hans Bengtsson »

Det som man behöver är en extinktionskalkylator, där får man svaren:

http://www.orion-drustvo.si/MBKTeam/com ... nction.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skillnaden mellan 2000 m höjd och 5000 m höjd är obetydlig: 0.05 magnituder för ett objekt i zenit och 0.11 magnituder för ett objekt med altitud 30 grader.

Jag instämmer helt i det som Ragge skriver ovan.

Observationsförmågan avtar drastiskt om man känner sig obekväm, exempelvis om man är trött eller fryser. Jag tror man vanligen känner sig mera bekväm på 2000 m höjd än på 5000 m höjd. Förutom då att mörkerseendet rent anatomiskt är bättre på 2000 m höjd, så den pyttelilla magnitudvinsten äts nog upp och mer än så när man kommer till 5000 m.

mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Höglands observering

Post by ragge »

Håkan N wrote:Jag vet inte om resor till mörkare platser och högre höjder kan kallas orealistiska förväntningar.
Det har jag inte heller påstått.
Håkan N wrote:Racefolk vill gärna ha 1 cfm flöde till i toppen - varför ?
Om man avser att tävla gäller givetvis helt andra förutsättningar - målet är ju då att överträffa andras prestationer.

Ragnar
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Jag lärde mig en del om horizonten speciellt på på LaPalma och började jag inse problemen där och nu på senaste resan till Australien om att ha teleskopet nere för mycket.
I min astronomiska början hörde jag om zenith, men det var bara ord men nu förstår jag innebörden.
Man får obsa efter säsong/objekt och det blir den dagen man är ev panchis på LaPalma.
Så har Chile bättre horizont är det ju bra givetvis men det 'mera' rakt upp är ofta det bästa.

Jag kollade i tabellen och 20 grader på sealevel är 1.14.
10 grader på 2.500 är 0.92.
2 grader på 5.000 är 0.68.

Vad betyder det. Att man har ca halva syre mängden på 5 tusen ?
Det blir en hel del skillnad på 2.500 mot 5.000 och påverkar det även seeingen med mindre syre där ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Hans !

Håll ändå med om man är på Spaceobs i dryga veckan på 2.400 meter och man har chansen att obsa högre en eller två nätter med kikare eller med blotta ögat ( eller om så är en kortare tid ) då man är i området.
-Varför inte ta det om det så är obetydligt magnitud.
Jag tror detta kanske ska upplevas också.
Tråden är så man inte hamnar i trubbel.

Ragnar.
Människan är i tävling hela tiden sedan en spermie.
Det är så naturen fungerar.
Astronomi betyder ingen tävlan och det är inte vad jag pratar om.
Varför har vissa 10" mot när man kan ha 1", och vissa har 30", varför reser man till mörkare och högre platser när man kan vara hemma.
Stjärnor finns här med.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Höglands observering

Post by Tony »

[quote
Jag kollade i tabellen och 20 grader på sealevel är 1.14.
10 grader på 2.500 är 0.92.
2 grader på 5.000 är 0.68.
Vad betyder det. Att man har ca halva syre mängden på 5 tusen ?
Det blir en hel del skillnad på 2.500 mot 5.000 och påverkar det även seeingen med mindre syre där ?[/quote]

Ja det ser ut som lufttrycket på 5000 m är hälften mot havsnivån. Föjlaktligen så är även syrenivån hälften av normal nivå.

När man höll på med dykning så pratade man om partialtryck på olika gaser. Man kunde utgå från atmorsfärstrycket som var 1 kg på olika gaser tillsammans
Vissa var giftiga vid ett visst värde: Kväve vid 40 m djup och mer med tilltagande djup. Syre vid ca 70-80 m. Då gäller det luftblandning.
Militära dykare använder ren syrgas. Den blir då giftig vid 8-10 m!
Problemet med syre är att kroppen inte kan känna av syrebrist. -Jämför gasolkvävning- vår andning regleras av produktionen av koldioxid.

Attackdykarna har då order att betrakta varandra ifall det fallerar med andningsaggregatet. Om kollegan får blå läppar har denne syrebrist. Nästa steg är att man svimmar utan förvarning.
Ska inte uttala mig vad som händer exakt vid höga höjder men man blir troligen inte andfådd av syrebrist men allmänt slut i kroppen -svimfärdig.
Ifall man blir blå så ser ju nån annan det bättre.
Hur som helst så är syrebrist en lömsk åkomma.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Höglands observering

Post by Juicy6 »

Någon mer än jag som känner brist på syre efter denna tråd???
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Höglands observering

Post by Tony »

Juicy6 wrote:Någon mer än jag som känner brist på syre efter denna tråd???
-Har du kollat ansiktsfärgen i spegeln..?

För att nå toppen så måste man gå till botten (med allting) !
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Jag är ledsen om tråden om Chile och höglands observering orsakat nån av er syrebrist som råkat läsat ;-)
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Höglands observering

Post by Tony »

Ang astronomi och tävling.

Astronomi är ju ingen tävling i egentlig mening. Men som vetenskap är det väl världens mest påkostade race?
Åtskilliga miljarder dollar har investerats i utrustning och mantimmar. Och vi når allt större framsteg.
Vi blåbär får nöja sig med att tävla med oss själva, eftersom det alltid är nån som är värre...
Men de flesta har väl en icke uttalad önskan att nå lite längre än alla andra

Vetenskapen har gjort särskilt stora framsteg när någon lyft blicken från det skrivna ordet och ifrågasatt gamla teorier.
Dom största vetenskapsmännen var ju dom som var mest korkade! (till börja med)

-Därför tycker jag det är intressant att lyssna till den som har personliga erfarenheter och vågat sträcka på gränserna-

Därmed påstår jag inte att man ska skrota alla erfarenheter vi lärt oss

Den där killen som sa: "kejsaren har ju inga kläder" -tycker jag var en riktig praktkille!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Höglands observering

Post by ragge »

Håkan,

Jag förstår hur du menar. Visst tävlar vi hela tiden. I den här hobbyn tävlar jag hela tiden med mig själv, jag vill alltid åstadkomma lite bättre, göra färre misstag etc. Den processen är lika viktig som det astronomiska utbytet tycker jag, det är en del av nöjet - förutsatt att det går framåt och inte bakåt vilket händer ibland.

Det jag ville säga var bara att jag vill se ett möjligt/troligt positivt resultat i andra änden av tunneln om jag funderar på att satsa seriöst med tid/pengar/arbete på en idé. Om jag gör en prognos på en marginell förbättring som jag kanske bara kan mäta resultatet av, men inte uppleva/se, då anser jag inte att den är värd någon större uppoffring.

Sedan kan jag också förstå att det kan kännas lockande att "ha varit där" på 5000 möh, även om den astronomiska/visuella upplevelsen inte motsvarar insatsen.

Sorry om jag svävade ut lite i din tråd.

Ragnar
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Tony.
Du har givetvis helt rätt, världens dyraste race..

För Egyptierna, Babylonierna, Maya mm att astronomi var absolut makt.
De som varit i ex Tikal eller Calakmul känner makten astronomin gav prästerna. Man känner än idag av ’power’ där.
Men vi dödliga kanske väljer en tum mer aperture än vi kanske borde ha, eller tar oss tid för resan man egentligen borde varit hemma och jobbat.
Men det hela är ju helt inviduellt.
-Och all astro är bra astro !

Ragnar.
Det är ok att sväva iväg, det är ju ett forum och just nu är astron här i torrdocka ;-)

Jag har inga aspekter på vare sig tävling eller tekniska framsteg eller rent vetenskapligt resultat i min astronomi.
Den sociala biten finns alltid i en hobby och jag observerar helst ihop med andra, även om jag är en ’lonley rider’ och är van att jobba själv.
Jag utgår bara som en konstnär som studerar ett verk. Det hela är och blir rent visuellt.
I Australien studerade jag inget före resan och ville bara se det hela med nya ögon.
Visst hade jag hört talas om vissa objekt men ville se södra öppna himlen upp sig som jag såg norra vintergatan för första gången på Oregon Star Party.
Och jag fick verkligen en wow därnere.
På OSP fick jag ju obsa med Bartel och låna Dan Grays 28 tummare flera nätter. ( men då tyckte jag en 28'a var 'litet' ;-) Men rätt tufft att börja obsa med dessa och på så sätt få första inblicken..
Jag var på många objekt på Oz men kom till Eta Carinena hela tiden och Omega clustret och Tuc 47 och fick inte nog, och i kikaren glänste Jewel boxen och jag lät kikaren svepa längs med.
Det var rent egoistiskt för sinnet och jag lät det ta sin tid. Men jag tänkte att jag kommer nog ner igen så det var observering i bästa scenario för min del.

Åker man till Atacama får man ju förhoppningsvis bra himmel och skön obs som inte blir för kallt.
Höjden på Spaceobs klarar man nog av.
Men suget att nå högre när man är där finns men ämnet/tråden här var upplägget, och jag vill inte riskera livhanken.
Jag inser att det här är ingen lek.
Det kan gå riktigt illa och ögat försämras vid höjden inser jag.
( ungefär som en feg kamaxel, bra vrid i botten och bra tomgång men värdelös på toppen..

För min del finns även en ’andlig’ upplevelse ( är dock ateist ) att vara där och obsa, om så är bara för en kort stund.
Ex min bror och jag är olika.
Han menar att ex Lhasa i Tibet går man in på internet och tittar på andras bilder. End of story.
Han utbildade sig och har begränsad tid och tjänar bra, men jag valde få metall spånor under skor och i händer som fattig svarvare, men jag kan om jag vill dra iväg och ta mina sista dollar om så behövs. Min bror vill gärna ha nån mille i safe.

Väl på plats kommer ju själva upplevelsen på en resa.
Min bror menar att det är rena dumheter i dagens värld där tid räknas i allt.
Givetvis respekterar jag hans åsikt men han kommer aldrig att få se stjärnorna i Atacama eller vid Lhasa på 5000 tusen meter – och han vill givetvis inte heller ;-)

Kontentan blir att jag åker i gruppresa upp dagtid till Alma och känner hur man mår.
Sen får man se.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Höglands observering

Post by Torbjörn »

Jag läste en mycket intressant reseskildring skriven av Ed Ting som har sidan http://www.scopereviews.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Han har varit i Chile och har skrivit om det, här är det:

http://www.scopereviews.com/chile.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På sidan 3a beskrivs förutsättningarna för ett besök på ALMA med syrgas och hur man påverkas.
Ett riktigt trevligt reportage med fina bilder!

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Tack Torbjörn för länken !
-Ingen lek att åka ensam på höghöjds obs.
Symptomen och orken är nåt att beakta.

Charline från Toronto som informerade mig om Chile/Alma/Spaceobs sa inget om hon använde syrgas vid besöket på Alma dagtid.
Väl där verkar det som de ser över en väl dock.

Ska man nu obsa där om än kortare gäller ju syrgas för att inte utmana nåt och ha bra däck.
Det är jag villig att ordna så hjärnan får ut max av det man ser - väl där.
Med syrgas elimineras risken.
Jag har läst många gör tripper i området på över 4.000 meter i bil och ex Machu Picchu går man ju över 2 pass på dom höjderna de flesta verkar klara av.

Antar det blir en spännande trip och funderar på att nu inte besöka Peru, utan bara vara i Chile.
Ska kolla upp mera om observatorier på vägen upp från Santiago.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Höglands observering

Post by Tony »

Intressant.
Enligt min knaggliga översättning så var dom upp på 4,5 km. 4 km var gränsen för flygare...
Där var man beroende av sjukvårdare för att kroppen inte kunde hantera varningssignalerna.
Syrgas var nästan obligatoriskt. Det luriga är att man inte kan avgöra det själv, man bara slocknar..

Eftersom andningen regleras av koldioxid-produktionen så måste det bli en negativ spiral.
Med mindre syre produceras mindre koldioxid = mindre andningsbehov.
-Sista stycket är mina egna teorier-
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Höglands observering

Post by Håkan N »

Tony.
Jo ska man göra detta ( själv ) gäller ju extra syre.
Då borde man väl ändå reda sig.

Om man inte börjar direkt kanske man missar första tecknet och sedan inte får i sig syret.
Sedan om ögat ska må bra, för att se 'normal', behövs ju syre med.
Detta är vad som krävs för utföra och se detta.
Om det är värt den trippen från näromliggande område men då lägre höjd kanske må så ej vara.
Men min ide som andra som gjort det är själva grejjen att stå under stjärnorna på 17 tusen foot i en form av ett månlandskap.
För att göra det får jag fixa nån tub syrgas och hoppas bilen håller.
Ev finns det and gäster på Spaceobs som vill följa med.

Men vilka vyer från Gemini och CTIO i reportaget !
Från Santiago till La Serena är det ca 6 timmar i bil och till Vicuna ( en stad nära observatorierna är det 1 timme )
Antar sedan minst 1 timme till dom. ( dessa ligger på ca 2.500 meter )
Sedan upp till San Pedro är det 12 timmar.
Man kanske kan lämna bilen där och flyga ner till Santiago.