Ej aktiverad medlem

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
ADent
Posts: 7
Joined: 2014-02-11 12:40:20
spamtest: JA

Ej aktiverad medlem

Post by ADent »

Ny medlem blir inte aktiverad. En person har försökt bli aktiverad som medlem sedan 20/10 men har inte blivit trots flera mejl till admin.
Varför?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Miska »

En enda administratör som tar hand om aktivering och kanske är för upptagen med annat än bara det här forumet?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Jonas »

Nej, inte riktigt så. Vi är nog ett par-tre stycken åtminstone som modererar forumet.

Vi ber så mycket om ursäkt om ansökan inte hanterats korrekt.
Det är ju så att det dagligen kommer ett antal oseriösa ansökningar till forumet. I de flesta fall kan vi lätt sortera bort dem med hjälp av att de ansöker med ett osannolikt användarnamn. När vi är osäkra, kontaktar vi personen och frågar om det är en seriös ansökan. Får vi inte svar inom något eller ett par dygn, ser vi det som en oseriös ansökan.
Det är möjligt att det finns bättre rutiner att behandla ansökningar men hittintills har det fungerat ganska bra och vi har sluppit större angrepp från spammare eller andra "ondskefulla krafter" ;)

När jag såg ADents inlägg, skrev jag omedelbart till honom/henne och bad om användarnamnet på den som inte fått något svar. Tyvärr har jag ännu inte fått svar från ADent men det var ju igår kväll jag skrev så det kan ta några timmar.

Till den som har ansökt men inte fått svar, hoppas jag ni ansöker igen. Vi stänger inte medvetet någon ute men det kan hända att din ansökan blivit missad på grund av att vi trott att det var en oseriös sådan.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Robert »

Ja några har hamnat bland alla spammare som registrerar sig (MÅPNGA) rensade bort nästan 1000 sådana idag... Och nu bör alla vara aktiverade.

HAr ändrat aktiveringsmekanismen nu så det går fortare för nya att registrerasig. dock med lite större risk för spamm i förutmet.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ej aktiverad medlem

Post by stoffe »

Jag undrar om inte chaptcha kontroll hjälper? Det borde sortera bort spam-robotar och dyligt rätt så effektivt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Robert »

Har chaptcha plus en extra fåga men ändå kan det registreras 20-100 konton på ett dygn....
ADent
Posts: 7
Joined: 2014-02-11 12:40:20
spamtest: JA

Re: Ej aktiverad medlem

Post by ADent »

Jonas wrote: När jag såg ADents inlägg, skrev jag omedelbart till honom/henne och bad om användarnamnet på den som inte fått något svar. Tyvärr har jag ännu inte fått svar från ADent men det var ju igår kväll jag skrev så det kan ta några timmar.

Till den som har ansökt men inte fått svar, hoppas jag ni ansöker igen. Vi stänger inte medvetet någon ute men det kan hända att din ansökan blivit missad på grund av att vi trott att det var en oseriös sådan.

Bästa Hälsningar

Jonas
Jag visste inte vilket användarnamn som använts så jag har fått vänta på ett svar jag med, men nu är det meddelat.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ej aktiverad medlem

Post by stoffe »

Robert wrote:Har chaptcha plus en extra fåga men ändå kan det registreras 20-100 konton på ett dygn....
Oj ja det låter mycket! Jag hjälper gärna till med lite moderering om så behövs.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Robert »

Visst skadar inte med flera som kan moderera om det sjulle behövas.

Lade till dig o moderatorgruppen.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ej aktiverad medlem

Post by stoffe »

:good: Krävs det någon introkurs? Jag har varit moderator för andra forum tidigare så jag antar att det fungerar likadant här.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Miska »

Det går att lägga dubbla captcha-skydd på ett phpBB forum som detta så som reCaptcha samt bild-till-text för att undvika bots.
Underligt nog, innan min gamla server stängdes ned, så fick jag kanske ett tiotal bots in på mitt forum men annars hölls de utanför pga dubbla skydd av captcha.

Aja, jag är iaf glad att jag är medlem här inne! :)
Toppenjobb är vad ni gör även om ni inte är alltid tillgängliga (admins/mods).
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Robert »

Ja ursäkta den sena verifiringen... Tiden räcker inte till för mig nu med en son med Autism och ADHD. Men gör mitt bästa för att hinna ikapp då och då.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Robert »

stoffe wrote::good: Krävs det någon introkurs? Jag har varit moderator för andra forum tidigare så jag antar att det fungerar likadant här.
TRor att du klarar det bra med en stor dos av sunt förnuft. Förutom att ta bort spamm så är det väldigt sällan man behöver moderera här. Flytta nån trpd typ ibland oftast...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ej aktiverad medlem

Post by stoffe »

Bra, jag fixar det :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ej aktiverad medlem

Post by Jonas »

Välkommen Stoffe!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt